. شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

کد خبر: 64897 تاریخ انتشار : یکشنبه 25 دی 1401 | 15:05 ب.ظ

گزارش دردناک یکی از کارکنان وزارت نیرو در خصوص سد جیرفت و حقابه زیست محیطی جازموریان و کشاورزان

متن ارسالی فرود رفعتی مدیر کمپین هلیل و جازموریان: چندی پیش از یکی کارکنان آگاه ( با حفظ نام) در خصوص وضعیت سد جیرفت و حقابه جازموریان زیست محیطی جازموریان و حقابه سنتی کشاورزان جویا شدم و ایشان متن زیر را برایم فرستاد که بدون هیچگونه دخل و تصرفی به اطلاع مردم و مسئولین جنوب […]


متن ارسالی فرود رفعتی مدیر کمپین هلیل و جازموریان:

چندی پیش از یکی کارکنان آگاه ( با حفظ نام) در خصوص وضعیت سد جیرفت و حقابه جازموریان زیست محیطی جازموریان و حقابه سنتی کشاورزان جویا شدم و ایشان متن زیر را برایم فرستاد که بدون هیچگونه دخل و تصرفی به اطلاع مردم و مسئولین جنوب کرمان می رسد:

به نام خدا
روستاهای عنایت آباد ، قیصریه ، بهجرد ، کهوروییه. در فاصله چهل کیلومتری پائین دست سد مخزنی جیرفت. و روستا های کلرود ملک آباد. ، پشت لر ، قلعه نو ، ده شیخ ، ده پیش ، گزاباد ، دوبنه و …..همگی در حاشیه هلیل رود قرار دارند و دارای اراضی کشاورزی و باغات مرکبات و نخیلات با اسناد ثبتی دارای حقابه سنتی در دفاتر جزء و جمع سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و آرشیو سد تنظیمی جیرفت که با فواصل تقریبی یک تا بیست کیلومتری پائین دست سد تنظیمی جیرفت واقع شده اند که متاسفانه پس از احداث و ابگیری سد تنظیمی ،بدلیل اجرای غلط کانال های مدرن آبرسانی در سایر مسیر ها و روستا های جدید بدلیل سهولت کار پیمانکاران ، حق آبه سنتی روستاهای مذکور قطع و انهار سنتی مسدود و مسلوب المنفعه گردید ،و حقابه قدیمی و ثبتی این روستاها نا دیده گرفته شده و حق اشتراک جدید به سایر روستا های فاقد حقابه ثبتی و سنتی فروخته شده است. کانال های مدرن و شبکه های آبرسانی درجه سه و چهار احداث نشده و شبکه ابرسانی پائین دست سد تنظیمی عقیم مانده است ..و باعث تضییع نمودن حق کشاورزان و خشک و لم یزرع شدن اراضی و باغات مرکبات و نخیلات نهایتا متروکه شدن روستا ها شده است..و اهداف اصلی احداث سد مخزنی جیرفت که کنترل و ذخیره سیلاب های فصلی و تامین آب کشاورزی بیش از بیست هزار هکتار از اراضی مستعد دشت جیرفت و رودبار بود محقق نشده است ..آنچه امروزه شاهد آن هستیم اجرای چهار کیلومتر کانال مدرن قابل بهره برداری بنام MC یا مین کانال (کانال اصلی ) نام دارد که از سد تنظیمی تا آبپخش روستای هوکرد اجرا شده است ..کانال های غیر قانونی PC0 که در مسیر اراضی و روستا های فاقد حقآبه و بمنظور فروش آب مازاد بطول ۲۲ کیلومتر اجرا شده است که بعلت مدیریت غلط علی الرغم دریافت مبالغ هنگفتی از مردم بابت حق اشتراک جدید (از دو میلیون تومان تا بیست میلیون تومان )متاسفانه بیش از بیست سال ، شرکت آب منطقه ای کرمان ، هرگز به تعهدات خود عمل ننموده اند و اراضی اطراف کانال pco نیز تامین اب نشده اند..

هدف اصلی احداث سد جیرفت تامین آب کشاورزی بوده است .اما مسئولین شرکت اب منطقه ای هرگز بفکر مردم منطقه نبوده و در فصل پاییز و زمستان که نیاز ابی کشاورزان می باشد آب را رها ننموده و در تابستان به جهت تولید ۳۲مگا وات برق در ساعات پیک با رها نمودن آب از کانال توربین های نیروگاه ، سد را تخلیه و به بازار برق ایران که یک بازار خصوصی می باشد برق می فروشند و به ازای این تولید برق بیش از پنجاه میلیارد تومان از شرکت توانیر پول دریافت نموده و در شرکت آب منطقه ای کرمان حیف و میل می نمایند ، حداقل کاش این درامد را هزینه نگهداری تاسیسات و کانال ها و یا احداث کانال های ابرسانی شیکه جیرفت می نمودند ..

امروزه اگر یک بازدیدی از همین کانال های احداثی موجود داشته باشید ،شاهد رشد درختچه های کنار و کهور در اطراف کانال ها و تخریب بتون و دیواره کانال ها هستیم .عدم لایروبی کانال های زهکش که در مجاورت کانال های بتونی بمنظور کنترل شن و ماسه و رسوب ناشی از روان ابهای سطحی می شوند هستیم و دل هر ببینده ای را بدرد می اورد ..آیا بابت نگهداری این سد و شبکه سالیانه چه مبالغ هنگفتی تحت عنوان مرمت و بازسازی تامین اعتبار و در جاهای نامعلومی حیف و میل می شود. تعطیل نمودن اداره بهره برداری از سد تنظبمی و شبکه ابیاری جیرفت و بیکار نمودن چهل کارمندبطور مستقیم و یکصد نفر بطور غیر مستقیم و در نهایت واگذاری این مجموعه استراتژیک عظیم به احدی از دوستان مدیر عامل وقت شرکت اب منطقه ای تحت عنوان بخش خصوصی و سپردن مسئولیت مرمت و بازسازی سدها و شبکه های استان به فرزند دوست مدیر عامل …دریافت اعتبارات کلان و حتی فروش آب به شرکت احیای اراضی (شرکت فاقد حق ابه ) و توسعه بخش خصوصی در اراضی مقابل فردوگاه جیرفت و پمپاژ هشتاد متری به گلخانه های تپه قوچان که توسط عده ای نامعلوم الحال و نابود کردن روستاهای پایین دست و در نهایت اجبار نمودن کشاورزان به حفر چاهای غیرمجاز که متاسفانه طبق اماری که خودشان داده اند بیش از ده هزار حلقه چاه اب غیرمجاز تاکنون آماربرداری و شناسایی شده اند که باعث نابودی سفره اّب زیر زمینی و خیانت در حق مردم و آیندگان خواهد بود .عدم نظارت فنی بر اجرای بند های سیمانی آبخیزداری در بالا دست سد مخزنی جیرفت که نه تنها هیچگونه کمکی در جهت آبخیزداری و جلوگیری از ورود رسوب به دریاچه سد جیرفت نشد ه اند بلکه بمنظور تامین اب کشاورزی افراد ذی نفوظ به جهت احداث باغات جدید درختان سردسیری وتصرف اراضی منابع طبیعی در بالادست خصوصا گوغر بافت با بیش از سی بند سیمانی ابگیری شده و روستای نراب جیرفت بالا دست سد مخزنی که باعث تبخیر آب و مصرف اب و تامین آب آفرادی خاص شده اند تمامی این آب ها ورودی سد جیرفت را تشکیل می داده است که متاسفانه با احداث سدها و پروژه های بزرگتر نظیر سد مخزنی آسیاب جفته بافت با بیش از چهل میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری و تامین آب بخش خصوصی فولاد بافت و احداث سد شهیدان امیر تیموری با طرفیت بیش از ۱۶۰میلیون متر مکعب، به بهانه تامین اب شرب کرمان و بمنظور تامین اب کارخانه های فولاد و آلومینیوم و طرح های صنعنی هفت باغ احداث شده اند

متاسفانه اخیرا نیز احداث سد زردشت در متطقه حد واسط شهرستان های بافت و سیرجان در دستور کار می باشد که اهداف اصلی ان انتقال یکی دیگر از سر شاخه های هیل رود به شهر سیرجان و در نهایت تامین آب گل گهر می باشد . آنچه امروزه باعث تاسف بیشتر مردم این منطقه می باشد گذاشتن فرزندان جنوب بر مسند این کارهای غیر قانونی بمنظور ملاحظات قومی قبیله ای و کاهش فشار ها و اقدامات قضایی صورت گرفته طی سالیان قبل و اعتراضات مردم جنوب ( سپردن پست هایی به مهندس ع ‌ ر . مهندس م. ا. د مهندس ح.ع. س . مهندس ی . ر . انحلال اداره بهره برداری از سدتنظیمی و شبکه آبرسانی و سپردن آن به بخش خصوصی و ثبت شرکت خصوصی توسط مهندس آ .که متاسفانه سد و شبکه و کانال ها را به ویرانه ای تبدیل نموده است ..

من از بیگانگان هرگز ننالم …در هیج جای ایران بازدید مردم از سدها منع قانونی ندارد و درب سد ها بروی بازدید کنندگان علی الخصوص دانشجویان و دانش اموزان و اردوهای آموزسی باز و توضیحات لازم توسط روابط عمومی سدها به بازدید کنندگان داده می شود حتی تهیه بروشورهای فنی از سد ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار دادمی شود. طبق بررسی صورت گرفته سالیان قیل فقط در دوازده روز ایام تعطیلات نوروزی بیش از چهل هزار نفر از سد جیرفت بازدید می کردند که اگر نفری پنج قطعه عکس هم تهیه می کردند معادل دویست هزار عکس در فضای مجازی از سد جیرفت دست بدست می شد و تبلیعی برای گردشگری متطقه بود .متاسفانه مدت پانزده سال می باشد که بازدید از سد را تعطیل نمود ه اند و احدی از مسئولین این شهر قبول زحمت ننموده تا حداقل علت این تعطیلی را از مدیر سد جویا شوند نه از مدیر عامل اب منطقه ای … ( نماینده یا فرماندار نه جراید و روزنامه نگاران و سایر اصحاب رسانه .) آنچه بر این مردم می گذرد بی عدالتی اجحاف قانون .بدلیل جهل به قانون توسط مردم و عدم پیگیری توسط مسئولین .

در خاتمه از مسئولین محترم شهرستان عاجزانه استدعا دارم آقایان فرماندار ، بخشدار نماینده ، ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی ….یک بازدیدی از نزدیک از این سد و شبکه و ویرانی و تخریب صورت گرفته بدلیل فراموشی و نامهربانی های صورت گرفته داشته باشند ان شاءالله

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 16 =