خداحافظی با بنزین سهمیه ای و سلام بر تبعات احتمالی آن
خداحافظی با بنزین سهمیه ای و سلام بر تبعات احتمالی ان … قابل ذکر است تبعات گفته شده در متن احتمالی بوده و باید دانست که هر احتمالی نیز میتواند از بالقوه به بالفعل تبدیل گردد .. اینروزها که حرف و حدیث در مورد حذف سهمیه بنزین و افزایش قیمت بنزین و گازوییل است بد نیست لحظه ای را با این موضوع سپری کنیم … با توجه به مشکلات امروزه در جامعه و ماشینی شدن اکثر کارها , افزایش سرعت در عمل و افزایش بهره وری نیاز به خودرو و متعاقبا سوخت مورد نیاز ان بسیار مشهود است و جدا نشدنی از بدنه جامعه … اما قطعا هر اتفاقی چه خوب و چه بد و در هر زمینه ای ( علمی , سیاسی , ورزشی , اقتصادی و …) تبعاتی در بر خواهد داشت . اینروزها که سرقت اموال بیت المال و اختلاسهای کلان ملت را نگران کرده و متاسفانه واکسنی جهت این بیماری اقتصادی هنوز کشف نشده و هر چند که مقام معظم رهبری بر برخورد قاطع مسولان مربوطه به این امر را جدی میداند و دلسوزانه پیگیر میباشند , اما باید قبول داشت که مردم خواسته یا ناخواسته نسبت به عملکرد دولت منفی نگر شده و بی اعتماد گشته اند . و از یکطرف اینروزها و حذف سهمیه ها که با یک حساب سرانگشتی چیزی حدود ۱۸ هزار تومن در ماه و یا روزانه ۶۰۰ تومن میباشد و همچنین اختلاسهای هزاران میلیاردی از طرف دیگر, یک جریان دوسویه و در عین حال حساسیت زا بوجود اورده است . و نا امیدی مردم از عملکرد دولت بعلت چشم دوزی بر میزان بسیار کم این سهمیه که ( که البته هر شخص فقط خودش را در نظر میگیرد نه انبوه جمعیت کشور را) در کنار یارانه نقدی که انهم اینروزهااین بخش هم در حال حذف کردن برخی افراد است را در مقابل پولهای کلان اختلاسی بیشتر از پیش به چشم میخورد . ناگفته نماند که با برگشت مبلغ قابل توجه یارانه ای که برای این کالای فسیلی در نظر گرفته شده به خزانه , میتوان شکاف پولی را که عامل تورم است را تا حدی کنترل کرد , اما قطعا مدیریت صحیحی را میطلبد که چشم انتظاران کاهش چشمگیر تورم که بدنبال این اقدام باید بوجود بیاید انهم در میان مدتی تعریف شده , در انتظار نگذاشت که در غیر اینصورت این عمل شبهه ای افزون بر دیگر شبهات خواهد بود . طی ۱۰ سال گذشته رشد مصرف بنزین میانگینی در حدود ۷_۸ درصد داشته و این در حالیست که رشد تولید در کشور بنا به دلالیلی مختلف از جمله تحریم ها بین ۴_۶ درصد بوده است و ایران ما که از,بزرگترین دارندگان ذخایر نفتیست را مجبور به صرف هزینه ای در حدود ۱/۸ تا ۲ میلیارد دلار جهت واردات سوخت کرده است و این در حالیست که متاسفانه بازدهی چندانی جز تلفات جاده ای , الودگی زیست محیطی نداشته است که بیشتر امار ان را خودروهای سواری و بنزین سوز در بر خواهند گرفت که حذف سهمیه و تک نرخی شدن نیز میتواند تا حدی به رفع این مشکلات کمک کند , هر چند ناچیز و کم ولی باید در نظر داشت که بهبود سلامت اقتصادی و بشری حتی یک درصد هم قابل ذکر و چشمگیر است . اما بنده بدنبال ان نیستم که یکسویه بنویسم و بقول معروف باید در نوشتار عدالت داشت و تا کنون نیز بر اهمیت موضوع قلم چرخاندیم . اما تبعات احتمالی حذف سهمیه و افزایش قیمت سوخت ؛ باید قبول داشت که همواره سود جویانی هستند که با این حذف سهمیه که تاثیر چندانی نیز ندارد , بدنبال گرفتن ماهی از این اب گل الود هستند . گرچه دولتمردان از عدم افزایش قیمت کالاهای دیگر با عمل حذف سهمیه ها اطمینان دارند اما بنده در چند مورد که مردم این منطقه با ان هر روزه درگیر هستند , تبعات احتمالی این روند افزایش قیمت و حذف سهمیه را بازگو میکنم … با توجه به اینکه جابجایی بیشتر کالاهای کشور توسط حمل و نقل جاده ای صورت میگیرد , افزایش ۵۰ تومنی گازوییل میتواند حدودا ۲۰۰ _ ۳۰۰ هزار تومن در هر هزار کیلومتر افزایش کرایه حمل ایجاد کند ( هر چند که عادلانه و معقول نیست اما افزایش قیمت های قبلی نیز اینرا نشان میدهد)و با توجه به این , قطعا محصولات و کالاهایی که جابجایی در انها لازم است افزایش قیمت خواهند داشت . همینطور نرخ کرایه های بین شهری که از لحظه اطلاع رانندگان بین ۱۰۰۰_۱۵۰۰ تومن در هر ۵۰ کیلومتر افزایش یافته است . و از طرفی با توجه با کشاورزی بودن برخی مناطق ( مثلا جنوب کرمان) که هنوز تعداد قابل توجهی از پمپ های اب کشاورزی هنوز سوخت فسیلی مصرف میکنند که دلالیلی از جمله ( کاغذ بازیهای اداری و فشارهای شدید بانکی جهت اخذ وام و عدم سود اقتصادی و منطقی از کشاورزی) دارد . ولی با افزایش قیمت گازوییل و همچنین قاچاق سوخت و عدم دستیابی راحت مصرف کنندگان واقعی و افت قیمت ها , قطعا دلسردی و کاهش انگیزه جهت کشاورزی و بدنبال ان کاهش تولید سالانه محصولات کشاورزی و در نتیجه افزایش قیمت در بازارهای مصرفی در مناطق دیگر کشور ( البته نه بازار تولید کننده ) و همچنین افزایش کرایه حمل محصولان نیز قطعا زیاد شدن قیمت های محصولای که ق م. اقتداری, [۰۴.۰۶.۱۵ ۰۸:۱۶] وت روزانه ملت هستند را در بر دارد و در نتیجه نارضایتی بوجود خواهد اورد … اما قیمت خودروها تجربه ثابت کرده است در ایران افزایش قیمت سوخت با افزایش قیمت خودرو رابطه مستقیمی داشته بر خلاف دیگر کشورها !!( البته تا کنون) و بعید نیست دوباره اینچنین شود , با افزایش قیمت سوخت فسیلی تولید کنندگان خودرو بسمت کاهش تیراژ خودرهای تک گانه حرکت کرده و به دوگانه کردن انها میپردازند ولی با توجه به تقاضای زیاد و عدم هماهنگی تولید و فروش خودرو بازار سیاهی بوجود خواهد اورد که ضمن گرفتن پول متقاضی بمدت چند ماه صرف نظر از سود کارکرداین مبلغ افزایش قیمت را نیز در بر خواهد داشت که ناگفته نماند در مناطقی ( مثلا جنوب کرمان) که بلطف کم محبتی برخی مسولان از نعمت گاز برخوردار نیست همچنان باید از سوخت فسیلی استفاده شود و در صورت خرید خودرو دو گانه سوز جهت استفاده احتمالی گاز در دگر مناطق باید در جریان بازار سیاه خرید خودرو مورد سواستفاده قرار گیرد . البته ناگفته نماند با کاهش تولید خودرو تک گانه و نیازمندی مردمی که از نعمت گاز بی بهره اند بازار سیاهی جداگانه جهت افزایش قیمت برای این خودرو ها نیز باید انتظار داشت . بامید شادی و سلامتی روز افزون برای شما خوانندگان خوب و پیشرفت کشور عزیزمان ایران و از بین رفتن مشکلات مردم صبور , دیندار و ولایتمدار کشورم . مهرداد دلیری ۶/۳/۹۴