. سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کد خبر: 69747 تاریخ انتشار : یکشنبه 28 اسفند 1401 | 11:37 ق.ظ

پیش‌بینی تگرگ و هشدار هواشناسی کرمان برای سرمازدگی محصولات کشاورزی

اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمان با صدور پیام هشدار سطح زرد هواشناسی، نسبت به ورود ۲ سامانه به استان و بارش باران، تگرک، کاهش محسوس دما و احتمال خسارت سرما به محصولات کشاورزی و باغی همزمان با تعطیلات نوروزی توصیه‌هایی را اعلام کرد. به گزارش کنارصندل به نقل از ایرنا، با ورود سامانه بارشی […]

اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمان با صدور پیام هشدار سطح زرد هواشناسی، نسبت به ورود ۲ سامانه به استان و بارش باران، تگرک، کاهش محسوس دما و احتمال خسارت سرما به محصولات کشاورزی و باغی همزمان با تعطیلات نوروزی توصیه‌هایی را اعلام کرد.

به گزارش کنارصندل به نقل از ایرنا، با ورود سامانه بارشی به استان از عصر روز دوشنبه تا پنجشنبه هفته آینده، شاهد ناپایداری‌های جوی به صورت افزایش ابر، رگبار پراکنده باران، احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد، وزش باد به‌نسبت شدید تا شدید و خیزش گرد و خاک در اکثر مناطق استان خواهیم بود. بیشینه سرعت وزش باد روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه پیش‌بینی شده لذا کاهش کیفیت هوا و کاهش میزان دید افقی طی این مدت محتمل است.

براین اساس، سامانه مذکور در روز سه‌شنبه یکم فروردین و چهارشنبه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ در شهرستان کرمان، اُرزوئیه، انار، بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رابر، راور، راین(شهرستان کرمان)، رفسنجان، رودبارجنوب، ریگان، زرند، سیرجان، شهربابک، شهداد(شهرستان کرمان)، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه‌گنج، کهنوج، کوهبنان، گلباف(شهرستان کرمان)، لاله زار(بردسیر)، ماهان(شهرستان کرمان)، منوجان، نرماشیر و پنجشنبه در ارتفاعات مرکزی استان کرمان فعال خواهد بود.

همچنین اعلام شده، احتمال آبگرفتگی معابر در برخی مناطق، کاهش کیفیت هوا و میزان دید افقی، احتمال اختلال تردد در محورهای مواصلاتی، احتمال خسارت به بنرها و سازه‌های ساختمانی در ایام مذکور وجود دارد.

همچنین در توصیف سامانه دوم آمده است: از اواخر وقت روز دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تا صبح جمعه چهارم فروردین ۱۴۰۲ کاهش محسوس دما و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و باغی را در نیمه غربی و شمال استان از جمله کرمان، انار، بافت، بردسیر، رابر، راور، راین، رفسنجان، زرند، سیرجان، شهربابک، صفائیه(رفسنجان)، کوهبنان، گلباف، لاله زار و ماهان خواهیم داشت.

همچنین به مردم توصیه شده است از تردد در محورهای مواصلاتی، توقف و چرای دام در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و فعالیت‌های کوهنوردی بپرهیزند.

در این گزارش همچنین توصیه شده از فعالیت در فضای باز بویژه برای گروه‌های حساس، سالمندان و کودکان خودداری و تمهیدات لازم برای به کارگیری یکی روش‌های کنترل سرمازدگی (تولید دود، بخاری برقی، آبیاری سطحی، روش‌های مولد باد و مه و….)، تهیه سوخت کافی و کنترل سامانه‌های گرمایشی، آبیاری باغات و مزارع هر ساعت یکبار تا طلوع آفتاب و پوشاندن نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر به کار گرفته شود.

اداره کل مدیریت بحران استان کرمان در ادامه این اطلاعیه خواستار آمادگی فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی برای اتخاذ تمهیدات لازم در کاهش خسارات احتمالی شده است.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی کرمان نیز در این زمینه گفت: برای امروز و فردا احتمال بارش پراکنده باران در ارتفاعات مرکزی استان پیش‌بینی می‌شود.

مریم سلاجقه با اعلام اینکه هم اکنون آسمان استان کمی صاف تاکمی ابری است افزود: برای امروز و فردا افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده باران در ارتفاعات مرکزی استان دور از انتظار نیست.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =