. شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 8063 تاریخ انتشار : شنبه 26 دی 1394 | 11:56 ق.ظ

نماینده جیرفت خبر داد:

ازسرگیری کاوش‌های تمدن هلیل‌رود در برنامه ششم توسعه/بازگشت مجیدزاده به جیرفت، وی در یک برخورد غیر متعارف،از جیرفت رفتند.

به گزارش سایت کنارصندل، نماینده مردم جیرفت می‌گوید ادامه کاوش‌های تمدن پنج هزار ساله‌ی هلیل‌رود در برنامه ششم از سرگرفته می‌شود؛ او همچنین تاکید می‌کند برخوردهایی که با پروفسور یوسف مجیدزاده، سرپرست کاوش‌های جیرفت صورت گرفت، غیرمتعارف بوده و از مجیدزاده خواسته شده مسئولیت ادامه کاوش‌ها را برعهده بگیرد. فرج‌الله عارفی در گفت‌وگو با خبرنگار […]

به گزارش سایت کنارصندل، نماینده مردم جیرفت می‌گوید ادامه کاوش‌های تمدن پنج هزار ساله‌ی هلیل‌رود در برنامه ششم از سرگرفته می‌شود؛ او همچنین تاکید می‌کند برخوردهایی که با پروفسور یوسف مجیدزاده، سرپرست کاوش‌های جیرفت صورت گرفت، غیرمتعارف بوده و از مجیدزاده خواسته شده مسئولیت ادامه کاوش‌ها را برعهده بگیرد.

فرج‌الله عارفی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا گفت: پروفسور مجیدزاده کار بسیار ارزشمندی برای تمدن ایران انجام دادند؛ در حالی که بین‌النهرین به عنوان خاستگاه تمدن معرفی شده بود،‌ ایشان این خاستگاه را به جیرفت یعنی ایران کشاند. ایشان تلاش بسیاری کردند و زحمت کشیدند. متاسفانه در یک برخورد غیر متعارف، ایشان از جیرفت رفتند.

او در ادامه درباره ادامه کاوش‌ها در جیرفت توضیح داد: چندین جلسه با آقای سلطانی‌فر داشتیم. ایشان در بهمن‌ماه سال ۹۲ به منطقه آمدند و بازدید کردند. ایشان مصمم بودند که کار ادامه پیدا کند ولی متاسفانه وضع مالی‌ سازمان خوب نبود. تقصیر به گردن میراث فرهنگی نیست؛ قصد و غرض رئیس سازمان بر این بود که کاوش‌های مراحل بعدی هم ادامه پیدا کند.

این نماینده مجلس درباره ادامه همکاری با پروفسور مجیدزاده نیز گفت: ایشان کاری را شروع کرده، قاعدتا خودش باید بیاید. اعتقاد ما این است که هر کسی غیر از ایشان بیاید آن اثر را ندارد. درخواست ما از آقای مجیدزاده این‌بوده که خودتان بیایید و کاری را که شروع کردید به انتها برسانید. مرجعیتی که ایشان دارد و توجهی که دنیا در این حوزه تخصصی به این باستان‌شناس نشان می‌دهند قطعا باعث می‌شود هر نظری که ایشان بدهند مورد پذیرش همه متخصصان باشد و این برای ایران حائز اهمیت است.

عارفی از تامین بودجه کاوش‌های جیرفت در برنامه ششم توسعه خبر داد و افزود: برنامه ششم که بیاید، یکی از مباحثی که در حوزه توسعه استان درنظرگرفته شده،‌ بحث کاوش‌های جیرفت است که ان‌شاءالله محقق شود. در برنامه ششم، هم استانداری و هم دولت به این مساله توجه کرده‌اند. ما هم با آن‌ها هماهنگ هستیم که کاوش‌ها را انجام دهند تا سریعا ثبت جهانی شود. اگر به مجلس هم بیاید ما کمک می‌کنیم که مساله حل شود.

نماینده جیرفت، وضعیت کنونی تمدن هلیل‌رود را نامناسب توصیف کرد و گفت: متاسفانه وضعیت خوبی ندارد. اما از نظر حفاظت، بیش از صد نفر نیرو دارد، ولی آن‌ها مشکل حقوقی دارند و حقوقشان بسیار پایین است. این تعداد نیرو برای حفاظت منطقه ‌کفایت می‌کند. مشکل فقط پرداخت مالی به این نیروهاست که متاسفانه حق‌الزحمه‌شان بسیار پایین است.

او در پاسخ به پرسشی درباره ادامه کاوش‌های غیرقانونی نیز اظهار کرد: آثار زیادی هنوز در زیرِ زمین باقی‌ مانده اما کنترل می‌شود که کاوش غیرقانونی انجام نشود. چندین یگان حفاظت در آن‌جا وجود دارند که اجازه نمی‌دهند کاوش غیرقانونی صورت گیرد.

عارفی درباره بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه به عنوان مهم‌ترین دلیل سرقت آثار تاریخی جیرفت هم گفت: بالاترین ثروت در آن‌جا وجود دارد اما بی‌کاری به شدت بالاست. کارهای زیربنایی‌ای شروع کرده‌ایم هرچند این کارها را باید ۳۰ سال پیش شروع می‌کردیم. اگر این زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم، ظرف ۴ تا ۵ سال آینده وضع اقتصادی منطقه متحول می‌شود. کارخانه‌های غذایی و پایانه صادراتی در دست اقدام است.

به گزارش ایسنا، کاوش‌های تمدن ۵ هزار ساله جیرفت پس از شش فصل، به دلیل آن‌چه نبود بودجه عنوان شد، متوقف شد. همچنین حاشیه‌هایی برای پروفسور یوسف مجیدزاده، سرپرست تیم باستان‌شناسی، به وجود آمد که باعث شد این باستان‌شناس ایران را ترک کند. در حال حاضر،‌ کاوش‌ها به حال خود رها شده و مناطقی که کاوش شده‌اند در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند. این درحالی است که تمدن جیرفت، به اعتقاد پروفسور مجیدزاده، تاریخ خط و شهرنشینی را چندین سال به عقب برد.

انتهای پیام

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =