. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 39989 تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 مهر 1398 | 14:51 ب.ظ

حدود ۷درصد جمعیت جنوب استان کرمان را سالمندان تشکیل میدهند

‍ سالمندی بخشی از زندگی است که بسیاری از ما در حال سپری کردن آن هستیم یا آن‌را در آینده خواهیم گذراند. سالمندی مساوی با بیماری یا درد نیست و می‌توان از جوانی و میانسالی برای دوره سالمندی سالم، برنامه‌ریزی کرد. به گزارش کنارصندل، دکتر علی اصغر خیرخواه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با […]

سالمندی بخشی از زندگی است که بسیاری از ما در حال سپری کردن آن هستیم یا آن‌را در آینده خواهیم گذراند. سالمندی مساوی با بیماری یا درد نیست و می‌توان از جوانی و میانسالی برای دوره سالمندی سالم، برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش کنارصندل، دکتر علی اصغر خیرخواه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با عنوان اینکه کاهش مرگ و میر ناشی از پیشرفت های علوم پزشکی و بهداشت، افزایش جمعیت سالمندان را در پیش داشته گفت: مراقبت از کلیه سالمندان تحت پوشش و افزایش سلامت جسمی ، روحی و اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دکتر خیرخواه افزود: در جنوب استان کرمان بیش از ۵۱هزار سالمند وجود دارد که حدود ۷درصد جمعیت در هفت شهرستان جنوب کرمان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کسی که بالای ۶۰ سال باشد، سالمند محسوب می‌شود گفت: نیازهای سالمندان را می‌توان به ۳ گروه اصلی تقسیم کرد.گروه اول نیازهای بهداشتی – درمانی هستند که شامل مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی از سالمندان است. گروه دوم نیازهای اجتماعی – اقتصادی مانند بیمه و حقوق بازنشستگی است که عدم توجه به آنها آرامش روحی، روانی و اجتماعی سالمند را مختل خواهد کرد و گروه سوم نیازهای روانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: شایع‌ترین حادثه‌ای که سالمندان به دلیل کهولت سن با آن مواجهند، زمین خوردن است که اکثر این زمین‌خوردگی‌ها باعث شکستگی استخوان می‌شود.

دکتر خیرخواه گفت: برنامه مراقبت از سالمندان بر اساس برنامه ریزی انجام میشود و ما به سالمندان در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت، خدماتی با کیفیت مطلوب ارائه می دهیم که این خدمات شامل مکمل یاری است و سالمند در اولین مراجعه خود به مراکز بهداشتی تست های چربی خون و قند را بصورت رایگان دریافت میکند و همچنین سالی یک بار ویزیت رایگان سالمندان در دستور کار مجموعه معاونت بهداشتی است و خدمات دندانپزشکی نیز در آینده نزدیک برای سالمندان بصورت رایگان انجام میشود.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که با جلوگیری از ابتلا سالمندان به بسیاری بیماریها از طریق مراقبت میتوان از مرگ و میر آنها جلوگیری کرد و از این طریق جلوی بسیاری از هزینه هایی را که صرف بازتوانی این افراد میگردد را گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: همانطور که میدانیم سالمندان تشنه احترام و ارتباط متقابل با فرزندان و آشنایان و اطرافیان هستند، طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص ) پیران هر قوم پیامبران آن قوم میباشند. توصیه میکنیم با سالمندان همیشه در ارتباط باشیم، احترام به سالمندان را فراموش نکنیم، استقلال انها را حفظ کنیم و حس مفید بودن را در آنها تقویت کنیم.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 11 =