. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 68009 تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اسفند 1401 | 09:24 ق.ظ

ارائه بسته سرمایه‌گذاری گردشگری برای ۳۲ بنای اوقاف/ ورود شرکت‌های معدنی کرمان به عنوان سرمایه‌گذار گردشگری/ بازسازی و باززنده‌سازی ۹۰ درصد از ارگ بم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از ارائه بسته سرمایه‌گذاری گردشگری برای ۳۲ بنای اوقاف خبر داد و گفت: سعی داریم از ظرفیت شرکت‌های معدنی برای حوزه سرمایه‌گذاری در گردشگری استفاده کنیم. به گزارش کنارصندل به نقل از ایلنا، فریدون فعالی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان) با اشاره به آنکه […]

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از ارائه بسته سرمایه‌گذاری گردشگری برای ۳۲ بنای اوقاف خبر داد و گفت: سعی داریم از ظرفیت شرکت‌های معدنی برای حوزه سرمایه‌گذاری در گردشگری استفاده کنیم.

ارائه بسته سرمایه‌گذاری گردشگری برای ۳۲ بنای اوقاف/ ورود شرکت‌های معدنی کرمان به عنوان سرمایه‌گذار گردشگری/ بازسازی و باززنده‌سازی ۹۰ درصد از ارگ بم

به گزارش کنارصندل به نقل از ایلنا، فریدون فعالی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان) با اشاره به آنکه تصمیمات خوبی درخصوص ۱۲ بنای تاریخی در استان گرفته شده است، گفت: توافقاتی با اوقاف انجام شده چنانکه ۳۲ بنایی که در اختیار اوقاف هستند به همراه ۱۲ بنای دیگر که در اختیار سایر ارگان‌ها و نهادها قرار دارند در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری ارائه خواهد شد. دولت محدودیت‌هایی در منابع دارد از این رو نیاز است تا بخش خصوصی برای حفظ و مرمت و تغییر کاربری بناهای تاریخی ورود کند. باید این فرصت فراهم شود تا بتوان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم. 

به گفته او، تاکنون تعداد زیادی از بناهای تاریخی در استان کرمان به بخش خصوصی واگذار شده است و تعدادی دیگر نیز در دست واگذاری قرار دارند و به زودی به مزایده گذاشته می‌شود. در این میان تغییر کاربری‌ها متناسب با نوع بنا انجام می‌شود که از اقامت و پذیرایی گرفته تا فرهنگی و بازارچه صنایع دستی را شامل می‌شود. اکنون فرصت لازم برای توسعه روند تغییر کاربری و واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی بوجود آمده. 

فعالی در ادامه از فعال کردن ظرفیت شرکت‌های معدنی در استان کرمان خبر داد که بتوانند هلدینگ‌های گردشگری را بوجود بیاورند چنانکه قرار است با همکاری شرکت‌های معدنی، ظرفیت‌های گردشگری در استان بوجود بیاید. ازجمله این موارد می‌توان به گوهر پارک اشاره کرد که فاز نخست آن با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در اسفند ماه افتتاح خواهد شد و آماده ارائه خدمات خواهد بود. علاوه بر این مورد، شرکت‌های معدنی در حوزه گردشگری و زیرساخت‌های آن ورود کرده‌اند و تعدادی هتل و تاسیسات گردشگری در استان ساخته و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان درخصوص مرمت آثار و بناهای تاریخی نیز گفت: ساماندهی، توانمندسازی و… بناهای تاریخی در دست اقدام داریم و برای مثال نورپردازی باغ شاهزاده ماهان در دست اقدام است و در اسفند ماه و قبل از نوروز به بهره‌برداری خواهد رسید. ارگ تاریخی بم نورپردازی شد و به بهره‌برداری رسید. همچنین در ارگ بم بعد از مرمت و حدود ۹۰ درصد بازسازی و باززنده سازی، فرصت خوبی برای حضور گردشگران بوجود آورده است. درواقع می‌توان گفت گردشگران نوروزی امسال می‌توانند کرمان را متفاوت از سال‌های گذشته ببینند. بازارهای جدید و بناهای جدید در حوزه گردشگری ورود پیدا کرده‌اند که جذابیت دیدن کرمان را صد چندان می‌کنند. اگر در گذشته در مجموعه گنجعلی خان می‌توانستند حمام و مسجد را ببینند امسال می‌توانند در کنار آن آثار از حمام ابراهیم خان، کاروانسرای وکیل و… نیز بازدید کنند. 

فعالی از امضای تفاهم‌نامه برای انجام سفر ارزان‌قیمت با کیش خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه قصد داریم مسیری بین کیش و کرمان ایجاد کنیم تا کیشوندان را برای سفر به کرمان راغب کنیم. بسته‌های ارزان سفر ارائه داده‌ایم و دفاتر خدمات مسافرتی نیز برای فروش و ارائه بسته سفر آماده‌اند. در عین حال در حوزه گردشگری مقاومت کار کرده‌ایم و تعداد زائران زیادی برای حضور و دیدن مزار حاج قاسم به کرمان سفر می‌کنند. 

به گفته او درحال حاضر ضریب اشغال اقامت در استان کرمان حدود ۶۰ درصد است و برای نوروز نیز رزروها انجام شده. آمادگی پذیرش وجود دارد و خدمات ارائه خواهد شد. نوروز پیک سفر به کرمان است و احتمالا تخفیفی اعمال نخواهد شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از کاوش باستان‌شناسی در تپه یحیی و تپه کنارصندل خبر داد و گفت: در انتظار تخصیص منابع هستیم و به محض تحقق این مهم، کاوش در این محوطه‌ها آغاز خواهد شد. 

فعالی همچنین به ثبت ۵ شهرصنایع‌دستی از استان کرمان در فهرست میراث ملی خبرداد و گفت: بازارچه‌های صنایع دستی و خانه‌های خلاق صنایع دستی در شهرهای مختلف بخصوص شهرهای ملی صنایع دستی پیش بینی شده‌اند. جیرفت، بم، ماهان و… در این لیست قرار دارند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 17 =