. یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 65070 تاریخ انتشار : جمعه 30 دی 1401 | 00:05 ق.ظ

کهنوج شهری خسته و فرسوده !

خدامراد میرآبادی۱۴۰۱/۱۰/۲۹کهنوج بزرگترین شهر جنوب استان کرمان بعد از جیرفت ، با اقلیمی بسیار متعادل و با مردمانی فهیم و جسور و شجاع اما صبور و ماخوذ به حیا سالهاست که بعد از شرحه ، شرحه شدن کوچه و خیابانهایش با ایجاد کانالهای گاز و فاضلاب ، نزدیک به ۲۰ سال است که روی توسعه […]

خدامراد میرآبادی
۱۴۰۱/۱۰/۲۹
کهنوج بزرگترین شهر جنوب استان کرمان بعد از جیرفت ، با اقلیمی بسیار متعادل و با مردمانی فهیم و جسور و شجاع اما صبور و ماخوذ به حیا سالهاست که بعد از شرحه ، شرحه شدن کوچه و خیابانهایش با ایجاد کانالهای گاز و فاضلاب ، نزدیک به ۲۰ سال است که روی توسعه و گسترش و پیشرفت را به معنای عام کلمه ندیده ، به طوری که حالا دیگر از فرزندان تازه استقلال یافته ی خود یعنی رودبار ، فاریاب ، قلعه گنج و منوجان هم عقب و به نفس ، نفس افتاده است !
نه این که شهرداران وقت زحمتی نکشیده باشند ! نه هرگز منظور این نیست . بلکه هر کسی آمد جدولی به جداول گذشته گذاشت یا مختصر آسفالتی بر چاله چوله ها ریخت! یا آسفالتی را از بیخ و بن براورد و کوهی از گرد و خاک تلنبار کرد و مجددا” آب کوب کرد و آسفالت! اما زهی از توسعه!
یا این که میدانهای سر سبز و بلوارهای نارنج شهر و آسفالت خیابان ها را از بیخ و بن کند و با مشتی موزاییک بی کیفیت سیمانی که هنوز افتتاح نشده سطوح ناهموار آن تلق تلوق می کند!

از آن بدتر نزدیک به ۳ سال از استقرار شورای شهر و ۲ سال از دولت می گذرد و همچنان کهنوج بر بستر مدیریت های سر پرستی فرمانداری و سرپرستی شهرداری و سکون شورای اداری، اداره می شود!

فصل گل و گیاه و میزبانی از میهمانان نوروزی از راه رسید ولی همچنان بحث بهسازی پیشانی شهر کهنوج به دلیل این که چند متری با نقشه ی تفصیلی شهر مغایرت دارد ، جز شهر محسوب نمی شود و به حال خود رها شده!

شبکه ی معیوب و فرسوده ی آب حتی همین آسفالت کهن سال چندین ده ساله را رها نمی کند و هر روز چشمه ی آب شور سر از دل زخم آن باز می کند و این بیل مکانیکی است که کوهی از کل و لای را سد راهت می کند!

مدتهاست که هیچ اقدام مثمر ثمری برای گشایش انبوه ۳ راههای آن نشده ، شهرک سازی های آن به گونه ای پیش رفته که حتی در همین کوچه های خاکی آن ورود ماشین های امداد رسان را غیر ممکن کرده است!

اگر هم پروژه ی پل سازی برای آن تعریف شده باشد ، مثل پل کوچک زیر گذر ، به اصلاح کنار گذر ، هیچ ماشینی از زیر آن تا کنون عبور نکرده! و این پروژه که جز اولویت شهرداری بود ، هیچ ضرورتی برای بلوکه کردن سرمایه های شهرداری لااقل در این دوره نداشت!
برای پروژه ی مسکن مهر آن که جز اولویت های اصلی ساخت مسکن در این دولت است ، کوچکترین گامی برداشته نشده! و سالهاست که تغییری در آن و سایر کوچه و خیابانها و احداث بلوار و میادین جدید دیده نشده!

دفع حداقلی زباله ها ، تعدد گله های سگهای ولگرد را به حداکثر رسانده ! گرد و خاک ناشی از عبور وسائط نقلیه، ترافیک کشنده ی آن به دلیل عدم کناره گذر ، عدم سرانه ی فضای سبز، تخریب ، اسقاط و سرقت آب فشانهای گذشته و پایه پرچمها و پایه لامپهای روشنایی و خرابی یا انبوه شاخ و برگ درختان خیابانها، عدم پیاده رو سازی تنها بلوار شهر و عدم پایه چراغ پیاده روها ، عدم تعدیل نیروی انسانی مورد نیاز شهرداری ، مستهلک کردن یا مستهلک شدن ماشین آلات شهرداری ، عدم تجهیز و به روز رسانی ماشین آلات آتش نشانی و کمبود آمبولانس حمل متوفی ، عدم سامان دهی و دفع فاضلاب و ساخت سایبان و نورپردازی بهشت زهرا سلام الله علیها، از وضعیت کشتارگاه اطلاعی در دست نیست!
کهنوج را نیازمند مدیری جسور ، شجاع ، قانون بلد ، کارکشته و متخصص کرده است که با این روندی که در پیش است دیری نخواهد پایید که دهیاری های تابعه ی دور دست ترین روستاهای ایران گوی سبقت را از توسعه و گسترش و پیشرفت شهر کهنوج خواهد گرفت!
شاید بتوان گفت که یکی از عوامل اصلی کاهش نرخ ارزش افزوده ی املاک در شهر کهنوج نسبت به سایر شهرستانها همین عوامل یاد شده باشد!

بنابراین تثبیت سکانهای مدیریتی مدیران ، تشکیل کار گروهی متشکل از تمام دل سوزان ، متخصصان ، جوانان ، افراد با تجربه در تمامی زمینه ها و علوم مختلف فارغ از خط و جناح ، بهره گیری از برون سپاری طرح ها به دانشگاهها ، استفاده از تجارب ارزنده ی کار گروه عمرانی سایر استانها ، ضمانت اجرایی لازم برای مصوبات کارگروهها ، برگذاری دائم و تعیین بازه ی زمانی لازم ، محول کردن امورات به اشخاص دارای مسئولیت، بررسی مصوبات جلسات قبل و دلایل کاهش پیشرفت و منع اجرایی طرحها و یا گزارش گیری از میزان پیشرفت فیزیکی مصوبات قبل و اطلاع رسانی دقیق و به موقع به مردم می تواند تا حدودی بارقه ی امید را در دل شهروندان کهنوج زنده کند وگر نه این ره به ترکستان است!

جهت ورود به کانال خبری کنارصندل در روبیکا بر روی تصویر کلیک کنید

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + سه =