. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 73947 تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 خرداد 1402 | 14:26 ب.ظ

رضایت معاون معادن وزارت صمت از رشد معدنی جنوب کرمان

معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت گفت: جنوب کرمان نسبت به سایر مناطق  کشور، رشد صنعتی و معدنی بیشتری داشته است. به گزارش کنارصندل به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، نشست بررسی مشکلات فعالان اقتصادی و بهره برداران معادن جنوب کرمان با حضور، معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صنعت، معدن […]

معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت گفت: جنوب کرمان نسبت به سایر مناطق  کشور، رشد صنعتی و معدنی بیشتری داشته است.

به گزارش کنارصندل به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، نشست بررسی مشکلات فعالان اقتصادی و بهره برداران معادن جنوب کرمان با حضور، معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، فرمانداران و تعدادی از مدیران کل جنوب کرمان در محل فرمانداری شهرستان جیرفت برگزار شد.

رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت، ضمن مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده در حوزه صنعت و معدن در جنوب کرمان، افزود: جنوب کرمان نسبت به سایر مناطق  کشور رشد صنعتی و معدنی بیشتری داشته است و اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز در این موارد به خوبی عمل کرده که این روند باید مورد حمایت قرار بگیرد.

او با اشاره به لزوم حمایت سایر دستگاه‌ها از طرح‌های صنعتی و معدنی جنوب کرمان، افزود: با ورود سرمایه گذار، اشتغال اولین مقوله مهمی است که محقق می‌شود و اقتصاد خانواده‌ها و منطقه را شکوفا می‌کند.

محتشمی پور تشکیل شورای مسئولیت‌های اجتماعی را در راستای تحقق اهداف تعریف شده و  بر اساس اولویت‌های منطقه، در جنوب کرمان ضروری دانست و گفت: باید مسئولیت‌های اجتماعی به صورت هدفمند، تخصصی و اولویت بندی شده انجام شوند.

معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت، آینده صنعت و معادن جنوب کرمان را پویا و امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: با همدلی و تلاش موجود در جنوب کرمان، می‌توان توسعه و پیشرفت این منطقه را پیش بینی کرد.

او همچنین از آموزش به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه‌ای نام برد و اظهار داشت: توجه به موقع به بحث آموزش نیروی انسانی، یک اقدام به موقع و ضروری بود که در جنوب کرمان به صورت تخصصی از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان شروع شده است.

محتشمی پور جنوب کرمان را نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه معادن و صنایع معدنی دانست و بیان داشت: از طریق ایمیدرو تا جایی که منع  قانونی وجود نداشته باشد، برای توسعه و تامین زیرساخت‌های  معادن و صنایع معدنی این منطقه استفاده خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز اظهار داشت: تاکنون در جنوب کرمان ۵۵ کارخانه صنایع معدنی کوچک مقیاس احداث شده که کمک بزرگی به تولید، اشتغال و اقتصاد منطقه کرده است.

مسلم مروجی فرد با اشاره به مشکلات سد راه توسعه معادن و صنایع معدنی افزود: در حال حاضر با مشکلات زیرساختی برای توسعه و افزایش صنایع معدنی کوچک مقیاس با مشکل روبرو هستیم که در صورت همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، شاهد افزایش و توسعه این صنایع خواهیم بود.

او وجود معارضین محلی را  از دیگر مشکلات حوزه معادن در جنوب استان دانست و بیان داشت: در شهرستان های مختلف با تدبیر فرمانداران این مسئله مهم قابل رفع و حل است.

مروجی فرد، نحوه واگذاری زمین برای طرح‌های صنایع معدنی را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و تصریح کرد: زمان بر بودن واگذاری زمین، با توجه به تورم غیر قابل پیش بینی، طرح‌ها را از توجیه اقتصادی خارج می‌شود.

او موضوع سوخت را یکی دیگر از مشکلات حوزه معادن و صنایع معدنی جنوب کرمان عنوان کرد و بیان داشت: این موضوع در جنوب کرمان برای معادن و صنایع معدنی باعث چالش‌های متعددی شده که با ارائه راهکار‌های مختلف در صدد حل شدن این مشکل با همکاری فرمانداری‌ها هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان از ممنوعیت خروج سیلیس از جنوب کرمان خبر داد و افزود: در کنار اقدامات لازم برای احداث صنایع معدنی از  خروج مواد معدنی خام از جنوب کرمان جلوگیری بعمل آمده و با ممنوع شدن خروج سیلیس، باعث احداث کارخانه ای برای فرآوری در منطقه شده که اشتغالزایی و افزایش تولید را نیز به همراه خواهد داشت.

محمد مجاز معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هم در این جلسه با برشمردن ظرفیت‌های معدنی در منطقه گفت: در جنوب کرمان تعداد ۱۱۶ پروانه بهره برداری و ۳۳۰ پروانه اکتشاف صادر شده و بیش از ۲ هزار درخواست اکتشاف نیز از سوی سرمایه گذاران داریم.

او با تشریح ظرفیت معادن شاخص جنوب کرمان افزود: تیتانیوم کهنوج به عنوان  بزرگترین معدن تیتانیوم کشور، معدن کرومیت فطر بزرگترین معدن کرومیت کشور، معدن مس کرور یکی از بزرگترین معادن مس کشور، معادن طلای زرتُرشت و زهمکان، معدن کرومیت آسود، معدن مس سرگز و معدن مس حسین آباد از مهمترین معادن جنوب کرمان هستند که در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه به صورت مستقیم تاثیر دارند.

مجاز با بیان موانع و مشکلات فراروی توسعه معادن جنوب کرمان گفت: نبود تشکیلات نظام مهندسی معدن در جنوب کرمان، فقدان زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر آب، برق و جاده، قوانین و مقررات دست و پاگیر در روند کار از مهمترین کاستی‌های این منطقه بشمار می‌آیند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان افزود: صدور نشدن مجوز فعالیت از سوی محیط زیست برای مجموعه معادن منطقه بحرآسمان، محاسبه حقوق دولتی معادن مس رمشک، آهن کناروئیه و مس گمرکان و تیتانیوم کهنوج و افزایش مساحت معدن کرومیت دیوان مراد از جمله مشکلاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

مجاز اشتغال معادن و صنایع معدنی جنوب کرمان را قابل توجه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۴ هزار و ۵۶۰ نفر به صورت مستقیم در حوزه معادن و صنایع معدنی جنوب کرمان مشغول به کار هستند.

در این جلسه، فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی بخشی از مشکلات و موانع توسعه معادن و صنایع معدنی را بیان کردند که معاون وزیر صمت برای حل موارد ذکر شده در چارچوب قانون و با هدف حفظ اشتغال و افزایش تولید قول مساعدت و همکاری داد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − ده =