. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 40876 تاریخ انتشار : جمعه 29 آذر 1398 | 15:01 ب.ظ

احیا جنگلها و مراتع جنوب ڪرمان با اجرای طرح جنگلانه

‍ ‍ به گزارش کنارصندل، مدیرڪل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب ڪرمان گفت: طرح جنگلانه با هدف حفاظت از منابع طبیعی با ڪاشت بیش از ۱۵۰ ڪیلوگرم بذر و ۲۰ هزار اصله نهال گیاهان بومی در سطح بیش از ۳۰۰ هڪتار از عرصه های منابع طبیعی جنوب ڪرمان اجرا شد. حمزه احمدی اضافه ڪرد: جنگلانه […]

‍ ‍ به گزارش کنارصندل، مدیرڪل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب ڪرمان گفت: طرح جنگلانه با هدف حفاظت از منابع طبیعی با ڪاشت بیش از ۱۵۰ ڪیلوگرم بذر و ۲۰ هزار اصله نهال گیاهان بومی در سطح بیش از ۳۰۰ هڪتار از عرصه های منابع طبیعی جنوب ڪرمان اجرا شد.

حمزه احمدی اضافه ڪرد: جنگلانه یڪ طرح ملی، مشارڪتی، خودجوش و مردمی است ڪه با توجه به خشڪیدگی و تخریب رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی ڪشور به دلیل اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، تغییر اقلیم و خشڪسالی ایجاد شده است.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح، احیا جنگل‌ها و مراتع در حال تخریب است و مهمترین موضوعی ڪه این طرح دنبال می‌ڪند فرهنگ سازی، نهادینه ڪردن فرهنگ درختڪاری، جلوگیری از قطع درختان و تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست است.

مدیرڪل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب ڪرمان ضمن اشاره به اینڪه این طرح هر ساله در سراسر ڪشور اجرا می شود بیان داشت: در جنوب ڪرمان نیز در هفت شهرستان جنوبی این طرح اجرا می شود و هدف آن این است ڪه مردم تعامل با طبیعت و استفاده از طبیعت با حداقل خسارت را بیاموزند.

وی با بیان اینڪه ڪلیه بذرهای ڪشت شده غیر مثمر هستند، افزود: در طی ۵ سال برگزاری طرح ملی جنگلانه، در جنوب ڪرمان عمدتا از گونه‌های ڪٌنار، ڪهور و بادام ڪوهی استفاده شده است.

دڪتر احمدی با بیان این ڪه عوامل طبیعی و انسانی دست به دست هم می دهد تا درختان در مدت ڪوتاهی دچار آسیب و تنش های محیطی شوند، اضافه ڪرد: اگر جنگل خوب مراقبت و حفاظت نشود و مردم در این ڪار مشارڪت نڪنند اقدامات منابع طبیعی به تنهایی جوابگو نخواهد بود.

مدیرڪل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب ڪرمان با اشاره به این ڪه اگر این مسائل لحاظ نشود در آینده شاهد عاری شدن جنگل از درخت خواهیم بود، ادامه داد: با برگزاری این طرح ها مردم با نحوه برقراری تعامل با طبیعت آشنا می شوند تا درخت و طبیعت از آسیب در امان بماند.

دڪتر احمدی در پایان افزود: این طرح با برنامه ریزی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و با همڪاری مستقیم ادارات منابع طبیعی اجرا می‌گردد و سایر ادارات، ارگان‌ها و همه مردم در هر سن و سالی می‌توانند در اجرای این طرح همراهی و مشارڪت نمایند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =