. شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 68287 تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اسفند 1401 | 10:44 ق.ظ

هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه جیرفت آغاز به کار کرد

هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با حضور معاونین سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری ایران، مشاور وزیر کشور، رئیس انجمن آبخیزداری ایران، فرماندار و امام جمعه جیرفت، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان، پژوهشگران و هیئت رئیسه، اعضای هیات […]

هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با حضور معاونین سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری ایران، مشاور وزیر کشور، رئیس انجمن آبخیزداری ایران، فرماندار و امام جمعه جیرفت، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان، پژوهشگران و هیئت رئیسه، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه جیرفت آغازبه کار کرد.
به گزارش کناصندل به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه جیرفت دکتر حسین شکفته رئیس دانشگاه در افتتاحیه این همایش گفت: جنوب استان کرمان شامل هفت شهرستان و جمعیتی حدود یک میلیون نفر است و امروز تولیدات زراعی و باغی این منطقه حاصلخیز در همه خانه های مردم کشور وجود دارد.
دکتر شکفته با بیان این مطلب که دانشگاه جیرفت تنها دانشگاهی در استان کرمان است که دانشکده منابع طبیعی دارد خاطرنشان کرد: این دانشکده با بهره مندی از اعضای هیات علمی جوان در بسیاری از زمینه ها فعالیت های خوبی در زمینه های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری انجام داده است.
وی با اشاره به این مطلب که ۲۵ درصد ریزگرد های کشور از تالاب جازموریان است بیان کرد: باید به دنبال احیای تالاب جازموریان باشیم زیرا عدم احیای این تالاب در آینده باعث نابودی این حوزه خواهد شد.
دکتر شکفته تصریح کرد: باید در راستای امنیت غذایی پایدار در همه حوزه های پژوهش های کابردی شود که یکی از مهم ترین حوزه ها تامین و حفاظت از منابع آبی و آبخیزداری است.
وی با بیان این مطلب که بیش از ۱۴۵ مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است خاطر نشان کرد: هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران به مدت دو روز در دانشگاه جیرفت برگزار می شود.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: لایحه آبخیزداری به مراحل خوبی رسیده، کلیات آن در کمیسیون زیربنایی دولت مصوب شده است که موضوع مهم آن تاکید بر آمایش سرزمین حوزه‌ای است.
به گزارش خبرنگار ایرنا حسن وحید روز سه‌شنبه در آغاز به کار هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران که با تاکید بر آبخیزداری و امنیت پایدار غذایی در جیرفت برگزار شد با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۰۰ بار سیل فقط در دهه اخیر در کشور رخ داده گفت: سیلاب های ویرانگر و تعدد آنها بویژه در دهه اخیر افزایش یافته و اکنون ۴۵۰ شهر و هشت هزار و ۶۵۰ روستا در معرض سیل قرار دارند.
وی افزود: این درحالی است که همزمان ۱۴۰ میلیارد مترمکعب کسری آبخوان داریم که موجب افزایش فرونشست می‌شود و نمی دانیم چطور می خواهند آن را جبران کنند.
به گفته این مسئول ۶۰۹ دشت در کشور داریم که ۴۱۰ دشت ممنوعه و تقریبا بیلان آبی در کل کشور منفی است.
وحید افزود: با فرسایش خاک، افت آب های زیرزمینی و ریزگرد مواجه بودیم و اکنون با فرونشست سرزمین نیز مواجه شده‌ایم که نتیجه برخوردهای ما با طبیعت بوده و دست انتقام طبیعت هم سخت است.
٣٢ میلیون هکتار بیابان در کشور
این مسئول ادامه داد: میزان عرصه‌های منابع طبیعی در کشور ۱۳۴ میلیون، میزان جنگل و بیشه ۱۷ میلیون هکتار، میزان مراتع ۸۴ میلیون هکتار و میزان مساحت اراضی بیابانی ۳۲ میلیون هکتار است که نگران کننده محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: سالانه ۲ میلیارد تن خاک کشور فرسایش پیدا می کند که ۱۴ درصد درآمد ناخالص ملی کشور در قالب فرسایش خاک از دست می‌رود.
نایب رییس انجمن جهانی حفاظت از آب و خاک با اشاره به شرایط جنوب کرمان و ضرورت حفاظت از آن تاکید کرد: از کشاورزی فقط تولید، از جنگل چوب و از مرتع چرای دام را می بینیم و هیچ رسالت دیگری برای آنها قائل نیستیم که باید رنسانس تفکری در این زمینه ایجاد شود.
حمیدرضا صادقی روز سه شنبه در آغاز به کار هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با اشاره به اهمیت بروزرسانی اطلس سیمای آبخیزهای کشور اظهار کرد: حکمرانی آبخیزداری در چارچوب استقرار نظام یکپارچه منابع آب و خاک ضروری است.
وی با بیان اینکه ارزشگذاری زیستی و غیرزیستی در بوم‌سازمان ها مغفول مانده است ادامه داد: بهینه سازی پیوند آب، خاک، غذا و انرژی بسیار مهم است و بدون تحقق این پیوند به امنیت غذایی نمی رسیم.
صادقی تاکید کرد: فشار به یک قطب کشاورزی برای تولید بیشتر موجب مشکل در آب و دیگر بخش ها می شود.
وی اضافه کرد: مدیریت پایدار منابع هم از دیگر ضررویات است زیرا محیط زیست دائم در حال تغییر است و سیاستگذاری هم باید پویا شود.
نایب رییس انجمن جهانی حفاظت از آب و خاک بر اهمیت تعامل سیاست های مدیریتی درون و برون منطقه‌ای آبخیز منطقه تاکید کرد و افزود: بخش بهره‌بردار چه تعهدی نسبت به منطقه‌ای که بخش مهمی از تولیدات غذایی کشور را تامین می‌کند دارد که بخشی از بار ایجاد شده بر منابع طبیعی را جبران کند.
وی تصریح کرد: کشاورزی حفاظتی جزو بایسته های جنوب کرمان است در غیر این صورت به قهقرا خواهد رفت، بنابراین باید یک گرایش کشاورزی حفاظتی در دانشگاه جیرفت ایجاد شود.
حجت الاسلام میثم تارم امام جمعه جیرفت نیز در این همایش گفت: در جنوب استان در ابتدای امسال هم سیل فراوان داشتیم و هم استمرار خشکسالی که جمع آن معضلی است و علاج این مشکلات آبخوان‌داری و آبخیزداری است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه جیرفت در این همایش رئیس انجمن آبخیزداری ایران، نائب رئیس انجمن جهانی حفاظت خاک و آب، معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیر گروه منابع آب و آبخیزداری قرارگاه جهادی وزارت کشور، مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان حضور داشتند.

جهت ورود به کانال خبری کنارصندل در روبیکا بر روی تصویر کلیک کنید

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =