طاهره بیگ زاده: مهم ترین حقوق والدین در قبال فرزندان جوان، ساماندهی امر ازدواج فرزندان است


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

طاهره بیگ زاده سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه روز ۱۲اسفند ۱۴۰۱ جیرفت که اولین سخنرانی یک خانم در نماز جمعه جیرفت بود، ضمن درود به روح امام شهدا و شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای امنیت و شهدای سلامت و شهدای مدافع حرم وآرزوی  سلامتی برای  مقام معظم رهبری حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای گفت: از  حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب  دکتر تارم امام جمعه شهرستان و ستاد اقامه نماز جمعه بابت وقت گرانبهایی که در اختیار بنده گذاشتند تشکر میکنم

طاهره بیگ زاده با اشاره به هفته جوان بمناسبت تولد حضرت علی اکبر علیه السلام گفت: بدنبال کاهش رشد جمعیت که ناشی از تغیر در باورها و الگو های فکری جوانان و بعضی از مشکلات اقتصادی و عدم حمایت کافی والدین ، مقام معطم رهبری یکسری از سیاسیت ها را ابلاغ نمودند در خصوص ترویج ازدواج مناسب و سالم و اسان در جوانان که به دو مورد  از این سیاست ها اشاره میکنم .
 یک ؛ ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و اسان برای همه دختران و پسران و افراد مناسب در سنین ازدواج و تشکیل خانواده با وضع سیاسیت های اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگ سازی و ارزش گذاری به تشکیل خانواده بر اساس سنت الهی و سیاست دوم ؛ رفع موانع ازدواج و تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند و کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و توانمد سازی آن ها در تامین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح و کارامد.


سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: چنانچه رشد جمعیت ما با این وضعیت موجود ادامه داشته باشد کشور ما یک کشور سالمند خواهد بود و نیروی جوان و کارامد وجود نخواهد داشت و باید از کشور های بیگانه نیروی کار وارد شود. 


وی افزود: نظر به مشکلات اجتماعی دامنیگر در بعضی نقاط باید جوانان را ترغیب به ازدواج سالم و اسان نمود همه ما میدانیم انتخاب همسر از مهمترین تصمیمات زندگی هر فرد است و تشکیل خانواده سالم متعادل و پایدار نیاز نیاز به تفکر منطقی و تلاش و کوشش دارد و جوانان باید بر اساس معیار های اصولی و منطقی همسر خود را انتخاب کنند و ازدواج تنها راه مشروع و سالم تشکیل خانواده است و بهار ازدواج دوران جوانی است. در این دوران فرد شور و نشاط خاصی دارد و امادگی برلی ساختن فردای بهتری برای خود و خانواده اش دارد.

طاهره بیگ زاده بیان کرد: ازدواج سالم زمینه ساز ارتباطات اجتماعی مناسب و به هنجار است و فردی که ازدواج میکند از نظر احساس سالمتر و کمتر قربانی خشونت اجتماعی میشود زیرا فرد متاهل احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری دارد و همچنین احساس تعهد و مسئولیت بیشتری نسبت به افراد مجرد دارد . یکی از قوانینی که به انسان ها احساس امنیت میدهد عضویت در گروه است وقتی متعلق به یک گروه هستیم احساس امنیت بیشتری میکنیم که تنها یک فرد هستیم. 


وی عنوان کرد: افرادی که ازدواج نکردند دچار آسیب های جسمی و روحی بیشتری نسبت به افراد متاهل میشوند. انسانها نیاز عاطفی دارند این نیاز عاطفی تا یک زمانی توسط والدین و دوستان برطرف میشود اما درسن جوانی این نیاز توسط جنس مکمل برطرف میشود . 


طاهره بیگ زاده با اشاره به سخن قرآن که “زن و مرد را برای آرامش گرفتن از یکدیگر آفریده ایم” گفت: هدف نهایی ازدواج رسیدن به محبت و امنیت و آرامش است و پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) میفرماید: هیچ بنایی در اسلام نیست که در اسلام دوست داشتنی تر از ازدواج باشد همچنین امام صادق علیه السلام میفرماید: دو رکعت نماز انسان متاهل میخواند برتر از هفتاد رکعت از نماز افراد مجرد میباشد . 
 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مهم ترین حقوق والدین در قبال فرزندان جوان خود دارند ساماندهی امر ازدواج فرزندان دانست و گفت: با توجه به اهمیت موضوع ازدواج از کلام رهبری تا آیات و روایات ائمه ، لازم است کلیه مدیران و مسئولین  سیاسیت های ابلاغی جمعیت را آموزش داده و اجرایی نمایند و همچنین جوانان را نسبت به اهمیت ازدواج سالم و همچنین فواید ازدواج مناسب و مضرات ازدواج دیرهنگام آگاه نمایند.