. چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 69437 تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 اسفند 1401 | 13:01 ب.ظ

نورپردازی ارگ تاریخی بم کرمان افتتاح شد/تصویر

در آستانه عید نوروز و سال جدید با حضور استاندار کرمان پروژه نورپردازی ارگ تاریخی بم کرمان افتتاح شد. به گزارش کنارصندل به نقل از تسنیم در آستانه نوروز ۱۴۰۲ و سال جدید با حضور محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان و فریدون فعالی، مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان پروژه نورپردازی ارگ تاریخی […]

در آستانه عید نوروز و سال جدید با حضور استاندار کرمان پروژه نورپردازی ارگ تاریخی بم کرمان افتتاح شد.

به گزارش کنارصندل به نقل از تسنیم در آستانه نوروز ۱۴۰۲ و سال جدید با حضور محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان و فریدون فعالی، مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان پروژه نورپردازی ارگ تاریخی بم کرمان افتتاح شد.

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان در آیین افتتاح این پروژه با بیان اینکه نورپردازی ارگ قدیم بم یک حرکت خوب و قابل تحسین است که جا دارد از همکاران میراث فرهنگی تقدیر و تشکر کنم، اظهار داشت: با توجه به مرمت و نورپردازی انجام شده در ارگ قدیم بم، افرادی که در گذشته از این ارگ تاریخی بازدید داشته‌اند و افرادی که تاکنون حضور پیدا نکرده‌اند، بازدید از این اثر تاریخی ثبت جهانی را از دست ندهند.

وی با اشاره به اینکه از تمام هموطنان عزیز دعوت می‌کنم که به استان کرمان تشریف بیاورند و از اماکن تاریخی و گردشگری بازدید کنند گفت: تمام مکان‌های تفریحی و گردشگری استان کرمان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.

استاندار کرمان خاطر‌نشان کرد: در مجموع ۹ پروژه در سال جاری در ارگ بم با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان افتتاح شده که یک پروژه آن مربوط به نورپردازی ارگ قدیم با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه ۸۳۲ اثر ثبت ملی و هفت اثر ثبت جهانی در استان کرمان وجود دارد افزود: مزار مطهر سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ارگ بم، باغ شاهزاده، ارگ تاریخی راین، مجموعه گنجعلی‌خان، کلوت‌های شهداد، شب‌های پرستاره کویر، تپه‌های شنی ریگان، کنار صندل جیرفت و غیره از جمله آثار دیدنی در استان کرمان هستند.

وی با اشاره به اینکه برای نورپردازی ارگ بم مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده است گفت: ۳۰۰ میلیون تومان آن برای مطالعه نحوه نورپردازی هزینه شده و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز از محل اسناد خزانه ملی برای اجرای فاز اول این پروژه هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: مرمت و بازسازی بناهای خانه میراکبر، برج فرماندهی قشون، عمارت دروازه دوم، برج جنوب شرقی اصطبل تاریخی، سالن جنوبی استخر در ارگ بم به عنوان موزه تاریخی و باستان‌شناسی به بهره‌برداری رسید که هزینه کل این پروژه‌ها حدود ۲۰ میلیارد تومان شده است.

به گزارش کنارصندل به نقل از تسنیم ، ارگ بم به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های استان کرمان و بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان  در جنوب شرقی حاشیه کویر لوت و نزدیک شهر بم قرار گرفته است. این سازه خشتی کم‌نظیر در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران ثبت شده است.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 1 =