. چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 68244 تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1401 | 16:35 ب.ظ

از تهدید خطر تک فرزندی تا مشوق‌های پر فراز و نشیب فرزندآوری در جنوب کرمان

ایسنا/کرمان در حالی تحقق مشوق‌های فرزندآوری با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو است که در مقابل، از تک فرزندی به عنوان یک خطر جدی یاد می‌شود. به گزارش کنارصندل به نقل از خبرنگار ایسنا، اجرای سیاست های طرح جوانی جمعیت و درمان ناباروری در جیرفت و جنوب کرمان با مشکلات عدیده‌ای روبرو است که در […]

ایسنا/کرمان در حالی تحقق مشوق‌های فرزندآوری با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو است که در مقابل، از تک فرزندی به عنوان یک خطر جدی یاد می‌شود.

به گزارش کنارصندل به نقل از خبرنگار ایسنا، اجرای سیاست های طرح جوانی جمعیت و درمان ناباروری در جیرفت و جنوب کرمان با مشکلات عدیده‌ای روبرو است که در گام اول باید آسیب‌های اجتماعی  برطرف شوند تا قشر جوان به سمت فرزندآوری تشویق و زوج‌های نابارور هم  از درمان ناامید نشوند.

انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به این امر به صورت جدی ورود و با فراهم کردن زمینه‌های باروری و درمان ناباروری، هزینه‌های اضافی از جمله ایاب و ذهاب و اسکان را  جهت مراجعه به استان‌های همجوار حذف کند تا شاهد نتیجه مثبت همه اقدامات دولت در اجرای سیاست‌های طرح جوانی جمعیت باشیم و بانک‌ها هم در انجام تعهدات خود نسبت به این مهم کمی با انعطاف عمل کنند، همچنین باید دستگاه‌های فرهنگی از تبیین تبعات تک فرزندی و عاطفه‌ورزی به پرورش حیوانات غفلت نکنند و بنا بر وظیفه ذاتی خود برنامه  محور و به صورت کارشناسی اقدام کنند، زیرا کاهش جمعیت یک خطر جدی است و شعار “فرزند کمتر، زندگی بهتر” چنان در تار و پور افکار عمومی رخنه کرده که برای جبران آن باید هزینه کنیم و از طرفی متاسفانه سال‌های گذشته بدون حساب و کتاب افراد را به سمت عقیم شدن ترغیب می‌کردند که باز هم فرهنگ والاترین ابزار کمک دهنده در زدودن این زنگار  ضد دینی محسوب می‌شود.

زنگ خطر  تک فرزندی در جیرفت به صدا در آمده است

در حالی  علیرضا مقبلی سرپرست مرکز بهداشت شهرستان جیرفت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیری جمعیت و نرخ هشدار دهنده تک فرزندی در این شهرستان ابراز نگرانی می‌کند که آمار زوج های نابارور نیز  یک بحران است و در این باره می گوید: مرکز بهداشت شهرستان جیرفت جمعیت نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دارد که زنان ۱۰-۵۴ سال همسردار ۴۵ هزار و ۲۸۲ نفر، زنان بدون فرزند ۱۱۳۴ نفر و زنان تک فرزند شهرستان ۴۸۷۷ و تعداد ۱۸۵۹ نفر زوج نابارور هستند.

وی از پیری جمعیت در آینده به عنوان یک چالش یاد کرد و  ادامه داد: این آمار زنگ خطر بزرگ و چالش پیری جمعیت در آینده نزدیک است و می طلبد تمامی نهادها، دستگاه های دولتی و خصوصی با سیاستگذاری درست درصدد رفع این چالش باشند و  این مشکل را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

خسارت‌های ناشی از کاهش جمعیت جبران ناپذیر است

دکتر علی اصغر خیرخواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهداف تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت به عنوان مهمترین موضوع روز گفت: افزایش میانگین سنی جمعیت و کمی نسل جوان از مشکلاتی است که پیشرفت هر جامعه را با رکود مواجه می سازد و تعلل در جبران کاستی ها در این زمینه خسارت های جبران ناپذیری به دنبال دارد.

وی با ابراز خرسندی از  اقدامات حوزه سلامت جنوب کرمان در راستای توسعه خدمات سلامت مادر و فرزند و فرزندآوری اظهار کرد: خوشبختانه انجام زایمان بی درد در جیرفت محقق شد و پیگیر هستیم تا خدمات در این بخش به عنوان اقدامی مهم در ترویج زایمان طبیعی افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به ضرورت کاهش سزارین به ویژه در زایمان نخست به عنوان سدی برای افزایش تعداد بارداری ها گفت: نقش زایمان طبیعی در سلامت مادر و فرزند بر کسی پوشیده نیست و سزارین مگر در موارد ضروری اقدامی است که مخاطرات بسیاری می تواند در این زمینه ایجاد کند.

خیرخواه با بیان اینکه خوشبختانه زایشگاه های جنوب کرمان فضا و تجهیزات بسیار خوبی برای ارائه خدمات دارند، افزود: انجام کار پژوهشی در کنار توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی از مهمترین برنامه های دانشگاه برای شناسایی و رفع کاستی های حوزه سلامت منطقه است.

زیرساخت های فرزندآوری باید تقویت شوند

دکتر مریم السادات طباطبایی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در پاسخ به این سئوال که چه حمایت ها و اقداماتی جهت اجرای طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری در دستور کار دارید، فرزند آوری  را مستلزم  فرهنگ سازی دانست و گفت: نگاه اشتباه و ضد دینی “فرزند کمتر زندگی بهتر” را باید  اصلاح کنیم.

وی بر لزوم استفاده از  پزشکان زن که به صورت جهادی آماده ارائه خدمات در مناطق محروم هستند، تاکید کرد و افزود: زنان باردار با سختی باید در مطب پزشکان معطل شوند که برای رفع این دغدغه از ظرفیت پزشکان جهادی در جنوب کرمان استفاده خواهد شد.

طباطبایی از تعیین تکلیف درمانگاه آموزش و پرورش جیرفت برای تامین زیرساخت های فرزندآوری و درمان ناباروری سخن به میان آورد و گفت: این فضا باید تعیین تکلیف شود تا زوج های نابارور خدمات موردنیاز را با آسودگی خاطر و با کمترین هزینه دریافت نمایند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان هوشیارسازی و جبهه سازی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با مرکز ناباروری نجمیه و بیمارستان افضلی پور کرمان برای پذیرش مراجعین از مناطق مختلف استان بخصوص جنوب کرمان رایزنی کردیم که قول مساعدت داده اند و بیمه ها هم هزینه های فرزندآوری و درمان ناباروری را پوشش خواهند داد.

اگر چه طباطبایی توسعه مرکز ناباروری بیمارستان افضلی پور کرمان را از برنامه های مهم در راستای کاهش دغدغه های مراجعین نوید داد که در دستور کار است، اما شاهد  معطلی زوج های نابارور در این مرکز هستیم که از مسافت های دور و نزدیک برای درمان مراجعه کرده اند.

وی همچنین از تامین اسکان مراجعه کنندگان به مرکز استان جهت درمان ناباروری خبرداد و  همکاری بیمه سلامت و تامین اجتماعی را در این راستا کارساز اعلام کرد که بر اساس شواهد عینی خبرنگار ایسنا برخی از زوج های ناباور که برای درمان مراجعه کرده اند، در چادر مسافرتی بسر می برند زیرا هزینه اسکان هم به دیگر هزینه ها تنه می زند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در راستای کمک به طرح جوانی جمعیت از هلال احمر  و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خواست در صورت لزوم پای کار بیایند.

روند اعطای تسهیلات فرزند آوری و مسکن تسریع می شود

اما احمد بلندنظر فرماندار جیرفت نیز در گفت و گو با ایسنا از جمعیت به عنوان یکی از مسائل مهم کشور نام برد و گفت: جمعیت در طول سالیان متمادی جزء دغدغه های همگان بوده و در حال حاضر رشد جمعیت منفی شده و جای نگرانی برای سیاست گذاران است.

وی افزود: جمعیت و نیروی انسانی از قدرت های مهم یک کشور محسوب می شوند لذا در این شرایط باید روند اعطای تسهیلات بانکی تسریع شود.

بلندنظر از قانون حمایت از خانواده با وجود موانع انتقاد کرد و افزود: الگوی مسکن وجود ندارد و امروزه منازل مسکونی برای بیشتر از دو فرزند جوابگو نیست و هزینه های دیگر و ترس از تولد فرزندان معلول و ارائه تسهیلات با مشکلات زیادی روبرو هستند.

فرماندار جیرفت از رفع موانع اعطای تسهیلات مسکن و فرزندآوری با همکاری بانک ها خبرداد و گفت: کمک می کنیم در جلسه شورای بانک ها نحوه اعطای تسهیلات فرزندآوری و مسکن تسریع شوند.

بر اساس تیپ دانشگاه زیرساخت های باروری را فراهم کردیم

دکتر امان الله قاسم زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در گفت و گو با ایسنا با  استناد به دغدغه های رهبر معظم انقلاب درمورد پیری جمعیت، کنترل جمعیت را از دهه ۷۰ یادآور شد و گفت: اگر چه این سیاست تا حدودی الزام بود اما به مرور زمان منتج به پیری جمعیت شده و این اخطار جدی است و باید سیاست های جوانی جمعیت را جایگزین کنیم.

وی تسهیل مقدمات بارداری، بارداری و زایمان را در حیطه وظایف معاونت درمان دانست و افزود: دانشگاه موظف است مرکز ناباروری راه اندازی کند.

قاسم زاده از راه اندازی مرکز ناباروری سطح دو در جیرفت خبر داد که زوج های نابارور توسط دانشگاه علوم پزشکی شناسایی و خدمات درمانی به آنها ارائه می شود.

در حالی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از انجام همه کیت های آزمایشگاهی در مرکز موقت درمان ناباروری خبرداد که برخی از پزشکان تاکید دارند زوج های ناباور آزمایشات را در مرکز استان کرمان انجام بدهند که نوعی ایجاد بی اعتمادی به زیرساخت هایی می شود که در دسترس هستند.

وی از فعالیت دو پزشک متخصص زن در مرکز ناباروری جیرفت خبرداد که قرار است آموزش های لازم و تخصصی به آنها داده شود و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در حال رایزنی با مراکز ناباروری موفق است که در امر آموزش کمک بدهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ارائه خدمات درمان ناباروری را متناسب با تیپ این دانشگاه عنوان کرد و افزود: چون دانشگاه تیپ دو است، بیش از این نمی توانیم خدمات و زیرساخت تعریف کنیم لذا با ارتقاء آن، نوع اقدامات هم ارتقاء پیدا خواهند کرد.

قاسم زاده راه اندازی اورژانس زنان را نیز  یکی دیگر از زیرساخت های  مهم دانست و اظهار کرد: در کنار این مولفه درمانی و بهداشتی در حوزه زنان، بخش( NICU)  با ۱۰ تخت در بیمارستان آیت الله کاشانی جیرفت راه اندازی شده که قابلیت افزایش تا ۲۰ تخت را دارد.

وی راه اندازی بخش مراقبت های ویژه را با ۲۲ تخت در محل بیمارستان تخصصی آیت الله کاشانی جیرفت جهت ارائه خدمات به مادرانی  که زیر ۳۴ هفته زایمان می کنند در راستای رفع دغدغه های بارداری عنوان کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت زایمان بی درد را مشوقی برای بارداری و در راستای طرح جوانی جمعیت  دانست و اظهار کرد: تا کنون چندین زایمان بدون درد انجام شده است.

اینکه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از تراکم مددجویان نابارور ابراز نگرانی کرده و محدودیت پذیرش را در مرکز استان نیز اعلام کرد، می طلبد وزارت بهداشت با حمایت از طرح جوانی جمعیت نسبت به ارتقاء سطح دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و مشابه آن به صورت جهادی و به دور از بروکراسی اداری عمل کند.

البته در بخش دیگری از گفت و گوی ایسنا با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، از اعطای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به زوج های نابارور سخن به میان آمد که با ارائه مدارک تائیدیه ناباروری توسط معاونت درمان متقاضیان مشمول دریافت می شوند.

قاسم زاده از احداث مرکز ناباوری جنب بیمارستان تخصصی زنان(آیت الله کاشانی) جیرفت با زیربنای ۳۰۰ مترمربع خبرداد که اگر  زمانی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ارتقاء پیدا کرد، این فضای بهداشتی و درمانی هم متناسب با این امکان خدمات ارائه دهد.

بر اساس آنچه مسئولان اظهار نظر کردند، نتیجه می گیریم اینکه زوج های نابارور با کلی دغدغه مندی هزینه های زیادی را در مرکز استان کرمان و استان های همجوار صرف کرده و بعضا بدون چشیدن طعم شیرین پدر و مادر شدن هنوز به امید مبتدی ترین روش درمان یعنی آی یو آی به مرکز تازه تاسیس ناباروری در جیرفت مراجعه می کنند.

امروزه با استفاده از روش های نوین، ناباروری به حداقل رسیده و باید به صورت جهادی و به دور از توجه به تیپ دانشگاه علوم پزشکی به شکلی کمک شود که بخش خصوصی با راه اندازی کلینیک های تخصصی به یاری زوج های نابارور بیاید وگرنه طرح جوانی جمعیت  اندر خم یک کوچه باقی خواهد ماند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =