. پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 30641 تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1396 | 18:11 ب.ظ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان:

طی یکی دو سال اخیر تصرفات منابع طبیعی جنوب کرمان ۱۰۰ درصد کاهش داشته است

به گزارش کنارصندل، محمدحسن کردستانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: این جلسه در راستای هر چه بهتر برگزار شدن هفته مذکور نسبت به سال‌های گذشته برپا شده است تا گام‌های مؤثرتری برای حفظ و حراست […]

به گزارش کنارصندل، محمدحسن کردستانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: این جلسه در راستای هر چه بهتر برگزار شدن هفته مذکور نسبت به سال‌های گذشته برپا شده است تا گام‌های مؤثرتری برای حفظ و حراست از منابع طبیعی برداریم.

وی با اشاره به اینکه همه ساله از ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه به عنوان هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نامگذاری شده است، بیان داشت: این نامگذاری در راستای ترویج فرهنگ حفاظت و بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های منابع طبیعی به استناد آموزه‌های دینی و با استفاده از جلب مشارکت حداکثری مردم انجام شده است.

کردستانی با بیان اینکه احادیث و روایات بسیار متعددی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی وجود دارد، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند «زمین مانند مادر شما است با مادر خود با ملاطفت و مهربانی رفتار کنید» که این امر نشان از اهمیت موضوع دارد تا راه و روش صحیح استفاده از این نعمت‌های خدادادی را دریابیم.

 

وی با توجه به اینکه در بحث استفاده از ظرفیت‌های مردمی طی یکی دو سال اخیر حداکثر بهره‌برداری از حضور آنان را در راستای تحقق جامع امر حفاظت داشتیم، افزود: منطقه جنوب کرمان در حال حاضر دارای ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی است که نشان از ظرفیت بسیار زیاد آن دارد.

کردستانی عنوان کرد: برای تمام این عرصه‌ها قراردادهایی با عنوان حفاظت مشارکتی با بهره‌برداران منابع طبیعی و حافظان انفال منعقد شده است که بر اساس آن امر حفاظت را به مردم سپردیم و خروجی این قراردادهای مشارکتی کاهش بیش از ۸۵ درصد آتش‌سوزی و ۱۰۰ درصد تصرفات طی یکی دو سال اخیر است.

دکتر کردستانی منابع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در مورد منابع طبیعی ادامه داد: در ابتدا دیدگاه انسان‌محور وجود داشت که تمام موجودات را در خدمت انسان و او را بالاتر و برتر از همگان می‌دانستند و دیدگاه دیگر زیست‌محور بود که انسان را با سایر موجودات برابر قرار می‌دادند که هر دوی این‌ها در حال حاضر منسوخ شده است.

وی دیدگاه حاکم بر جهان امروز را بوم‌محوری دانست و ابراز داشت: ما در راستای اجرای برنامه‌های علمی با تمام توان از ظرفیت دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و مردم به نحو احسن استفاده می‌کنیم تا کارهای انجام شده، کارشناسی و با بازدهی بالا باشند و صیانت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی به بهترین شکل ممکن انجام گیرد

نظرات بینندگان:

  1. علی رضا گفت:

    نه دوست عزیز ، مسیر خوردن ها در کشور علی ال خصوص در جنوب عوض شده است و فعلا سفره معدن خواری پهن شده است . اگر زمین خواری هم بوده است تو که خودت مدیرر کشاورزی شهرمان بوده ای و مسئولیت هم بعهده خودت بوده است. چرا خوردند و بردند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 12 =