طلیعه تحولی بنیادین در نظام سلامت جنوب کرمان؛ جیرفت، خاستگاه اجرای طرح ملی «پزشکی خانواده و نظام ارجاع/تصاویر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کنارصندل
در آستانه گام نهادن به فصلی نو از عدالت در سلامت و بهینهسازی اقتصاد درمان، نشست تبیین برنامه راهبردی «پزشکی خانواده و نظام ارجاع» با حضور عالیترین مقامات بهداشتی و بیمهای استان و جنوب استان کرمان برگزار شد. این نشست که با حضور دکتر علیاصغر خیرخواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، دکتر جعفری مدیرکل بیمه سلامت استان، معاونان، مدیران ارشد و کارشناسان کلیدی حوزه سلامت در سالن ابن سینا بیمارستان امام خمینی (ره)، مطلعِ آغازی بزرگ برای تحول در ساختار درمانی منطقه بود.
نظام ارجاع؛ شاهکلید عدالت در سلامت و مدیریت بهینه منابع اقتصادیدکتر علیاصغر خیرخواه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، با اعلام رسمی آغاز این طرح ملی از اول شهریورماه سال جاری، این برنامه را یک ضرورت حیاتی برای ارتقای ساختار بهداشت و درمان برشمرد و اظهار داشت:برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، بازوی توانمند دولت در ساماندهی هوشمندانه خدمات سلامت، تحقق عدالت در دسترسی شهروندان به بسترهای درمانی و مدیریت صحیح فرآیند درمان است. اجرای دقیق این طرح، نهتنها کیفیت خدمات پزشکی را دوچندان میکند، بلکه با هدایت اصولی بیماران در مسیر درمان، از هدررفت منابع اقتصادی حوزه سلامت جلوگیری خواهد کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با صدور فرامین لازم به تمامی ارکان زیرمجموعه، بر آمادگی همهجانبه تاکید کرد و افزود: «توسعه و تقویت زیرساختهای فناوری اطلاعات، پیادهسازی سامانههای یکپارچه الکترونیک، ارتقای دانش تخصصی کارکنان و پیوست رسانهای جهت آگاهسازی آحاد جامعه، از پیششرطهای اساسی است که با جدیت در حال اجراست. بیشک، همافزایی راهبردی میان دانشگاه علوم پزشکی و سازمانهای بیمهگر، ضامن پایدار این کلانپروژه ملی خواهد بود.
کاهش چشمگیر هزینههای درمانی؛ دستاورد بزرگ طرح برای سبد اقتصادی خانواردر ادامه این نشست، مهندس طاهره بیگزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، با تبیین ابعاد حمایتی این طرح از منظر اقتصادِ سلامت تصریح کرد:
اجرای این برنامه، گامی استوار در جهت صیانت از حقوق بیماران و کاهش ملموس “پرداختی از جیب مردم” است. پایش مستمر سلامت توسط پزشک خانواده، هزینههای تحمیلی و موازیکاریهای تشخیصی-درمانی را به حداقل رسانده و مدیریت بهینه و بهرهورانه منابع مالی نظام سلامت را در پی خواهد داشت.
جیرفت، پیشگام طرح پایلوت شهری در جنوب کرمان همزمان با هفته دولت
دکتر جعفری، مدیرکل بیمه سلامت استان، نیز با مروری بر کارنامه درخشان و ۲۰ ساله نظام ارجاع در مناطق روستایی، انتخاب شهرستان جیرفت به عنوان پیشگام و پایلوت شهری در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جنوب استان را یک فرصت تاریخی دانست و افزود:کاهش بار مالیِ درمان بر دوش خانوادهها و ارتقای سواد سلامت جامعه در سطح محلات، از برکات مستقیم این طرح است. پیشبینی ما این است که این رویداد بزرگ همزمان با آغاز هفته شکوهمند دولت (اول شهریورماه) کلید بخورد.
وی در پایان با ستودن آمادگیهای ایجاد شده، خواستار نهاییسازی تمامی فرآیندهای فنی و اجرایی شد تا این گام بلند و تحولآفرین، در آیینی رسمی و به صورت ویدئوکنفرانس با حضور مقامات عالیرتبه کشوری، از جمله رئیسجمهور محترم و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به طور رسمی آغاز و برگی زرین در کارنامه سلامت منطقه ورق خورده شود.
گزارش و تصاویر :خسرو احسانی

































