. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 74193 تاریخ انتشار : دوشنبه 15 خرداد 1402 | 15:20 ب.ظ

آخرین وضعیت طرح «نهضت ملی مسکن» در جنوب کرمان

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان گفت: در حال حاضر ۱۱۶۸ واحد در حال ساخت در جنوب استان داریم که سری اول این واحدها را در پاییز سال جاری به متقاضیان تحویل خواهیم داد. به گزارش کنارصندل به نقل از خبرگزاری فارس: یکی از مشکلات و دغدغه‌های امروز مردم مسأله تأمین مسکن است و […]

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان گفت: در حال حاضر ۱۱۶۸ واحد در حال ساخت در جنوب استان داریم که سری اول این واحدها را در پاییز سال جاری به متقاضیان تحویل خواهیم داد.

به گزارش کنارصندل به نقل از خبرگزاری فارس: یکی از مشکلات و دغدغه‌های امروز مردم مسأله تأمین مسکن است و دولت‌های مختلف برای رفع این مشکل هرچند طرح‌های متنوعی ارائه کردند، اما در این زمینه موفق نبودند، یکی از شعارها و وعده‌های مهم دولت سیزدهم ساخت ۴ میلیون واحد مسکن در طول عمر چهار ساله خود یعنی ساخت یک میلیون مسکن در سال است که سهم چهارساله استان کرمان در این طرح ۱۰۲هزار و ۹۸۶ واحد تعیین شده است.

 هرچند این طرح تا کنون در استان کرمان موفق نبوده و به گفته مسؤولان استان دلیل ناموفق بودن این طرح کمبود زمین در سطح استان است، اما این امر موجب نارضایتی مردم در این زمینه شده است.

در خصوص آخرین وضعیت این طرح در جنوب کرمان با مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان گفت‌وگویی انجام دادیم.

 محمد ساردوئی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طرح نهضت ملی مسکن یکی از برنامه‌های دولت است که باید در این زمینه سریع‌تر اقداماتی انجام شود.

 ساردویی عنوان کرد: در جنوب استان کرمان ۳۴هزار و ۶۲۶ نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، که بعد از پالایش صورت گرفته ۲۱هزار و ۵۵۱ نفر واجد شرایط شناخته شدند که از این تعداد ۳هزار و ۳۱۲نفر در بانک مسکن حساب افتتاح و وجه واریز کردند و پروژه به آنها تخصیص یافته است.

 واگذاری سری اول مسکن به متقاضیان جنوب استان در پاییز سال جاری

 وی با اشاره به اینکه ما برای توسعه شهر جیرفت زمین کم داریم، زیرا زمین‌های اطراف شهر از مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی هستند، گفت: ما در شهر جیرفت با محدودیت‌ها از جمله وجود آثار باستانی، زون آبی شهر و رودخانه‌های مختلف روبه‌رو هستیم.

 مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه به‌دلیل محدودیت زمین پروژه مسکن ملی در شهرستان جیرفت به‌صورت آپارتمانی است، بیان داشت: در شهرستان جیرفت تمامی افرادی که در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام و وجه واریز کرده‌اند، پروژه ساخت آپارتمان آنها شروع شده و یا به‌زودی شروع می‌شود.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱۶۸ واحد در حال ساخت در جنوب استان داریم که سری اول این واحدها را در پاییز سال جاری به متقاضیان تحویل خواهیم داد.

 ساردویی ابراز داشت: برای ساخت ۲۸۷۰ واحد دیگر فراخوان زده‌ایم و در حال انتخاب پیمانکار هستیم.

 وی افزود: با تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد مسکن منعقد کرده‌ایم، قرار شد ۷۳۵ واحد از ۲۸۷۰ واحد باقیمانده را بسازد و اکنون کارهای مشاوره‌ای و طرح مطالعاتی آن توسط بنیاد در حال انجام است و به‌زودی ساخت این واحدها شروع می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان عنوان کرد: شهر جیرفت رو به توسعه است و نیاز دارد توسعه پیدا کند به همین دلیل، یکسری اراضی به محدوده شهر اضافه کرده‌ایم و همچنین از زمین‌های مازاد دستگاه‌های دولتی پروژه‌های مسکن ملی را شروع کرده‌ایم.

 ساردویی با اشاره به اینکه برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در جنوب استان ۲۶و نیم هکتار اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی استفاده شده است، گفت: از ظرفیت ماده قانون ۱۰-۱۲ که مربوط به اراضی مازاد دستگاه‌های دولت است برای طرح نهضت ملی مسکن در سطح جنوب استان استفاده کرده‌ایم.

 وی افزود: یک سری مجموعه اراضی به شهرستان جیرفت و‌مابقی شهرستان‌های جنوبی اضافه خواهد شد و طرح جامع شهرها در حال بازنگری است.

ساردویی بیان داشت: طرح الحاق شهرک جدید ۳۴۰ هکتاری در جیرفت را به شورای عالی مسکن شهرسازی کشور ارسال کرده‌ایم و در صورت تصویب آن به شهر اضافه خواهد شد و اعتبار این طرح آماده است و مشاوره طرح به سرعت کار خود را شروع خواهد کرد.

 وی ادامه داد: در شهرستان عنبرآباد ۳۴ هکتار زمین برای کمیته الحاق شورای عالی معماری کشور ارسال شده و همچنین برای شهر کهنوج ۳۴ هکتار زمین به کارگروه زیربنایی استانداری ارسال شده که بعد از تصویب در این کارگروه برای تایید به کمیته انطباق ارسال می‌شود و بعد از تصویب این شهرک‌ها به این شهرها اضافه خواهند شد.

 ساردویی با اشاره به اینکه در شهرستان منوجان ۷۷هکتار زمین به محدوده این شهر الحاق شده و به‌زودی مشاور برای طراحی این شهر مشخص می‌شود، بیان کرد: برای شهر رودبار جنوب ۵۰ هکتار زمین و درقلعه‌گنج ۱۱۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده که بعد از تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان برای تایید نهایی به تهران ارسال خواهد شد.

 یکی از مشکلات جنوب استان سیل‌خیز بودن این منطقه است

 مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در جنوب استان سیل‌خیز بودن این منطقه است، گفت: به همین دلیل زمین‌هایی که ما به ادارات مربوطه از جمله اداره آب منطقه‌ای معرفی می‌کنیم سخت‌گیری می‌کنند و از آنها درخواست داریم همکاری بیشتری با ما داشته باشند و حتی کارشناسان آنها به ما پیشنهاد بدهند که کدام زمین برای الحاق به شهرها و ساخت مسکن مناسب است‌.

 شناسایی ۹۵۰ هکتار زمین برای ساخت نهضت ملی مسکن در جنوب استان 

 وی در ادامه بیان داشت: طبق برنامه اعلام شده برای ساخت نهضت ملی مسکن در جنوب استان در طول چهار سال نیاز به ۶۵۴ هکتار زمین نیاز داریم، اما در منطقه ۹۵۰ هکتار زمین شناسایی کرده‌ایم.

 ساردویی افزود: طبق برنامه اعلام شده ظرفیتی که به جنوب استان برای ساخت نهضت ملی مسکن ابلاغ شده ۲۱هزار و ۷۱۳ نفر است و تا کنون ۳۴۶ هکتار زمین به ظرفیت ۱۴ هزار و ۴۰۲ آماده کرده‌ایم این در حالی‌ست که تنها ۳ هزار و ۳۱۲ نفر ثبت‌نام و وجه واریز کرده‌اند‌ و‌ما بیشتر از این تعداد زمین برای ساخت نهضت ملی مسکن آماده کرده‌ایم.

 استفاده بافت فرسوده و باز آفرینی شهری از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن

وی بیان کرد: در شهر جیرفت طرح نهضت ملی مسکن به‌صورت آپارتمانی بوده اما در دیگر شهرهای جنوبی استان به‌صورت ویلایی است.

 مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان ابراز داشت: افرادی که زمین دارند می‌توانند از تسهیلات ساخت مسکن، طرح ملی نهضت مسکن استفاده کنند و حتی افرادی که در بافت فرسوده ساکن هستند می‌توانند از این طرح و سایر طرح‌های تشویقی که شورای عالی مسکن در این زمینه مصوب کرده استفاده کنند و هدف از این طرح این است که بافت‌های فرسوده شهری را احیا کنیم زیرا تمامی امکانات و زیرساخت‌های روبنایی و زیربنایی در این مناطق وجود دارد .

 تاسیس شهر جدید خارج از شهر جیرفت

 ساردویی عنوان کرد: ساخت یک شهر جدید را خارج از جیرفت برنامه‌ریزی کرده‌ایم و کارهای تصویب این شهر در تهران انجام شده و مشاور این شهر در حال انجام کارهای اداری آن در مرکز استان است و ظرفیت این شهر جدید ۲۰۰ هزار نفر است و در این شهر ۷ هزار قطعه زمین واگذار می‌شود.

 وی ابراز داشت: یکی از دلایل گرانی زمین در جنوب استان به‌ویژه در شهرهای جیرفت، کهنوج ، عنبرآباد و رودبار جنوب نبود زمین در داخل محدوده این شهرها است زیرا زمین‌ها برای اجرای طرح‌های مختلفی واگذار شده‌اند.

 مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان گفت: برای رفع این مشکل در حال اضافه کردن اراضی خام دولتی به محدوده شهرها هستیم.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یک =