. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 30935 تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 بهمن 1396 | 08:09 ق.ظ

درخواست اصلاحیه قانون دهیاری ها از نمایندگان محترم جنوب کرمان

به گزارش کنارصندل، امید سمندری کارشناس اجتماعی در تحلیل شاخص های موثر در توسعه روستایی؛ به اهمیت مدیریت خرد روستایی از طریق اصلاح قانون دهیاری ها پرداخت و در تحلیل ضرورت های اصلاح قانون دهیاری ها گفت: با اصلاح قانون دهیاری ها و تجمیع مدیریت روستاها از طریق حذف دهیاران پاره وقت برای یک روستا […]

به گزارش کنارصندل، امید سمندری کارشناس اجتماعی در تحلیل شاخص های موثر در توسعه روستایی؛ به اهمیت مدیریت خرد روستایی از طریق اصلاح قانون دهیاری ها پرداخت و در تحلیل ضرورت های اصلاح قانون دهیاری ها گفت:
با اصلاح قانون دهیاری ها و تجمیع مدیریت روستاها از طریق حذف دهیاران پاره وقت برای یک روستا و بکار گیری دهیاران تمام وقت برای چند روستا تا مرز ۱۵۰۰ نفر، می توان برای مدیریت روستاها دهیارانی انتخاب کرد که تمام وقت مشغول حل مسائل و مشکلات روستاها باشند و یک نوع مدیریت متمرکز روستایی به وجود می آید. از مزایای این کار می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱_استخدام ۱۴۲ نفر تمام وقت در حوزه جیرفت و عنبرآباد و تقریبا همین تعداد در پنج شهرستان جنوبی و ۱۳ هزار نفر در کل کشور و این به معنای زنده نگه داشتن روحیه استخدامی در کشور و بکار گرفته شدن جوانان جویای کار
۲_دهیاران پاره وقت به واسطه اینکه به مشاغل کارگاهی، کشاورزی، تاکسی رانی؛ کارگری و … می پردازند امورات روستاییان را پی گیری نمی کنند و به مسائل و مشکلات روستاییان رسیدگی نمی شود.
۳- انتخاب دهیار از طریق ازمون استخدامی افرادی تحصیل کرده و جوان به مدیریت روستا می پردازند و قومیت گرایی و طایفه گرایی از مدیریت روستایی حذف می شود.
۴- دهیاران در شکل جدید چون حقوق کامل دریافت می کنند پایبندی شغلی بیشتری دارند بخصوص اینکه در صورت کم کاری توسط شورای روستا و بخشداری استیضاح می شوند.
۵- دهیاران به مدت ۴ سال استخدام می شوند می توانند در استخدام بعدی از سنوات و عملکرد قبلی خود استفاده کنند پس به ارائه عملکرد بهتری از خود در دوران مدیریت روستایی در قالب دهیار می پردازند.
۶_برای اولین بار در کشور میتوان آزمون استخدامی برای فارغ التحصیلان روستایی که زجر کشیده هستند انجام داد.
۷- مدیریت روستا به دست افرادی از جنس مردم خود روستا خواهد بود و با سکونت در روستا در ارتباط مسائل و معضلات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی روستاییان خواهد بود.

 

این طرح را میتوان جایگزین طرح تجمیع جغرافیایی روستایی کرد. چرا که هیچ زمانی روستایی موطن خود را برای سکونت در روستای دیگر ترک نمی کند. نتایج سرشماری نشان می دهد جابه جایی جمعیت از روستا به روستا بسیار ناچیز است و طرح تجمیع جغرافیایی روستا، روستاییان را مصداق از آنجا رانده و از این جا مانده می کند و زمینه مهاجرت روستا به شهر را بیشتر می کند. بخصوص روستاییان از قدیم قائل به حد و مرز بودند و ساکن روستای دیگر نمی شوند و ترجیح می دهند که ساکن شهر شوند تا با تعصبات اجتماعی شان منافاتی نداشته باشند.

با انجام این طرح استانداری دیگر نیاز به جذب تسهیلگر برای توسعه روستایی ندارد. چرا که دهیاران در این شرایط می توانند نقش تسهیل گر را ایفا کنند.
با طرح استخدام دهیاران و تزریق مشاغل کارگاهی و خدماتی به روستا می توان توسعه روستایی را رقم زد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هفده =