. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 74209 تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | 15:16 ب.ظ

بارقه امید در دل حاشیه‌نشینان “جازموریان” دمیده شد

جازموریان یا جَزموریان به مکانی که در آن انبوهی از جاز که یک گیاه خاردار است، گفته می شود. اما در ظاهر جازموریان یعنی سرزمینی زیبا در حاشیه تالاب بین‌المللی که زمانی به انبار علوفه ایران شهرت داشت و بر اثر اهمال کاری‌ها و قهر طبیعت این روزها نه تالاب و نه حاشیه‌نشینان جازموریان حال […]

جازموریان یا جَزموریان به مکانی که در آن انبوهی از جاز که یک گیاه خاردار است، گفته می شود. اما در ظاهر جازموریان یعنی سرزمینی زیبا در حاشیه تالاب بین‌المللی که زمانی به انبار علوفه ایران شهرت داشت و بر اثر اهمال کاری‌ها و قهر طبیعت این روزها نه تالاب و نه حاشیه‌نشینان جازموریان حال و روز خوشی ندارند.

به گزارش کنارصندل به نقل از ایسنا، این سرزمین در فاصله ۳۲۰ کیلومتری مرکز استان کرمان واقع شده است، خلاصه کلام اهالی اینجا به آنچه دسترنج‌شان است قانع هستند. اما در فصول مختلف سال خواسته یا ناخواسته قهر طبیعت به سراغشان می‌آید و یا دار و ندارشان طعمه‌ طوفان‌های شن می‌شود یا سیل ویرانگر کپر ساده و بی آلایش آنها را با خود می‌برد و یا سرما  اندک محصول آنها را نابود می‌کند. 

این مردم در این گوشه از کشورمان برای انقلاب هم هزینه دادند و هم دوشادوش دلسوزان بی منت پای هم و غم نظام ایستادند و خم به ابرو نیاورند. 

کم کم جازموریان با نگاه شیرین و بردارانه حاج قاسم رونق گرفت و بگذریم از داستان تلخ روزگاری که جنوب کرمان در خاموشی امنیت و اقتصاد بسر می‌برد. 

بر اساس این گزارش، جازموریان در گذر زمان مورد مهری‌های زیادی قرار گرفته است تا اینکه در سفر سال گذشته رئیس جمهور به جنوب کرمان، شهرستان تازه تاسیسی به نام جازموریان جوانه زد و رسما اعلام شد این شهرستان نیاز به یکسری زیرساخت ها دارد که در مقابل بلایای طبیعی ایمن بماند و قد بکشد تا اینکه  فرزندان این مرز و بوم هم همانند سایر مناطق  طعم آرامش و رفاه نسبی را بچشند. 

اولین گام این بود که روستاهای در معرض خطر سیل باید یا جابجا بشوند و یا ایمن سازی؛ لذا با اهتمام ویژه دولتمردان گام های آهسته اما پیوسته‌ای برداشته شد که سرعت بخشی به این نگاه‌های توسعه ای عزم ملی را می طلبد تا در کنار تلاش های مدیران استان با هم افزایی، غبار محرومیت و مظلومیت از رخسار این منطقه زدوده شود. 

این روزها شاهد سفرهای متعدد مسئولان به جازموریان هستیم که انگار عزمشان را برای جبران آنچه حق حاشیه نشینان جاز بوده است، جزم کرده‌اند. 

در گام  بعدی، با توجه به اینکه بر اثر سیل سال گذشته بیشترین خسارت متوجه روستای کروچان از توابع جازموریان در جنوب کرمان شده، لذا تمهیدات لازم برای ایمن سازی  این روستا در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، در اولین بازدیدهای بعمل آمده از وضعیت زندگی اهالی روستای کروچان تصمیم بر این شد که جابجایی روستا و سکونت در مکان دیگری بهتر است اما به نظر می رسد دولت برای ایمن سازی زندگی مردم به صورت جدی ورود کرده تا با استحکام بخشی سیل بندها، اهالی کروچان نیز آسوده خاطر به زندگی خود ادامه بدهند. 

استاندار کرمان طی روزهای اخیر برای انجام ماموریتی که رئیس دولت سیزدهم در حکم انتصابش به آن داده، راهی جازموریان شده و در جمع اهالی روستای کروچان از نزدیک روند استحکام بخشی سیل بندهای اطراف جازموریان و روستا ها را بررسی کرده و  تحول اساسی را به  مردمی که همواره مورد تهدید سیل و طوفان هستند، نوید داده است.

از آنجائیکه  محمدمهدی فداکار به خرد جمعی و تجربه بزرگان و ریش سفیدان در توسعه منطقه اعتقاد دارد و آنها را یک ظرفیت می‌داند، در نشست هم اندیشی با سران طوایف و ریش سفیدان با اشاره به جوانب زندگی سیاسی و اجتماعی امام راحل، پاسداشت ارزش ها را یادآور شد. 

در حالی این روزها قاچاق سوخت به عنوان یک ‌شغل کاذب و خطر آفرین رونق دارد که استاندار کرمان از سوخت‌برها به عنوان بُمب خطرناکی یاد کرد که خطرات جبران ناپذیری به همراه دارند و گفت: متاسفانه شاهد حوادث ناگواری در منطقه هستیم که باید با مدیریت صحیح و به صورت کارشناسی، کوتاهی‌های صورت گرفته را جبران کنیم.  

وی  با ابراز خرسندی از بهبود قیمت محصولات کشاورزی نسبت به سنوات گذشته افزود: قیمت گندم تابع شاخص‌هایی است و عددی مصوب شده که دولت باید بتواند آن را پرداخت کند، از طرف دیگر قیمت نان در نانوایی‌ها مناسب دیده شده و یارانه به آن تعلق گرفته است که این خود خدمت به مردم است لذا سطح زیرکشت و بازار عرضه و تقاضا را باید از هم اکنون مدیریت کرد. 

استاندار کرمان در راستای ایمن سازی شهرستان تازه تاسیس جازموریان و مرکز آن زهکلوت که در سیل سال گذشته خسارات زیادی به زیرساخت‌هایش وارد شده، از اتصال سیل بند خُرم به سیل بند جازموریان سخن به میان آورد و به مردم اطمینان داد که خطر سیل مهار خواهد شد و اظهار کرد: برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیل در نظر داریم سیل بند خُرم را به سیل بند جازموریان وصل کنیم تا مردم دغدغه بارندگی ها و خسارات ناشی از جاری شدن سیل را  نداشته باشند.

وی مدیریت الگوی کشت، خرید تضمینی محصولات کشاورزیِ و بذر مناسب را از وظایف سازمان جهاد کشاورزی دانست و گفت: متولیان بخش کشاورزی در بهبود وضعیت کشاورزی منطقه و در موارد ذکر شده بیشترین نقش را دارند لذا می طلبد برای سال زراعی آینده برنامه ریزی شود. 

با توجه به اینکه استاندار کرمان از آمار ترک تحصیل در منطقه ابراز تاسف کرده است، لازم است آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی درباره عدم شناسایی و سوادآموزی افراد بازمانده از تحصیل این منطقه پاسخگو باشند.

از طرفی همواره شاهد مرگ کودکان بر اثر عقرب گزیدگی و یا مرگ جوانان بر اثر تصادفات و دیر رسیدن به مراکز درمانی بودیم که با ابراز رضایت استاندار کرمان از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در حوزه بهداشت و درمان  و تاکید بر تکمیل پروژه های نیمه تمام، به نظر می رسد کم کم  از دغدغه های اهالی زهکلوت و جازموریان کاسته خواهد شد. 

اما محور رودبار – زهکلوت – ایرانشهر  بسیار ناایمن  و پُر تردد است و سوخت‌برها  نیز بحران های این مسیر را دوچندان کرده اند که از چشم نماینده عالی دولت در استان کرمان دور نمانده و او با اشاره به تردد سنگین در محور  مواصلاتی دلگان – رودبار جنوب، تامین اعتبار مورد نیاز را برای  رفع نقاط حادثه‌خیز، تعریض و تکمیل ابنیه های در دست احداث متذکر شده است. 

فداکار وضعیت تالاب جازموریان و گرد و غبار ناشی از طوفان را متاثر از میزان بارندگی‌ها، چاه های غیرمجاز و موتور پمپ ها دانست که باید با مدیریت صحیح وضعیت را متناسب با  شرایط منطقه و مردم مدیریت کرد.  

وی همچنین با قدردانی از همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (علیه السلام) در تامین آب شُرب در جنوب کرمان به استفاده از آب شرب برای مصارف کشاورزی واکنش نشان داده که نباید اجازه بدهیم که از آب شرب برای مصارف کشاورزی و آبیاری باغات استفاده شود و در صورت ادامه این روند دچار مشکل خواهیم شد لذا همکاری مردم را می طلبد. 

اهمیت موضوع تاجایی است که حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان کرمان به همراه استاندار، فرمانده سپاه ثارالله استان، نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل استان از جاده چاه ابراهیم _ طَبَق نمداد _ دازان بازدید بعمل آوردند تا از نزدیک بایدها و نبایدهای توسعه جازموریان را بررسی کنند. 

عبدالعزیز قنبری، فرمانده گروه ۴۵۵ مهندسی رزمی جنوب شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این بازدید گفت: در راستای خدمت به مردم منطقه و محرومیت‌زدایی، عملیات زیرسازی جاده چاه ابراهیم _طَبَق _ دازان توسط گروه ۴۵۵ مهندسی رزمی جنوب شرق نیروی زمینی ارتش با امکانات و تجهیزات سازمانی در حال انجام است.   

وی افزود: این محور به طول ۳۷ کیلومتر است که در مدت زمان شش ماه، ۱۷ کیلومتر آن زیرسازی شده و براساس پیش‌بینی‌ها، مابقی زیرسازی مسیر تا سال آینده به پایان می‌رسد. 

بر اساس آنچه فرمانده گروه ۴۵۵ مهندسی رزمی جنوب شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفته است، زیرسازی آسفالت این محور با مشارکت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان، سپاه و ارتش در حال انجام است‌.

احدات سیلو در رودبار جنوب ضرورت دارد

به گزارش ایسنا، منصور شکراللهی نماینده مردم شهرستان‌های کهنوج، قلعه گنج، منوجان، فاریاب، رودبار جنوب و جازموریان در مجلس شورای اسلامی در نشست هم اندیشی با سران طوایف  از آغاز عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی جازموریان خبر داد و گفت: اگر چه در بخش های مختلف اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که اهتمام ویژه دولتمردان را می طلبد. 

وی  زندگی  مردم جنوب کرمان را وابسته به بخش کشاورزی دانست و افزود: علی رغم این که سطح زیر شت گندم با رشد چشمگیری به همراه بوده و هزینه های زیادی نیز برای کشاورزان داشته است  اما قیمت گندم مقرون به صرفه نیست.

شکراللهی احداث سیلو را در رودبار جنوب ضروری عنوان کرد و اظهار کرد: با توجه به میزان تولید و اینکه حمل گندم هزینه‌بر است، لذا با کمک معین اقتصادی و همکاری کشاورزان دنبال احداث سیلو هستیم. 
 
این نماینده مجلس همکاری سران طوایف را در حل مشکلات خواستار شد و گفت: انتطار است مانند گذشته سران طوایف در همه مسائل در کنار مسئولان باشند و مردم را نیز در این مسیر راهنمایی کنند که در غیراین صورت روند کارها به کندی پیش خواهند رفت.

اما ناگفته نماند روستای “طَبَق نمداد” دارای ۱۶۰ خانوار از توابع شهرستان تازه تاسیس جازموریان است و عمده مشکلات آنان عدم برخورداری از آب آشامیدنی سالم  و اشتغال است که باز هم عزم ملی را می‌طلبد تا مردمان این قسمت از کشورمان نیز آسوده تر از قبل گذران زندگی کنند و شاهد نابودی مزارع حنا، کنجد، گندم، هندوانه، گوجه فرنگی و … در این منطقه نباشیم. 

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 4 =