. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 30078 تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 دی 1396 | 19:51 ب.ظ

با حضور دادستان کرمان:

کارگاه تبیین قانون مطبوعات وجرائم رسانه ای در جنوب استان کرمان برگزار شد

به گزارش سایت کنارصندل و به نقل از پایگاه خبری گلدشت، صبح امروز پنجشنبه ۲۱دیماه، اولین کارگاه تبیین قانون مطبوعات و جرائم رسانه ای با حضور دادخدا سالاری دادستان عمومی و انقلاب کرمان، سلیمانی معاون امنیتی و فضای مجازی، اسحاقی مدیر کل و طیبی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی جنوب خبرنگاران و اصحاب […]

به گزارش سایت کنارصندل و به نقل از پایگاه خبری گلدشت، صبح امروز پنجشنبه ۲۱دیماه، اولین کارگاه تبیین قانون مطبوعات و جرائم رسانه ای با حضور دادخدا سالاری دادستان عمومی و انقلاب کرمان، سلیمانی معاون امنیتی و فضای مجازی، اسحاقی مدیر کل و طیبی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی جنوب خبرنگاران و اصحاب رسانه جنوب کرمان، به همت خانه مطبوعات و رسانه های جنوب استان در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جیرفت برگزار شد.

 

دادخداد سالاری دادستان کرمان در آغاز این جلسه ضمن اشاره به نقش روشنگری مطبوعات از اهالی خونگرم جنوب استان کرمان بواسطه عدم فراخوان در اغتشاشات اخیر تقدیر و تشکر کرد.

سالاری تعدد و کثرت رسانه های جنوب استان را قابل تحسین دانست و از اصحاب رسانه خواست :روی ظرفیت ها و پتانسیل های جنوب و معرفی بیشتر این نقاط قوت،جهت توسعه منطقه تمرکز کنند.

 

وی خبرنگاران دغدغه مند را خبرنگارانی موفق برشمرد و گفت: اهالی رسانه جنوب با زنده نگه داشتن گفتمان، می توانند محرومیت ها را به گوش مسوولین در سطوح مختلف جامعه برسانند.
دادستان کرمان در ادامه شکست غربی ها در دو مقطع، توسط ایرانیان را مرهون تلاش های کنونی سردار سلیمانی و دلاوری های سورنا سردار دلیر ایرانی در گذشته دانست و با قرائت این شعر “حضرت حافظ”:

ما نگوئیم بد و میل به ناحق نکنیم
جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است
کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم

ضمن دعوت اصحاب رسانه به بیان حق و حقیقت و رعایت حرمت و آبروی انسانها؛رشته کلام را به سلیمانی معاون امنیتی و فضای مجازی سپرد.

 

سلیمانی با بیان اینکه در سال ۸۳ در کل استان ۵۲ مجوز رسانه ای بیشتر نداشتیم؛ در واقع ظرفیت چشمگیر رسانه ای جنوب و شهدای خبرنگاری چون اسماعیل عمرانی را از افتخارات این منطقه برشمرد.

وی با اذعان به اینکه انقلاب اسلامی از دل رسانه بر آمده؛ گفت:زمینه توسعه، امنیت است که می تواند در سایه ی فعالیت های فرهنگی هر منطقه ای تحقق یابد.

 

معاون امنیتی و فضای مجازی؛ قوانین مطبوعات، جرائم رایانه ای،مولفین و مصنفین و موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی را محور کلام خود قرار داد و گفت: ماده ۱ قانون مطبوعات،نشر مطبوعه را مستلزم اخذ مجوز می داند و ماده ۷ آن، انتشار بدون مجوز را جرم انگاری دانسته است.

 

وی گفت: برخورد مسامحه وار سامانه های اینترنتی که در گذشته فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیت صدور مجوز را به آنها محول کرده بود؛متاسفانه منجر به فعالیت برخی سایت های غیر قانونی شد.
سلیمانی با بیان اینکه داشتن مجوز رسانه ها را مشمول قانون مطبوعات می کند گفت: رسانه های دیجیتال هم در حکم مطبوعات و در دایره تعریف آنها هستند.

وی گفت: قانون مطبوعات فراخور حال افراد فرهیخته جامعه باهدف اجرای قوانین و تنبیه بدون سزا دادن است.

 

سلیمانی در ادامه توهین،نشر اکاذیب،اشاعه فحشا را از مصادیق قانون مجازات اسلامی دانست و از خلط بحث “نقد و توهین” توسط مطبوعات سخن گفت و بیان داشت: قانونگذار بین این دو موضوع مرز قائل است و می گوید نقد باید عاری از توهین باشد.

وی با استناد به قانون سال ۷۵ تعریفی از توهین ارائه کرد که بیانگر آن است اگر با کلام،نوشتار و حتی رفتار عملی انجام شود که باعث تحقیر شدن فرد شود توهین صورت گرفته است.

 

سلیمانی با بیان اینکه دامنه توهین گسترده است گفت: طبق تبصره ماده ۳ قانون نقدهایی که با آگاهی و منطق و با هدف عاید شدن سود برای مردم نوشته شود خالی از اشکال است.

سلیمانی ضمن اذعان به هنر متفاوت کاریکاتور در نقد بیان داشت: با رعایت قانون ماده ۳مطبوعات می توان از این هنر در راستای اصلاح امور استفاده کرد.

وی همچنین در باب “افترا” گفت: اگر فردی جرمی را به کسی بدون توان اثبات آن نسبت  دهد؛ افترا زده است و بایستی در برابر قانون پاسخگو باشد.
سلیمانی دلیل برخی افتراها را عدم دقت در منبع و تصور سلب مسوولیت از خود بواسطه نقل قول کردن دانست.

وی در ادامه این کارگاه “نشر اکاذیب” را به دلیل اثر گذاری بر امنیت روانی مردم جرم بزرگی دانست و آن را مختص مطبوعات ندانست و گفت: در فضای مجازی هم این اتفاق رخ می دهد بنابراین فکر کردن به تاثیر هر خبر قبل از انتشار آن اهمیت فراوانی دارد.

 

گفتنی است این کارگروه با حضور سلامی دادستان شهرستان جیرفت در روزسه شنبه این هفته ادامه پیدا خواهد کرد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =