. شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴

کد خبر: 117068 تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مهر 1404 | 15:50 ب.ظ

قانون ساماندهی در شهداد اجرا شود

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان بر ضرورت اجرای قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن در شهداد تاکید کرد. سیدمهدی هاشمی در دیدار با حجت‌الاسلام اسدی امام جمعه شهداد، اظهار کرد: سنددار شدن اراضی و املاک یک ضرورت قطعی برای جلوگیری از بروز اختلافات حقوقی و سد محکمی در برابر […]

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان بر ضرورت اجرای قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن در شهداد تاکید کرد.

سیدمهدی هاشمی در دیدار با حجت‌الاسلام اسدی امام جمعه شهداد، اظهار کرد: سنددار شدن اراضی و املاک یک ضرورت قطعی برای جلوگیری از بروز اختلافات حقوقی و سد محکمی در برابر مفاسد و جرایم است.

وی افزود: بخش اعظم کشمکش و دعاوی میان اشخاص ریشه در اراضی فاقد سند رسمی دارد چرا که از سویی شفافیت در مالکیت‌ها وجود ندارد و از طرف دیگر زمین، یکی از ارزشمندترین اموال است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه قانون ثبت از سال ۱۳۱۰ تصویب و اجرایی شده، تصریح کرد: متاسفانه این قانون، ثبت اراضی و املاک را اجباری نکرد و در نتیجه پس از یک قرن، هنوز بخش قابل توجهی از اراضی و املاک فاقد سند رسمی مالکیت است.

او اضافه کرد: برای جبران این خلأ حقوقی، تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات در دستور کار نظام قرار گرفت تا با سلب اعتبار تدریجی از قولنامه‌های عادی، بهداشت قضایی و حقوقی جامعه را به ارمغان آورد.

دبیر کمیته استانی هماهنگی اجرای قانون الزام تصریح کرد: با توجه به اهمیت این قانون که یک انقلاب عظیم در نظام حقوقی کشور است و با مالکیت اشخاص سر و کار دارد، تبیین این قانون در دستور کار جدی قرار گرفته است.

وی افزود: با حضور میدانی و تبیین چهره به چهره و همراهی مثال‌زدنی اصحاب رسانه استان، مردم به نحو قابل قبولی با قانون الزام و اقتضائات آن آشنا شده اند و درخواست برای دریافت سند مالکیت در شش‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۶۰ درصدی داشته است.

هاشمی با اشاره به وجود برخی مشکلات ثبتی در شهداد، گفت: کارگروه ویژه ای به زودی در بخش شهداد تشکیل و نسبت به حل این مشکلات، چاره‌اندیشی می‌نماید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن، شرایط صدور اسناد مالکیت شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر را تسهیل و نیز نقشه‌برداری املاک را بر عهده بنیاد مسکن قرار داده است و از این رو، جا دارد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به اجرای قانون الحاق در شهداد تسریع کند.

سند موقوفه ۱۸۰ ساله معصومه بیگم راین صادر شد

در راستای اجرای طرح ملی سنددار کردن موقوفات و تثبیت مالکیت‌های وقفی، موقوفه تاریخی معصومه بیگم شهر راین سنددار شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان اظهار داشت: موقوفه معصومه بیگم با قدمتی بیش از ۱۸۰ سال، یکی از موقوفات قدیمی و ارزشمند شهر تاریخی راین است که با تلاش کارشناسان اداره ثبت اسناد و املاک منطقه دو کرمان، پس از انجام مراحل قانونی دارای سند مالکیت رسمی شد.

سیدمهدی هاشمی با تأکید بر اهمیت صیانت از موقوفات بوسیله صدور اسناد مالکیت حدنگار گفت: صدور سند برای موقوفات ضمن جلوگیری از تعرض به اراضی وقفی، زمینه بهره‌برداری صحیح و تحقق نیات واقفان را فراهم می‌کند.

وی افزود: ادارات ثبت اسناد و املاک استان با جدیت در حال حدنگاری و مستندسازی موقوفات هستند و تاکنون برای شمار قابل توجهی از موقوفات استان کرمان سند مالکیت حدنگار صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در پایان ابراز کرد: موقوفه معصومه بیگم از بناهای وقفی با سابقه‌ای قریب به دو قرن است که نقش مؤثری در اجرای نیت‌های خیرخواهانه واقف در منطقه راین داشته و اکنون با صدور سند رسمی، مالکیت این موقوفه تثبیت شد.

سردفتران، نگاه اقتصادی صرف نداشته باشند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: سردفتری اسناد رسمی یک جایگاه ویژه و رفیع است که خاستگاه قرآنی دارد و در آیه ۲۸۲ سوره بقره به ضرورت وجود این نهاد اشاره شده است.

سیدمهدی هاشمی در نشست مشترک بررسی راهکارهای پیشگیری و مقابله با جعل اسناد که با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، معاون امور اسناد، رئیس اداره حفا، کارآگاهان پلیس پیشگیری و نیز سران دفاتر اسناد سراسر استان کرمان برگزار شد، گفت: با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، ثبت رسمی توسعه یافته است و نتیجه این امر نیز افزایش نیروهای متخصص و سران دفاتر اسناد رسمی است.

وی افزود: راه‌اندازی دفاتر اسناد رسمی جدید را باید به فال نیک گرفت و در عین حال باید به بحث معیشت سران دفاتر توجه ویژه شود چرا که این امر نقش قابل توجهی در صیانت و پیشگیری ایفا می‌کند.

عضو شورای قضایی استان تصریح کرد: تنظیم اسناد در دفتر اسناد رسمی اگر با رعایت صحیح قوانین، مقررات و نظام‌نامه‌ها صورت گیرد موجب کاهش چشمگیر اختلافات بین اشخاص می‌شود.

او اضافه کرد: اما سران دفاتر اسناد باید توجه کنند در صورتی که در تنظیم اسناد، دقت کافی به خرج ندهند و دچار اهمال‌کاری شوند، تنظیم سند می‌تواند گرفتاری‌هایی برای اشخاص و خود سردفتران ایجاد کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان خاطرنشان کرد: یکی از تبعات ناشی از عدم اشراف به مقررات یا اهمال‌کاری سردفتر بویژه در زمینه احراز هویت، فراهم شدن زمینه بروز جرایمی مثل جعل و استفاده از سند مجعول است.

او ادامه داد: آموزش، انتقال تجربیات و نیز بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از قبیل هوش مصنوعی تاثیر بسزایی در مقابله و پیشگیری از وقوع جعل اسناد ایفا می‌کند.

هاشمی با اشاره به قداست جایگاه سردفتری، یادآور شد: تا پیش از تأسیس سازمان ثبت اسناد، تنظیم قراردادهای بین اشخاص توسط علما و مجتهدین صورت می‌گرفت چرا که در آیه ۲۸۲ سوره بقره، بر ضرورت ثبت و ضبط معاملات و مراودات تجاری توسط “کاتب عادل” تاکید شده است.

وی در خاتمه افزود: با توجه به این مسائل، سردفتران باید شئونات و الزامات سردفتری اسناد رسمی را به صورت جدی سرلوحه کار خود قرار دهند و از نگاه اقتصادی صرف به سردفتری اجتناب کنند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *