. یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹

کد خبر: 41072 تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ | ۰۶:۴۲ ق٫ظ

پیاده روی بهترین پزشک شماست

‍ امروزه به دلیل گذر اپیدمیولوژیک یعنی جایگزینی بیماری های غیروا گیردار به جای بیماری های واگیردار به دلیل کنترل عوامل بیولوژیک ، نقش رفتارهای ناهنجار بهداشتی و سبک زندگی و شیوه های تغذیه در افزایش میزان بیماری های غیرواگیردار از مهمترین مقوله های بهداشتی هر جامعه ای هست. موارد ذکر شده نقش بی تحرکی […]

امروزه به دلیل گذر اپیدمیولوژیک یعنی جایگزینی بیماری های غیروا گیردار به جای بیماری های واگیردار به دلیل کنترل عوامل بیولوژیک ، نقش رفتارهای ناهنجار بهداشتی و سبک زندگی و شیوه های تغذیه در افزایش میزان بیماری های غیرواگیردار از مهمترین مقوله های بهداشتی هر جامعه ای هست.

موارد ذکر شده نقش بی تحرکی به عنوان یکی از عوامل اصلی در شیوع بیماری ها و بروز مرگ حائز اهمیت است.

با توجه به این که فعالیت فیزیکی مناسب می تواند تاثیر مهمی در پیش گیری از بروز بیماری ها، عوارض آن ها و در نهایت مرگ و میر ناشی از آن ها داشته باشد، بررسی متون و مقالات علمی در مورد ارتباط بیماری ها و فعالیت فیزیکی گویای این مطلب است که ورزش پیاده روی دارای تاثیرات مفیدی در زمینه پیش گیری از بیماری های مزمن و غیرواگیر است

در دنیای امروز پیاده روی بهترین فعالیت و طبیعی ترین ورزش برای کسب آمادگی جسمانی و روانی است. پیاده روی ورزش لذت بخش و کم خطری است که در دسترس همگان است و همه جا و همه وقت امکان اجرای آن وجود دارد.

فعالیت فیزیکی مناسب برای تقویت عضلات قلب و ریه و در کل سلامتی، زمانی مفید و موثر می شود که بتواند سبب بروز تغییرات بیولوژیک مفید در بدن انسان شود که از آن جمله می توان به افزایش تعداد ضربان به اندازه بیش از ۱۲۰ ضربه در دقیقه یا افزایش تعداد تنفس بیش از ۳۰ تنفس در دقیقه اشاره کرد.

میزان پیاده روی می تواند از شکل آرام یعنی راه رفتن تا دویدن ارام متفاوت باشد.

برنامه بر اساس میزان آمادگی جسمانی افراد با هدف نهایی طی ۳ هزار و ۲۰۰ متر در مدت نیم ساعت و با افزایش ضربان قلب ۱۲۰-۱۳۰ بار در دقیقه می تواند متفاوت باشد.

بررسی مقاله ها بیانگر آثار بسیار مفید و متعدد ورزش پیاده روی بر سلامت انسان از ابعاد مختلف است که کاهش روند پوکی استخوان به ویژه در زنان،کنترل اختلالات چربی خون، کنترل فشار خون،کاهش عوارض چاقی و درمان آن،کنترل دیابت و کاهش بروز ابتلا به دیابت تیپ ۲ (مرض قند)، پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی، کاهش عوارض بیماری های مفصلی و آرتروز، کاهش عوارض حاملگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت وضعیت تنفسی،کاهش علایم بیماری های گوارشی و روده ای ، کاهش بروز کبد چرب و درمان آن،تقویت روانی افراد با کاهش استرس، بی خوابی و اضطراب ،تقویت قوای جنسی و ایجاد حس شادابی و پیش گیری و درمان اعتیاد تنها تعدادی از نتایج اثبات شده پیاده روی در سلامت انسان هاست.

با توجه به مطالب مذکور و سهولت انجام ورزش پیاده روی و آثار گسترده آن در ارتقای سلامت فرد و جامعه، این مقوله از ورزش نیازمند توجه ویژه ای در برنامه ریزی های بهداشتی است و به علت گستردگی موضوع، لزوم مشارکت و هماهنگی بین بخشی و مردمی را هم در زمینه برنامه ریزی و هم در اجرای برنامه های جامع می طلبد.

دکتر امین سعیدی مدیر گروه بیماریهای داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت

نظرات بینندگان:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 7 =