. چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

کد خبر: 108586 تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اردیبهشت 1404 | 14:01 ب.ظ

مطالبه و درخواست بررسی و پاسخگویی در خصوص حادثه دلخراش تصادف اتوبوس زائران امام رضا(ع) و کمبود سرویس‌های حمل‌ونقل در جنوب کرمان/جوابیه

رونوشت:استانداری کرمان، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور،اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب کرمان سلام علیکمبا توجه به حادثه تلخ تصادف اتوبوس حامل زائران امام رضا(ع) که منجر به جان‌باختن تعدادی از هموطنان جیرفتی و عنبرآبادی گردید، سؤالات و ابهامات جدی در خصوص سیاست‌گذاری و مدیریت حمل‌ونقل عمومی در استان […]

رونوشت:
استانداری کرمان، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور،
اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب کرمان

سلام علیکم
با توجه به حادثه تلخ تصادف اتوبوس حامل زائران امام رضا(ع) که منجر به جان‌باختن تعدادی از هموطنان جیرفتی و عنبرآبادی گردید، سؤالات و ابهامات جدی در خصوص سیاست‌گذاری و مدیریت حمل‌ونقل عمومی در استان و جنوب استان مطرح است. انتظار می‌رود _مدیریت محترم استان و همچنین اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب کرمان به‌صورت شفاف و مستند به این پرسش‌ها پاسخ دهند: 

۱. عدم وجود سرویس مستقیم به مشهد مقدس
– با توجه به تعداد بالای زائران از جنوب کرمان و کاروان های زیارتی که آمار تعداد افراد اعزام شده و سر کاروان ها به راحتی قابل شمارش است.
چرا خط مستقیم جیرفت-مشهد فعال نیست؟ 
– آیا بررسی نیازسنجی و امکان‌سنجی برای این مسیر انجام شده است؟ 
– دلایل مخالفت با متقاضیان راه‌اندازی این خط در سال‌های اخیرچیست؟ 

۲. کمبود سرویس‌ها در ایام پیک سفر (نوروز و محرم) 
– چرا در ایام پرتردد مانند نوروز و محرم تعداد سرویس‌ها افزایش نمی‌یابد؟ 
– آیا برنامه‌ریزی و پیش‌بینی لازم برای تأمین ناوگان در این ایام انجام شده است؟ 
– چرا صدور صورت وضعیت دربستی برای اتوبوس‌ها محدود شده و متقاضیان به کرمان ارجاع داده می‌شوند؟ آیا این رویه به‌منظور شانه خالی کردن از مسئولیت در حوادث احتمالی است؟

۳-نحوه تخصیص تسهیلات نوسازی ناوگان
– معیارهای تخصیص وام‌های نوسازی ناوگان چیست؟ 
– آیا تسهیلات به‌صورت عادلانه و شفاف توزیع شده است؟ چرا گزارش‌های مردمی حاکی از اختصاص ترجیحی به برخی افراد خاص است؟ 
– آمار دقیق پرداخت‌های انجام‌شده و نام دریافت‌کنندگان را اعلام نمایید. 

۴_وظایف ذاتی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای
– بر اساس منشور اخلاقی و شرح وظایف سازمانی، مهم‌ترین مأموریت شما «حفظ جان مسافران و ایمنی حمل‌ونقل» است. 
  – چه اقدامات عملی برای کاهش تصادفات و بهبود ناوگان انجام شده است؟
  – چرا در ایام نوروز که اوج سفرهاست، برنامه‌ریزی مناسب صورت نگرفت؟
– مسئولیت حادثه اخیر بر عهده چه کسانی است؟

۵_تبعات اجتماعی و انسانی این کم‌کاری‌ها
– کودکان بی‌سرپرست، زنان بی‌همسر و خانواده‌های داغدیده و داغدار شدن ما خانواده های بی کس و بدبخت جیرفت و عنبراباد است
کم‌کاری‌های مدیریت و مسئولان استان مرتبط به موضوع باعث ایجاد این خسارت جانی بزرگ شده و جبران این خسارات جانی  ممکن نیست، اما پاسخگویی و شفافیت می‌تواند از تکرار چنین فجایع بزرگی جلوگیری کند.

از مسئولین محترم خواهش می کنیم
پاسخ رسمی و مستند به تمام سؤالات فوق جهت تنویر افکار عمومی و آرامش قلب داغدیده خانواده مصیبت دیدگان ارائه شود. 

۲. بررسی کارشناسی بی‌طرفانه در خصوص دلایل حادثه و کمبود سرویس‌ها انجام گیرد. 

۳. اقدام فوری برای راه‌اندازی خطوط مستقیم جیرفت-مشهد و شهرهای پرتردد از جنوب و افزایش ناوگان در ایام پیک سفر. 

۴. افشای نحوه تخصیص تسهیلات نوسازی ناوگان و برخورد با تخلفات احتمالی.

۵_جلوگیری از رانت خواری احتمالی
جامعه انتظار دارد مسئولین محترم با احساس مسئولیت بیشتر، از تکرار چنین حوادث دردناکی جلوگیری کنند.

با تشکر
جامعه آسیب‌دیده جیرفت و عنبرآباد و خانواده داغدار زائران جیرفتی و عنبرابادی
رونوشت جهت استحضارو اقدامات قانونی لازم در صورت صلاحدید:
رئیس کل محترم دادگستری استان کرمان
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان
– دفتر نظارت و بازرسی استانداری کرمان 
– کمیسیون حمل‌ونقل مجلس شورای اسلامی
– سازمان بازرسی کل کشور و استان کرمان

جوابیه و توضیح روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان:

در پی انتشار مطلبی در سایت کنار صندل در خصوص مدیریت حمل و نقل مسافر در جنوب استان کرمان در پی وقوع سانحه تصادف و جان باختن جمعی از همشهریان عزیز ضمن عرض تسلیت به خانواده داغدار این حادثه دیدگان مواردی در پاسخ به سوالات مطرح شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
در خصوص عدم وجود‌ سرویس مستقیم به مشهد:
کلیه شرکت ها اتوبوسی جنوب کرمان به صورت مرتب به سمت مشهد مقدس سرویس میدهند بنحویکه از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ شروع طرح نوروزی تعداد ۲۴ دستگاه اتوبوس و ۹۹۸ مسافر تا ۱۲ فرودین به مشهد مقدس بصورت مستقیم سفر کرده اند (مستند به سامانه صدور صورت وضعیت )
اما در خصوص مسافرین فوق، اتفاقا توسط شرکت پیشنهاد ارائه سرویس دربستی مستقیم داده می‌شود اما بعلت تعداد مسافرین کمتر از ظرفیت اتوبوس، و عدم صرفه اقتصادی برای مسول کاروان، بصورت بلیط فروشی اقدام به حمل صورت می‌گیرد.

در خصوص کمبود سرویس ها در ایام پیک سفر(نوروز و محرم) و همچنین محدود کردن سرویس های دربستی:
به اطلاع میرساند در صورتی که منظور نویسنده استفاده از ناوگان بومی در منطقه باشد متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل هزینه‌های سنگین ناوگان اتوبوسی شامل خرید و استهلاک، انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد منتها در ایام پیک سفر جنوب کرمان، هر سال قبل از شروع پیک سفر جلسات متعدد با انجمن های صنفی  جهت امادگی کامل برای شروع سفرهاصورت میگیرد و با تامین ناوگان ویژه برای این ایام کوتاه از سایر نقاط کشور هیچ کمبود ناوگان اتوبوسی و مینی بوسی تاکنون وجود نداشته است
در خصوص محدود شدن صورت وضعیت های دربستی به اطلاع میرساند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضوابط ویژه‌ای را جهت ایمنی سفر و حفظ جان مسافرین در سفرهای دربستی تدوین نموده است که به تبع آن این اداره کل نیز به دلیل جلوگیری از سوانح رانندگی و همچنین جلو گیری از سو استفاده احتمالی برای قاچاق سوخت  به صورت ویژه صورت وضعیت های دربستی را توسط تیم‌های فنی نظارتی کنترل و بررسی و سپس اقدام به صدور مجوز می‌نماید که خوشبختانه با این کنترل‌ها تاکنون شاهد حوادث خاصی نبوده‌ایم.

در خصوص نحوه تخصیص تسهیلات نوسازی ناوگان:
به اطلاع میرساند تخصیص وام به کلیه ناوگان اتوبوسی و مینی بوسی فعال که خدمات حمل و نقل و جابجایی مسافرین جنوب کرمان را دارند تعلق گرفته است و لازم به ذکر است وام فقط به ناوگانی تعلق میگیرد که در حوزه حمل و نقل برون شهری کار میکنند و همچنین هر ناوگان فقط یک بار میتواند وام دریافت کند.
در خصوص وظایف ذاتی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در تامین ایمنی ناوگان جهت حفظ جان مسافرین به اطلاع می‌رساند:
این اداره کل به صورت مستمر از شرکتهای مسافری بازدید و طبق دستورالعمل های سازمان کنترل و در صورت مشاهده تخلف به کمیسیون های مربوطه ارجاع داده میشود و حداکثر برخورد صورت خواهد گرفت به نحوی که در سال ۱۴۰۳ با بیش از ۱۰ شرکت مسافربری و ۵ راننده متخلف در کمیسیون‌های مربوطه برخورد صورت گرفته است.
علاوه بر این هر سال قبل از پیک سفر کنترل های لازم جهت امادگی ناوگان برای سفر و جلسات متعدد با شرکت ها حمل و نقل و انجمن های صنفی صورت میگیرد و برنامه‌ریزی ویژه این ایام صورت می‌گیرد که مسافرین راحت و بدون هیچ مشکلی به سفر خود ادامه دهند.
شایان ذکر است در گذشته تنها خطوط فعال در جنوب استان کرمان سرویس به شهرهای بندرعباس و کرمان بوده است که با پیگیری‌های این اداره کل و تشویق سرمایه‌گذاران گرامی در حال حاضر خطوط تهران، اصفهان، مشهد، شیراز ،کرمان، بندرعباس و یزد به صورت مستقیم فعال شده‌اند و البته با هماهنگی صورت گرفته با یکی از سرمایه‌گذاران جیرفتی بخش حمل و نقل به صورت سرویس‌های تکمیل ظرفیت در کرمان تقریباً به تمام نقاط کشور امکان اعزام ناوگان وجود دارد.
در پایان به اطلاع عموم شهروندان عزیز جنوب استان کرمان و سراسر کشور می‌رساند این اداره کل ضمن تشکر از سرمایه‌گذاران بخش حمل و نقل، شامل مدیران عامل شرکت‌ها و مالکان ناوگان، که در این شرایط بد اقتصادی فداکارانه در این بخش فعال هستند، از کلیه سرمایه‌گذاران عزیز جهت سرمایه‌گذاری در این بخش دعوت می‌نماید.

روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *