تکلیف دستگاههای اجرایی به تبدیل سریع اسناد دفترچهای به تکبرگ/ برونسپاری خدمات ثبتی با ایجاد کارگزاریهای فنی و مهندسی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان بر لزوم اجرای دقیق قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول تأکید کرد و گفت: دستگاههای اجرایی موظفاند در کوتاهترین زمان ممکن، اسناد دفترچهای خود را به سند تکبرگ تبدیل کنند تا زمینه اجرای بهتر قانون الزام فراهم شود.
سیدمهدی هاشمی در جلسه بررسی آییننامه اجرایی تبصره ۸ ماده ۱۰ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که با حضور معاونین اداره کل، رؤسای ادارات ستادی و با ارتباط وبیناری با رؤسای واحدهای ثبتی سراسر استان برگزار شد، اظهار کرد: طبق ماده ۱۰ قانون الزام، تمامی دستگاههای اجرایی مکلفند بلافاصله پس از راهاندازی سامانه ثبت ادعا، نسبت به ثبت اراضی و املاک خود اقدام کنند.
وی با تاکید بر ضمانت اجرایی استنکاف از اجرای این تکلیف قانونی افزود: در غیر این صورت، مدیر دستگاه با مجازات انفصال موقت از خدمت مواجه خواهد شد.
مدیرکل ثبت اسناد استان تصریح کرد: در اجرای قانون جامع حدنگار، کلیه اسناد دفترچهای باید در اسرع وقت به اسناد تکبرگ تبدیل شود.
او اضافه کرد: علاوه بر تکلیف اشخاص حقیقی برای تعویض اسناد دفترچهای، دستگاههای اجرایی نیز موظف به تعویض اسناد قدیمی هستند و تاکنون ۷۸۰۰ فقره سند دفترچهای که در خزانه موجود بوده، تکبرگ شده است.
مدیرکل خاطرنشان کرد: برخی دستگاهها از جمله جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش همچنان دارای اسناد دفترچهای هستند و لازم است هرچه سریعتر نسبت به تعویض این اسناد اقدام کنند.
هاشمی با بیان اینکه سامانه «سادا» قابلیت اتصال به سامانه ثبت ادعا را دارد، تأکید کرد: هیچ دستگاهی از ثبت اراضی و املاک در سامانه ثبت ادعا مستثنی نیست و حتی سازمان اوقاف و نهادهای زیرمجموعه ولیفقیه نیز مشمول اجرای این قانون هستند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در بخش دیگری از جلسه که به بررسی دستورالعمل بند «پ» ماده ۱۱۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی با موضوع کارگزاری خدمات ثبتی اختصاص داشت، گفت: کارگزاریهای فنی و مهندسی در راستای تسهیل خدمترسانی به مردم ایجاد شدهاند و بخشی از وظایف و تکالیف ثبتی را انجام میدهند.
وی در خاتمه تاکید کرد: ایجاد این کارگزاریها به نوعی برونسپاری خدمات ثبتی است و در نتیجه نظارت بر عملکرد این دفاتر بر عهده ادارات ثبت اسناد و املاک است.
سرپرست واحد ثبتی عنبرآباد معرفی شد

مهدی صدیقی مهنی به عنوان سرپرست اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان عنبرآباد معرفی و از زحمات مصیب حیدریان، رئیس پیشین این واحد ثبتی قدردانی شد.
طی آیینی با حضور معاون نیروی انسانی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، امام جمعه، فرماندار، رئیس دادگستری، فرمانده سپاه، شهردار و جمعی از مسئولان شهرستان عنبرآباد و نیز رئیس اداره حفاظت و اطلاعات ثبت استان مراسم تکریم و معارفه رئیس واحد ثبتی این شهرستان برگزار شد.
معاون نیروی انسانی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در این مراسم با اشاره به تعدد ماموریتهای سازمان ثبت اسناد، اظهار داشت: سازمان ثبت جزو پرمراجعهترین دستگاههای اداری کشور است و با بیشتر ساحات زندگی انسانها سر و کار دارد.
وی افزود: یکی از مهمترین ماموریتهای سازمان ثبت، هویتبخشی و صدور اسناد مالکیت اراضی و املاک است که با تصویب و لازمالاجرا شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول این امر از اولویت بیشتری برخوردار شده است.
علیرضا محمدیکیا خاطرنشان کرد: ارائه خدمات ثبتی ارزان، سریع و با کیفیت جزو سیاستهای تحولی سازمان ثبت به شمار میرود و در همین راستا با بازطراحی سامانهها در حوزه ثبت شرکتها و اجرای مفاد اسناد رسمی، تمامی فرآیندها هوشمند و تقریبا مراجعات حضوری به صفر رسیده است.
وی اضافه کرد: در حوزه املاک نیز در حال حاضر ۱۲ نوع خدمت ثبتی به صورت الکترونیک و غیرحضوری ارائه میشود و سازمان ثبت از این حیث جزو پیشروترین نهادها محسوب میشود.
معاون نیروی انسانی اداره کل ثبت اسناد ضمن قدردانی از تلاشها و اقدامات رئیس پیشین واحد ثبتی عنبرآباد و آرزوی توفیق برای سرپرست جدید این اداره، گفت: پیگیری برنامههای عملیاتی ابلاغی سازمان ثبت و تحقق حداکثری سند تحول و تعالی قوه قضائیه مورد انتظار جدی ماست.
در ادامه همت بلوچی فرماندار شهرستان عنبرآباد به اهمیت و حساسیت مأموریت اداره ثبت اسناد اشاره کرد و گفت: ثبت اسناد یکی از ارکان حاکمیت و ضامن امنیت حقوقی مردم است.
وی افزود: شهرستان عنبرآباد با مشکلات متعددی در حوزه اراضی، تداخل پلاکها و تصرفات غیرقانونی روبهروست که نیاز به پیگیری جدی و همکاری همه دستگاهها دارد.
بلوچی در خاتمه با تأکید بر همکاری همهجانبه فرمانداری با اداره ثبت اسناد گفت:حق مردم عنبرآباد این است که مالکیتشان بر زمین و املاکشان تثبیت و امنیت روانی در جامعه برقرار شود.
رونمایی از ۶۵۰ فقره سند مالکیت شهرک مس سرچشمه

در آیینی با حضور مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان و مدیر مجتمع مس سرچشمه، ۶۵۰ فقره از اسناد مالکیت شهرک مس رونمایی شد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با تأکید بر اینکه تثبیت مالکیتها بهطور مستقیم موجب ارتقای امنیت سرمایهگذاری میشود، اظهار کرد: با راهاندازی «سامانه ثبت ادعا»، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند ادعاهای مالکیتی خود را بهصورت رسمی ثبت کنند.
وی افزود: هر چند مطابق قانون الزام،ثبت ادعای واهی مجازات دارد اما چنانچه مالکین اراضی و املاک برای اخذ سند مالکیت اقدام نکنند، ممکن است در آینده دچار مشکلات حقوقی شوند.
هاشمی تاکید کرد: به موجب تبصره ماده ۱۱ قانون جامع حدنگار، مدت اعتبار اسناد دفترچهای به پایان رسیده است و هیچگونه خدماتی به دارندگان این اسناد ارائه نمیشود.
وی ادامه داد: ضرورت دارد فهرست اراضی و املاک دارای سند دفترچهای مجتمع مس سرچشمه و نیز کارکنان جهت بهرهمندی از شرایط ویژه تعویض، به اداره ثبت اسناد ارسال گردد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در خاتمه از بهرهگیری اداره کل ثبت استان از ظرفیت “کارگزاریهای فنی و مهندسی” ذیل قانون برنامه هفتم خبر داد و تصریح کرد: این اقدام به جبران کمبود نیروی انسانی و تسریع در فرآیند صدور اسناد کمک میکند و برای اولین بار خدمات ثبتی برونسپاری میگردد.
رونمایی آزمایشی سامانه ثبت ادعا از یکم آذرماه

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: سامانه ثبت ادعاها موضوع ماده ۱۰ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به صورت آزمایشی از ابتدای آذرماه رونمایی میشود.
سیدمهدی هاشمی در این خصوص اظهار کرد: مطابق ماده ۱۰ قانون الزام، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف به راهاندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی شده است.
وی افزود: قانون الزام، اشخاص را مکلف نموده که ظرف مدت ۲ سال از راهاندازی رسمی سامانه، نسبت به ثبت مستندات مالکیت در سامانه اقدام و ادعای ثبت شده را طی مهلت دو سال پیگیری و تعیین تکلیف نمایند.
دبیر کمیته استانی هماهنگی اجرای قانون الزام خاطرنشان کرد: به منظور ارزیابی عملکرد و بهینهسازی فرآیندهای فنی سامانه، از ابتدای آذرماه سال جاری سامانه ثبت ادعا به صورت آزمایشی رونمایی میشود.
وی اضافه کرد: با رونمایی آزمایشی سامانه، اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند نسبت به ثبت مستندات خود اقدام نمایند اما الزام ماده ۱۰ قانون برای ثبت ادعا ظرف دو سال، در اینجا مطرح نیست و مهلت ۲ ساله ثبت ادعا، از زمان رونمایی رسمی سامانه محاسبه میشود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان خاطرنشان کرد: راهاندازی رسمی سامانه ثبت ادعا با دستور رئیس قوه قضائیه و درج در روزنامه رسمی صورت میگیرد و تا زمان راهاندازی رسمی سامانه، اشخاص الزامی برای ثبت مستندات و ادعاهای خود در سامانه ندارند اما افرادی که ادعای خود را در سامانه ثبت کنند باید ظرف مهلت ۲ سال، ادعای خود را به نحو مقتضی پیگیری کنند.
هاشمی در خاتمه افزود: منظور از پیگیری ادعا، اخذ سند مالکیت حدنگار از طریق قانون تعیین تکلیف، قانون ساماندهی و…، مراجعه به دفاتر اسناد رسمی جهت انتقال رسمی املاکی که به صورت عادی معامله شدهاند و یا طرح دعوای مرتبط در مراجع قضایی است.
