. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 25873 تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تیر 1396 | 08:22 ق.ظ

با اقدامات دانشگاه علوم پزشکی جیرفت

بروز تالاسمی ماژور در جنوب کرمان کاهش چشمگیری داشته است

به گزارشکنارصندل ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ظهر دیروز در حاشیه برگزاری کارگاه بازآموزی تالاسمی و معرفی برنامه ژنتیک اجتماعی در جیرفت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تالاسمی یکی از شایعترین بیماریهای ژنتیک است که نوع بتا تالاسمی در ایران بسیار شایع است که این شیوع در جنوب کشور قابل توجه است. مسعود مطهری بیان […]

به گزارشکنارصندل ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ظهر دیروز در حاشیه برگزاری کارگاه بازآموزی تالاسمی و معرفی برنامه ژنتیک اجتماعی در جیرفت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تالاسمی یکی از شایعترین بیماریهای ژنتیک است که نوع بتا تالاسمی در ایران بسیار شایع است که این شیوع در جنوب کشور قابل توجه است.


مسعود مطهری بیان داشت: یک بیمار تالاسمی در دوران زندگی خود که اگر به طور متوسط آنرا ۱۵ سال در نظر بگیرییم، هزینه ای بسیار سنگین طی این مدت برای کشور دارد در حالی که پیشگیری هر غربالگری بسیار ناچیز است.
مطهری با اشاره به به مشکلات فراوان در جنوب کرمان در این راستا افزود: با توجه به پشتیبانی اداره ژنتیک و همت اداره مشاوره توانسته ایم بروز بتا تالاسمی ماژور را در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از ۱۸۵ درصد ۱هزار تولد زنده در سال ۸۵ را به ۵۷ درصد ۱هزارتولد زنده در سال ۹۴ کاهش دهیم.


وی با بیان اینکه ۳هزارو ۱۱۴ زوج ناقل و مشکوک پرخطر در جنوب کرمان تحت مراقبت هستند که ۲۵۰ مورد آن مرحله دوم را انجام داده اند، عنوان داشت: ۳۹ جنین ماژور تشخیص داده شده و ۳۸ مورد سقط شده است.
مطهری با اشاره به اهداف برگزاریی این کارگاه با حضور پزشکان و کاشناسان جنوب کرمان در جیرفت خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم ایجاد یک حساسیت در تیمهای کارشناسی اعم از پزشکان مشاوران ژنتیکی برای افزایش آگاهی آنها این کارگاه با محوریت پیشگیری از بروز تالاسمی ماژور در جنوب کرمان با حضور اساتید کشوری و استانی برگزار شد.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: در راستای اهمیت افزایش آگاهی پزشکان عمومی، متخصصان زنان و اطفال، تیم مشاوره ژنتیک، کارشناسان و ماماها ضمن بررسی مشکلات موجود و علل بروز در منطقه راهکارها و پیشنهادات را در همین کارگاه در راستای کاهش برو تالاسمی انجام میدهیم.
مطهری با بیان اینکه بیشتریین دلیل بروز تالاسمی در جنوب کرمان به ازدواجهای فامیلی برمیگردد که در منطقه بسیار زیاد است، عنوان داشت: از طرفی عدم همکاری زوجین با مراکز بهداشت شهرستانها نیز مزید بر علت است، البته مشکلات اقتصاد و اجتماعی هم بی تأثیر نیستند.

نظرات بینندگان:

  1. سونیا گفت:

    در جواب اون شخصی که گفته شیوع تالاسمی بیشتر شده!! اولا معلومه اطلاعاتت خیلی کمه و توی هوا حرفی زدی ! چرا که تالاسمی شیوع نداره ، مگه بیماری واگیرداره؟؟؟؟؟!!! تالاسمی ماژور بروز است یعنی در بدو تولد با خود فرد هست، که بیشتر دلیلش در منطقه ازدواج های فامیلیه

  2. ناشناس گفت:

    اتفاقا شیوع تالاسمی بیشتر شده

  3. سعید گفت:

    درود خداوند بر شما حافظان سلامت که این روزها ناجوانمردانه خدمات شما را زیر سوال می برند / خدا لعنتشان کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − سه =