. سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کد خبر: 34272 تاریخ انتشار : یکشنبه 2 دی 1397 | 16:05 ب.ظ

تفسیر خلقت انسان از منظر قرآن و زیست شناسی مدرن / بقلم حجت الاسلام محمدرضا حیدرپور

بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر موضوعی قرآن کریم در مورد خلقت انسان، خداوند متعال در آیه ۶۷ سوره مبارکه غافر چنین می فرماید: ” هو الذی خلقکم من تراب… ” یعنی؛ خداوند کسی است که شما را از خاک آفرید…الخ. ادیان ابراهیمی و متون مقدس خلقت انسان را چنین روایت می کنند که خداوند تنها […]

بسم الله الرحمن الرحیم

تفسیر موضوعی قرآن کریم

در مورد خلقت انسان، خداوند متعال در آیه ۶۷ سوره مبارکه غافر چنین می فرماید: ” هو الذی خلقکم من تراب… ”
یعنی؛ خداوند کسی است که شما را از خاک آفرید…الخ.
ادیان ابراهیمی و متون مقدس خلقت انسان را چنین روایت می کنند که خداوند تنها آدم و حوا را بدون واسطه از خاک آفرید و بدین شکل خلق نمود و سپس فرزندان آنها را به طریق طبیعی و تولید مثل خلق نمود.و ما انسان ها همه به یک پدر و مادر واحد منتهی می گردیم و نکته ی مهم اینکه ما در شکل ظاهری هیچ تفاوتی با آدم و حوا نداریم.
اما با شروع مدرنیته و تغییر مبنای علم و اختصاص آن به امور حسی و قابل مشاهده، بسیاری از دیدگاه های قبل توسط برخی از انسان های غربی مورد تردید واقع گردید. یکی از مطرح ترین نظریات برآمده از مدرنیته در زمینه زیست شناختی ادعای چارلز داروین و نظریه ی او در زمینه منشا و مبدا موجودات که بعدها به داروینیسم معروف گردید؛ می باشد و می توان آن را یکی از جنجالی ترین موضوعات مطرح در دو قرون اخیر دانست.

داروین ادعا می کرد که موجودات مختلف از یک موجود تک سلولی در اقیانوس ها تکامل یافته اند یعنی ابتدا این موجود به شکلی ساده بود و طی فرآیند تکامل به شکل پیچیده تری درآمده و پس از تولید مثل موجودات هر دوره هر کدام از فرزندان که توانایی مقابله با خطرات را داشت و قوی تر بود زنده مانده و بقیه از بین می رفتند و به این حالت اصطلاحا انتخاب طبیعی می گفت.مثال واضح و ملموس نظریه داروین تکامل انسان از میمون و البته میمون از جانداران قبل از خود تا رسیدن به موجود اولیه است.

عده ای با دستاویز قرار دادن ادعاهای داروین به نقد کتاب مقدس و نفی خداوند پرداخته و روایت متون مقدس از خلقت انسان را فاقد اعتبار دانسته اند و با کمک تبلیغات گسترده نظریه تکامل را زیر بنای زیست شناسی مدرن قرار داده و یک مبحث عمیق علمی معرفی کرده اند.
اما خوب است نگاهی به این نظریه انداخته و از راه عقلی به سنجش آن بپردازیم.
اولا نظریه داروین به هیچ عنوان ربطی به وجود یا عدم وجود خداوند ندارد و فقط می گوید که مخلوقات سیر تکاملی داشته اند.اگر هم کسی ادعا کرد که این نظریه خداوند را نفی می کند ما از او خواهیم پرسید که آن موجود تک سلولی از کجا آمده است؟آیا خودش از آب های اقیانوس به وجود آمده؟یا فرزند موجود دیگری است؟اگر فرزند موجود دیگری هست پس پدر و مادر او از کجا آمده اند؟پس ناگزیر باید به یک خالق عالم و قادر برسیم که موجود اولیه را خلق نموده باشد و او تنها خداوند است.
اما این ادعا که انسان از نسل میمون است و تکامل یافته ی آن می باشد نیز سخن صحیحی نیست. اینکه داروینیست ها ادعا کردند که قبل از انسان های امروزی انسان های دیگری بوده اند حرف تازه ای نمی باشد چرا که در احادیث اسلامی نیز در هزار و چهارصد سال پیش به این نکته اشاره گردیده است.چنانکه در کتاب التوحید شیخ صدوق جلد دوم صفحه ۲۷۷ از امام صادق.علیه السلام. حدیث مبارکی نقل گردیده که می فرمایند: شاید شما گمان می کنید که خدای عزوجل غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیافریده است.نه چنین نیست، بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آنها هستید.
بنابراین این نظریه نه تنها در رد ادیان الهی بالاخص اسلام نیست بلکه موید سخنان امامان شیعه.ع. نیز می باشد.
در قرآن کریم اما می توان دو دلیل را بر مجزا بودن خلقت آدم از بقیه موجودات پیدا نمود.اول آیه ی ۵۹ سوره مبارکه آل عمران که می فرماید: حکایت عیسی نزد خداوند مانند آدم است که او را از خاک افرید و گفت باش و او فورا موجود شد.
آیه به صراحت می گوید که انسان ربطی به ماقبل ندارد بلکه موجود مجزایی است.
ایه ی بعد اما آیه ی ۳۰ سوره مبارکه بقره است که در تفسیر عیاشی از امام صادق علیه السلام روایتی را ذکر کرده که فرشتگان پس از خلقت آدم به این دلیل به خداوند اعتراض نمودند که انسان ها و موجودات قبل از آدم را دیده بودند.
سخن آخر اینکه کدام عقل سلیمی می پذیرد که این عالم پیچیده و پر تنوع و انسان هوشمند از طبیعت فاقد شعور به وجود آمده باشد؟مگر ممکن است پرندگان و حتی نهنگ گوژپشت از پستانداران خشکی زی به وجود آمده باشند؟
و نکته جالب اینکه داروین خود هیچگاه خداوند را رد ننمود و موضعی اتخاذ نکرد.
خواهران و برادران هیچ گاه فریب ظاهر زیبای شبه علم هایی که در بوق و کرنا می کنند را نخورید و در مورد هر چیزی بیشتر تحقیق بفرمایید.
این خلاصه ای از نقد داروین بود و ان شالله در جلسات پرتویی از قرآن به طور مبسوط در این زمینه بحث خواهیم کرد.

محمدرضا حیدرپور

نظرات بینندگان:

  1. ناشناس گفت:

    جهان خلقت و بطور خاص انسان از شگفتیهای غیرقابل تصور و غیرقابل شناخت برخوردار است و مطالب عامیانه دینی در مورد افرینش انسان و جهان شناخت ارزشمندی بدست نمیدهد. چندین هزار میلیارد سلول متنوع با هم اهنگی حیرت انگیز فعالیت میکنند تا انسان با ویژگیهای و تواناییهای خاص شکل گیرد اما هیچکس از وجود خودش خبر ندارد. خلقت انسان و جهان در حد راز بسیار بزرگ تا زمان مرگ باقی می ماند. انهایی که اهمیتی به حیات خود نداده و عمر را در بطالت و فساد میگذرانند، نمیدانند که تمام کائنات در زنجیره کاری هدفمند و اعجازانگیز امکانات حیات موجودات زنده را فراهم میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =