. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 73794 تاریخ انتشار : یکشنبه 7 خرداد 1402 | 18:26 ب.ظ

چشمه‌های آب معدنی و انارهای جنگلی جیرفت

به گزارش کنارصندل به نقل از روزنامه شهروند ، شهرستان جیرفت سه اقلیم متفاوت جغرافیای سرد کوهستانی، معتدل کوهستانی و گرم و مرطوب دارد. ارتفاع شهرستان از حداقل ۶۸۰ متر در شهر جیرفت به ۳هزار و ۸۸۶ متر در بلندی‌های ساردویه می‌رسد. پایین‌ترین دمای ثبت‌شده متعلق به منطقه سربیژن با دمای ۳۰- درجه در زمستان […]

به گزارش کنارصندل به نقل از روزنامه شهروند ، شهرستان جیرفت سه اقلیم متفاوت جغرافیای سرد کوهستانی، معتدل کوهستانی و گرم و مرطوب دارد. ارتفاع شهرستان از حداقل ۶۸۰ متر در شهر جیرفت به ۳هزار و ۸۸۶ متر در بلندی‌های ساردویه می‌رسد. پایین‌ترین دمای ثبت‌شده متعلق به منطقه سربیژن با دمای ۳۰- درجه در زمستان و بالاترین دمای ثبت‌شده ۵۰+ درجه سانتی‌گراد در تابستان است. شهر جیرفت در تابستان بسیار گرم و مرطوب و در زمستان معتدل و بهاری است. با این تفاصیل به نظر می‌رسد که روزهای سرد سال و اوایل بهار، فرصت خوبی برای سفر به جیرفت باشد.
پوشش گیاهی و جانوری
در جیرفت ۲۰۰ نوع محصولات زراعی، دامی، باغی و شیلاتی در وسعتی به پهنای ۲۶۰ هزار هکتار تولید می‌‌‌‌شود. در این شهرستان می‌توانید پسته ‌کوهی (بنه)، کسور، کهکم، ارس (سرو کوهی)، درختچه‌های بادام کوهی، انجیر وحشی، مورد، ارچن، زرشک وحشی، نسترن وحشی، تمشک و بوته‌ها‌ی هایگون، افدرا، درمنه، سریش، آلاله، انغوزه، آویشن، کاکویی، کنگر، کال، گارچی، شیرین‌بیان و غیره را ببینید. با گذر از مناطق کوهستانی و نزدیک‌شدن به مناطق کویری با آب‌وهوای حاره‌ای، تفاوت پوشش درختان و گیاهان در مسیر حرکت به‌خوبی نمایان می‌‌‌‌شود. برای مثال در فاصله‌ای ٢٠ ‌کیلومتری کم‌کم از درختان سوزنی برگ و بوته‌های سردزی کم شده و بر حجم درختان گرمسیری اضافه می‌‌‌‌شود.
در طول مسیر، ذخیرگاه جنگلی انار شیطان مشاهده می‌‌‌‌شود که وسعتی معادل ۵٠ هکتار دارد. جنگل‌های جنوب استان با توجه به تنوع گونه و تیپ‌های جنگلی از ارتفاع ٣٠٠ متری از سطح دریا شروع و تا ارتفاع حدود ٣٢٠٠ متر از سطح دریا پراکنده شده‌اند. پناهگاه حیات وحش زریاب در ٣۵ کیلومتری جیرفت قرار دارد. در این پناهگاه، خرس سیاه آسیایی، پلنگ، گونه‌های کل، بز، قوچ و میش کوهی، گرگ، روباه، گراز، خرگوش، کفتار، شغال و پرندگانی مثل عقاب، شاهین، هدهد، کبک، تیهو و انواع مارها پیدا می‌‌‌‌شود.
روستای دوساری
روستای دوساری در ۵ کیلومترى جاده جیرفت به کهنوج و در جوار کوه‌هاى آهکى صورتى‌رنگ قرار گرفته است. باغ‌های مرکبات و نخل‌هاى خرما، پابه‌پای هم زیبایى خاصى به این روستا داده‌اند. در ایام اسفند و فروردین عطر بهارنارنج و شکوفه‌های پرتقال از گوشه و کنار این روستا به مشام مى‌رسد. در شمال این روستا جریان آب طبیعى گوارایى به نام بندرى از لابه‌لاى صخره‌ها مى‌جوشد و به این منطقه زندگى و طراوت مى‌بخشد.‌
چشمه‌های آب
چشمه آب معدنی چاله‌گان در ٣٠ کیلومتری جیرفت و ابتدای تقاطع رودبار قرار دارد. دمای این چشمه آبگرم حدود ٢٧ درجه سانتی‌گراد است و آب‌دهی چشمگیری ندارد. جریان آب آن بیشتر مصرف کشاورزی دارد و بر سرسبزی این محدوده افزوده است. چشمه آبگرم انجیرسیاه در ٣۵ کیلومتری شمال جیرفت، در روستایی به همین نام قرار دارد. این چشمه ٢۵ لیتر در ثانیه آب‌دهی دارد. دمای آب آن ۵٨ درجه سانتی‌گراد است و با جوشش از دل دامنه‌ها خارج می‌شود. آب این چشمه از نوع سولفاته است که به‌صورت دائمی جریان دارد. سرنوشت آب این چشمه با سرچشمه‌های رود «شور» جیرفت گره خورده و در نهایت به سمت چاله جازموریان ادامه می‌یابد.
آبشار دلفارد
این آبشار در ۴٠ کیلومتری شمال غرب شهر جیرفت و در روستای کراه واقع شده است و آب‌وهوای دل‌انگیزی دارد. ییلاق‌های دلفارد از مناطق زیبای طبیعت استان کرمان است که در مسیر جیرفت به ساردویه قرار دارند. رودخانه دلفارد در این منطقه رودی دائمی، به طول ٣٠ کیلومتر است که از کوه بهرآسمان در ۵٣ کیلومتری شمال غربی جیرفت سرچشمه می‌گیرد و روستاهای بسیاری از جمله دربا، دلفارد، دهانه زنگر، رزشیرین، رضی‌آباد و کولدون را سیراب می‌کند. در انتها هم با رودخانه سگدر مخلوط شده و رودشور جیرفت را به‌وجود می‌آورند.
قلعه     سموران
این قلعه در فاصله ۶۰کیلومتری جیرفت و در نزدیکی روستای رود فرق قرار دارد و از سنگ‌های مرمر قرمزرنگ بر بالای کوهی ساخته شده است. وجود دو دروازه در ضلع جنوبی قلعه، با تعبیه ۱۲ برج دید‌بانی، در بخش‌هایی از این اثر نشان از تدبیر سازندگان و طراحان این قلعه مستحکم دارد. قلعه در طولی حدود هزار متر و عرضی بالغ بر ۱۵۰ متر احداث شده است و می‌توان ویرانه‌های متعددی از پی‌های سنگی و آجری را در آن محوطه مشاهده کرد. ساختمان این قلعه به سده‌های قبل از اسلام تعلق دارد، اما در سده‌های اولیه اسلامی بازسازی شده و در دوران حکومت سلجوقیان قلعه مشهوری بوده است. این قلعه به علت استحکام و موقعیت طبیعی منطقه شباهت بسیاری به قلعه‌های اسماعیلیه دارد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =