. پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۴

کد خبر: 113210 تاریخ انتشار : دوشنبه 20 مرداد 1404 | 20:54 ب.ظ

کلیه ادارات ثبت اسناد استان کرمان دارای ساختمان ملکی می‌شوند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: به منظور ارائه مطلوب خدمات ثبتی و با توجه به امانی یا استیجاری بودن ساختمان اداری برخی واحدهای ثبتی استان، با تمهیدات اتخاذ شده و در صورت تامین و تخصیص اعتبار، تمامی ادارات ثبت اسناد تا پایان سال ۱۴۰۵ دارای ساختمان ملکی خواهند شد. سیدمهدی هاشمی در […]

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: به منظور ارائه مطلوب خدمات ثبتی و با توجه به امانی یا استیجاری بودن ساختمان اداری برخی واحدهای ثبتی استان، با تمهیدات اتخاذ شده و در صورت تامین و تخصیص اعتبار، تمامی ادارات ثبت اسناد تا پایان سال ۱۴۰۵ دارای ساختمان ملکی خواهند شد.

سیدمهدی هاشمی در نشست شورای اداری شهرستان فهرج با اشاره به اینکه سازمان ثبت یکی از قدیمی‌ترین تشکیلات اداری کشور است، اظهار داشت: علیرغم ایجاد تشکیلات اداری ثبت اسناد از سال ۱۲۹۰، عقب‌ماندگی سنواتی قابل توجهی در زمینه فضای اداری متناسب و همچنین هویت‌بخشی به اراضی و املاک وجود دارد.

وی افزود: این امر ناشی از متقاضی‌محور بودن صدور اسناد مالکیت و فقدان ضمانت اجرایی قوی برای الزام مالکین به اخذ سند بوده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان ابراز کرد: اعتبار قولنامه‌های عادی در دستگاه قضایی و ادارات دولتی موجب رواج معاملات غیررسمی اراضی و املاک و عدم احساس نیاز اشخاص به سند مالکیت شده بود و در نتیجه بخش قابل توجهی از املاک، فاقد سند باقی مانده است.

این عضو شورای قضایی استان کرمان بیان داشت: با توجه به کمرنگ بودن عنصر ضمانت اجرا در قوانین حوزه ثبت املاک، در سال ۱۳۹۵ طرح ارتقاء اعتبار اسناد رسمی در مجلس مطرح شد که در نهایت تحت عنوان “الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول” مورد تصویب مجلس قرار گرفت.

او ادامه داد: این مصوبه با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد و با توجه چندین نوبت رفت و برگشت بین این دو نهاد، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد تا اینکه پس از تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تصویب این قانون مصلحت قطعی کشور است، مورد موافقت مجمع قرار گرفت.

دبیر کمیته استانی هماهنگی اجرای قانون الزام تصریح کرد: آنچه این قانون دنبال می‌کند، سلب اعتبار تدریجی از قولنامه‌های عادی به عنوان منشأ فساد و الزام مالکین به اخذ سند رسمی مالکیت در بازه‌های زمانی تعیین شده است.

وی اضافه کرد: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌بایست ظرف دو سال از راه‌اندازی سامانه ثبت ادعا که در آینده نزدیک رونمایی می‌شود، نسبت به درج مستندات مالکیت خود اقدام و طی دو سال از تاریخ بارگذاری مستندات، در خصوص پیگیری ادعای خود از قبیل اخذ سند مالکیت یا طرح دعوای قضایی اقدام کنند و هیچ شخص یا دستگاهی از این حکم مستثنی نیست.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به اینکه برخی واحدهای ثبتی استان، ساختمان استیجاری یا امانی در اختیار دارند بر لزوم ایجاد فضاهای اداری مناسب تاکید و ابراز کرد: در سال جاری عملیات احداث ساختمان اداری واحدهای ثبتی فهرج، عنبرآباد، منوجان و منطقه‌۳ کرمان آغاز می‌شود و طی ماه‌های آینده ساختمان ادارات ثبت اسناد ریگان و رودبار جنوب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و با برنامه‌ریزی صورت گرفته و در صورت تامین اعتبار، تا پایان سال ۱۴۰۵ کلیه واحدهای ثبتی استان دارای ساختمان ملکی و مناسب می‌شوند.

فرمانده قرارگاه تعویض اسناد دفترچه‌ای استان در خاتمه ابراز داشت: مطابق قانون جامع حدنگار و مصوبات شورای قضایی استان کرمان، ارائه هرگونه خدمات به اسناد دفترچه‌ای ممنوع است و دارندگان اسناد دفترچه‌ای باید جهت جلوگیری از بروز مشکلات اداری سریعا نسبت به تعویض اسناد دفترچه‌ای به سند تک‌برگ اقدام نمایند.

محدودیت‌های صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی برداشته شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: با توجه به تبصره ۹ ماده ۱۰ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، حدنصاب مساحت برای صدور اسناد ششدانگ اراضی کشاورزی برداشته شده است و سند مفروز زراعی با هر متراژ صادر می‌شود.

سیدمهدی هاشمی در دیدار با فرماندار عنبرآباد با اشاره به تعدد و تنوع ماموریت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: توسعه فضاهای اداری لازمه ارائه خدمات ثبتی در خور شان شهروندان است.

وی افزود: البته سازمان ثبت جزو پیشروترین نهادها در زمینه دولت الکترونیک است و بیشتر خدمات را در قالب سامانه‌های “ثبت من” و “کاتب” به درب منازل اشخاص برده‌ایم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خاطرنشان کرد: پس از بازطراحی سامانه ثبت شرکت‌ها، مراجعات حضوری کاملا به صفر رسیده است و در حوزه اجرای اسناد رسمی نیز بسیاری از فرآیندها مکانیزه شده است؛ همچنین ۱۲ خدمت ثبتی حوزه املاک نیز از طریق سامانه کاتب و به صورت غیرحضوری در دسترس عموم مردم است.

او اضافه کرد: خدمات غیرحضوری در زمینه املاک شامل صدور سند مالکیت المثنی، درخواست صدور سند مالکیت انتقالی، درخواست تجمیع اسناد مالکیت مشاعی، تعویض سند مالکیت دفترچه‌ای، درخواست اصلاح ملک، وضعیت ثبتی، تفکیک عرصه، تجمیع اسناد مالکیت مفروزی، گواهی ثبتی، درخواست سند المثنی، مکاتبات اجرا و تقاضای تکمیل اطلاعات ملک (داده‌آمایی) می‌شود.

هاشمی ضمن بیان اینکه با توجه به فضای عمومی جامعه، بخش قابل توجهی از املاک اشخاص و دستگاه‌های اجرایی فاقد سند رسمی مالکیت اند، گفت: با هدف سوق دادن آحاد جامعه به حدنگاری و دریافت سند رسمی مالکیت، قانون الزام به ثبت رسمی معاملات تصویب و از سوم تیرماه سال گذشته لازم‌الاجرا شده است.

وی افزود: به موجب این قانون، اشخاص حقیقی و حقوقی بدون هیچ استثنائی ملزم به درج اطلاعات اراضی و املاک خود در سامانه ثبت ادعا هستند و در صورتی که دستگاه‌های اجرایی از این تکلیف قانونی استنکاف کنند، از باب ترک فعل به مجازات انفصال محکوم می‌شوند.

دبیر کمیته استانی هماهنگی اجرای قانون الزام همچنین به فرآیندنگاری جدید در زمینه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و منازل روستایی اشاره و ابراز کرد: مطابق قانون الزام، جهاد کشاورزی باید نقشه اراضی کشاورزی را با تعیین متصرفین قانونی و بنیاد مسکن باید نقشه املاک واقع در محدوده طرح‌های هادی را با تعیین متصرفین به اداره ثبت اسناد ارسال نمایند و ادارات ثبت نیز می‌بایست نقشه‌های مذکور را به انضمام لیست متصرفین در سامانه ثبت ادعاها منتشر نماید و چنانچه ظرف ۶ ماه از انتشار در سامانه اعتراض واصل نشود نسبت به صدور سند مالکیت اقدام کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در پایان اظهار داشت: تا پیش از تصویب قانون الزام، حدنصاب‌های موضوع ماده ۲ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی مانع از صدور سند برای اراضی زراعی خردشده بود اما صراحت تبصره ۹ ماده ۱۰ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، این ممنوعیت را از میان برداشته و امکان صدور سند ششدانگ برای اراضی کشاورزی با هر میزان مساحت فراهم شده است.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *