. چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

کد خبر: 107296 تاریخ انتشار : دوشنبه 11 فروردین 1404 | 13:15 ب.ظ

نقدی بر برنامه‌ی نوروزی شهرداری و شورای شهر جیرفت در سال جاری / منوچهر صبوری

هر ساله، جشن نوروز در میدان امام حسین جیرفت به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی شهر، با حضور هزاران نفر از شهروندان و میهمانان نوروزی، برگزار می‌شد. این برنامه نه تنها فرصتی برای پاسداشت آیین‌های اصیل ایرانی اسلامی بود، بلکه با بهره‌گیری از هنرمندان بومی، و مشارکت فکری اهل فرهنگ و هنر به تقویت […]

هر ساله، جشن نوروز در میدان امام حسین جیرفت به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی شهر، با حضور هزاران نفر از شهروندان و میهمانان نوروزی، برگزار می‌شد. این برنامه نه تنها فرصتی برای پاسداشت آیین‌های اصیل ایرانی اسلامی بود، بلکه با بهره‌گیری از هنرمندان بومی، و مشارکت فکری اهل فرهنگ و هنر به تقویت هویت محلی و اقتصاد فرهنگی منطقه نیز کمک می‌کرد.

اما متأسفانه، برنامه‌ریزی و اجرای این رویداد در سال جاری با (کاستی‌های قابل توجهی )همراه بود که باعث کاهش شدید استقبال عمومی و نارضایتی هنرمندان و مردم شد. مهم‌ترین نقاط ضعف این دوره عبارتند از:

۱-تغییر ناگهانی در مدیریت و عدم تداوم برنامه‌ریزی
به نظر می‌رسد تغییرات در روابط عمومی شهرداری بدون انتقال صحیح تجربیات گذشته و ارزیابی دقیق نیازهای مردم صورت گرفته است. این تغییرات منجر به (قطع ارتباط با هنرمندان بومی)و از دست دادن فرصت‌های همکاری مؤثر با آن‌ها شد. مدیریت فرهنگی نیازمند ثبات و شناخت عمیق از ظرفیت‌های عمیق منطقه ای است، و تصمیم‌گیری‌های شتابزده می‌تواند به اعتماد عمومی آسیب بزند.

۲_ عدم همفکری و مشورت و مشارکت هنرمندان بومی و کاهش جذابیت برنامه**
یکی از نقاط قوت برنامه‌های سال‌های گذشته، مشارکت هنرمندان بومی بود که نه تنها باعث غنای فرهنگی مراسم می‌شد، بلکه احساس تعلق و مشارکت عمومی را افزایش می‌داد. امسال، با جایگزینی هنرمندان غیربومی (که احتمالاً هزینه‌های بیشتری نیز داشته‌اند)، برنامه از (حس اصالت و نزدیکی با مردم )فاصله گرفت. هنرمندان بومی نه تنها با شناختی که از غنای فرهنگ عمیق منطقه دارند و با حداقل دستمزد ، بلکه با سلیقه و فرهنگ مردم منطقه بیشتر همخوانی داشته و دارند

۳_ تغییر مکان و تأثیر منفی بر دسترسی و استقبال
اگر تغییر مکان برگزاری مراسم بدون مطالعات کارشناسی و نظرخواهی از مردم انجام شده باشد، طبیعی است که با کاهش مشارکت مواجه شود. میدان امام حسین به عنوان یک نقطه‌ی شناخته‌شده و مرکزی، دسترسی آسان‌تری برای عموم داشت. تغییر محل برنامه ممکن است دلایل فنی داشته باشد، اما به هر حال نیازمند اطلاع‌رسانی گسترده و همراهی افکار عمومی بود که به نظر نمی‌رسد به درستی انجام شده باشد.

۴_ ضعف در تبلیغات و ارتباطات مردمی و اجرای پیش تولید برنامه

یکی از عوامل مهم در موفقیت برنامه‌های عمومی، تبلیغات به‌موقع و جذب مشارکت حداکثری است. و استفاده از عوامل حرفه ای پیش تولید است که اگر روابط عمومی جدید شهرداری نتوانسته باشد همانند سال‌های گذشته ارتباط مؤثری با رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی برقرار کند، طبیعی است که مردم از برنامه‌ها بی‌خبر بمانند یا انگیزه‌ی کمتری برای حضور داشته باشند. یا تولید برنامه نیز پر از نقص باشد‌

جمع‌بندی و پیشنهادات

برنامه‌های نوروزی فرصتی برای همبستگی اجتماعی و نمایش فرهنگ غنی منطقه هستند و نباید صرفاً به عنوان یک رویداد فرمالیته تلقی شوند. برای جبران این ضعف‌ها در سال‌های آینده، پیشنهاد می‌شود:

مشورت و مشارکت هنرمندان قابل بومی و تقویت اقتصاد فرهنگی منطقه.

  • مشورت با اهل فرهنگ و هنر شهرستان پیش از تصمیم‌گیری‌های کلان فرهنگی و هنری و حتی در خصوص حقوق شهروندی مردم.
  • بررسی دلایل تغییر مکان و انتخاب محل‌های مناسب‌تر با در نظر گرفتن نظر مردم.
  • تقویت تبلیغات و ارتباطات مردمی از طریق رسانه‌های محلی و فضای مجازی. و مشارکت کلیه رسانه‌های خانه مطبوعات جنوب استان
  • بررسی و ارائه‌ی گزارش به مردم درباره‌ی دلایل افت کیفیت برنامه.

ضمن تشکر از شهردار محترم و مسئول جدید کمیسیون فرهنگی شورای شهر جیرفت ، امید وارم در سال‌های آینده برنامه‌هایی پرشورتر، مردمی‌تر و متناسب با خواست جامعه محلی برگزار کنند.

منوچهر صبوری
هنرمندتاتر و تلویزیون _ محقق فرهنگ و هنر

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *