. یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 3758 تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 شهریور 1394 | 05:39 ق.ظ

طراح شبکه‌های بهداشتی ایران در جیرفت مطرح کرد: به‌کارگیری ۴۰ هزار بهورز در روستاهای کشور

به گزارش سایت کنارصندل، حسین ملک افضلی در همایش گردهمایی پزشکان نمونه جنوب کرمان اظهار داشت: امروزه ما از وضعیت سلامت بسیار مطلوبی برخوردار هستیم که این حاصل تلاش پزشکان است. طراح شبکه‌های بهداشتی ایران بیان کرد:در سال‌های قبل از انقلاب شرایط بهداشتی نامناسبی وجود داشت و نیمی از جمعیت در روستاها زندگی می کردند […]

به گزارش سایت کنارصندل، حسین ملک افضلی در همایش گردهمایی پزشکان نمونه جنوب کرمان اظهار داشت: امروزه ما از وضعیت سلامت بسیار مطلوبی برخوردار هستیم که این حاصل تلاش پزشکان است.
طراح شبکه‌های بهداشتی ایران بیان کرد:در سال‌های قبل از انقلاب شرایط بهداشتی نامناسبی وجود داشت و نیمی از جمعیت در روستاها زندگی می کردند که امکانات مناسبی هم در اختیار نداشتند.
وی با اشاره به آمار مرگ و میرهای بسیار بالا در قبل انقلاب، افزود: این مهم به دلایل مختلفی اتفاق افتاده از جمله آب آشامینی سالم و شرایط محیط مناسب در اختیار نداشتند به همین دلیل میزان مرگ کودکان در روستاها ۳۰ درصد و ۳۰ درصد مادران هم در هنگام زایمان از بین می رفتند که این بسیار مشکل آفرین بود.
ملک افضلی تصریح کرد: امروزه به برکت فعالیت بهورزان در مناطق، مرگ و میر کودکان و مادران به ۲ درصد رسیده که این بخاطر تلاش‌هایی تحت عنوان مراقبت های بهداشتی اولیه که در کشور توسعه پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه در کشور ۲۰ هزار خانه بهداشت وجود دارد، عنوان کرد: همچنین ۴۰ هزار بهورز وجود دارد که در خدمت روستاییان هستند و بهورزان عدالت را در سلامت تحقق بخشیدند و شکاف بین شاخص‌های روستا و شهر را از بین بردند.
ملک افضلی گفت: مربیان بهورز شاهکار بزرگی در تربیت نیروهای خود داشته و امروزه شاخص های بهداشتی ما ده‌ها برابر بهبود پیدا کرده است و نقش پزشکان خانواده امروز بسیار ارزشمند است.
طراح شبکه‌های بهداشتی ایران گفت: امروزه به کمک پزشکان خانواده بسیاری از بیماری های ما از جمله مالاریا در منطقه کنترل شده است.
وی با اشاره به تکنولوژی‌های جدید در کشور خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از بیماری‌های ما کنترل شده و تسلط کامل بر این بیماری‌ها وجود دارد.
طراح شبکه‌های بهداشتی ایران گفت: مشکل بزرگ ما بیماری‌های غیر واگیر است که نقش پزشکان خانواده در مراقبت از بیماران ستودنی و بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه پزشک باید مردم را توانمند کند خاطرنشان کرد: در کشور ۶ میلیون بیماردیابت وجود دارد که این فاجعه است و پزشکان خانواده باید بیماری‌ها را کنترل کنند.
ملک افضلی نقش پزشک خانواده را در کنترل بیماری‌ها از جمله مالاریا بسیار موثر دانست و عنوان کرد: پزشک خانواده باید مردم را در همه زمینه‌ها مشارکت دهد و آن‌ها را ساماندهی کند و نقش پزشک در بیماری‌های غیر واگیر بسیار موثر است همچنین پزشک خانواده باید بیماری را در مرحله اول تشخیص دهد.
وی عنوان کرد: پزشکان خانواده باید شبکه تشکیل دهند و بیماری‌های غیر واگیر را به عنوان اولویت در کار خود قرار دهند و در این راستا و کارهایی از جمله غربالگری، توانمند سازی و مشارکت دادن مردم در همه بخش‌های توسعه را انجام دهند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 1 =