. یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 70464 تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1402 | 13:25 ب.ظ

رسیدگی به بیش از دو میلیون پرونده وارد شده به شورای حل اختلاف استان کرمان

معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان کرمان با اشاره به سابقه ۲۰ ساله فعالیت این شوراها در استان، گفت: در ایت مدت بالغ بر دو میلیون و ۹۴۰ هزار و ۹۵۲ پرونده به این شوراها وارد و بیش از دو میلیون و ۹۲۷ هزار و ۸۹۷ پرونده مختومه شده […]

معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان کرمان با اشاره به سابقه ۲۰ ساله فعالیت این شوراها در استان، گفت: در ایت مدت بالغ بر دو میلیون و ۹۴۰ هزار و ۹۵۲ پرونده به این شوراها وارد و بیش از دو میلیون و ۹۲۷ هزار و ۸۹۷ پرونده مختومه شده است.

به گزارش کنارصندل به نقل از برنا مهدی تقی‌زاده در تشریح این خبر ضمن اشاره به این مطلب که نخستین شورای حل اختلاف استان کرمان در سال ۱۳۸۱ در شهرستان بردسیر آغاز به کار کرده است، افزود: در حال حاضر ۳۱۴ شعبه حل اختلاف که ۱۲۷ شعبه رایی، ۱۰۳ شعبه صلحی و ۸۴ شعبه روستایی در استان کرمان فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: در طول ۲۰ سال فعالیت شوراهای حل اختلاف استان کرمان ۹۰۲ هزار و ۲۶۳ فقره پرونده به مصالحه ختم شده است و بر این اساس میانگین درصد کل پرونده های سازش شده به پرونده های قابل صلح، ۴۴ درصد بوده است.

معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان کرمان به اقدامات انجام شده در شعب حل اختلاف ویژه زندان از بدو تاسیس تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ نیز اشاره و بیان کرد: در این شوراها مجموعا ۱۶ هزار و ۴۵۳ پرونده به صلح و سازش ختم شده است.

تقی زاده افزود: تعداد مددجویان (زندانیان) آزاد شده توسط شوراهای حل اختلاف ویژه زندان نیز شش هزار و ۵۶۲ نفر بوده است.

وی تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف ویژه زندان در سراسر استان کرمان در مجموع ۱۳۰ فقره پرونده قتل را با سازش مختومه کرده‌اند.

معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعداد پرونده های وارد شده به کل شوراهای حل اختلاف در سراسر استان طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰۷ هزار و ۷۸۲ فقره پرونده بوده است که ۲۰۷ هزار و ۷۶۸ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده است.

تقی زاده تعداد پرونده های مصالحه شده  در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ را ۶۵ هزار و ۸۵۲ فقره دانست و ادامه داد: درصد پرونده های مصالحه شده به پرونده های مختومه ۳۲ درصد و  میزان پرونده های مصالحه شده به پرونده های قابل صلح ۴۴ درصد بوده است.

وی بیان کرد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، ۳۱ روز  و درصد ابلاغ الکترونیک نیز ۹۰ درصد بوده است.

معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان کرمان تصریح کرد: میزان در امد تحقق یافته شوراهای حل اختلاف استان در ۱۱ ماهه که به حساب خزانه واریز شده است مبلغ ۱۴۸ میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۵۰ هزار و ۴۶۰ ریال بوده است.

معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان کرمان با اشاره به این مطلب که در ۱۰شهرستان استان شورای حل اختلاف ویژه زندان فعالیت دارد، گفت: در کرمان ۳ شورا و در شهرستان های جیرفت، سیرجان،  بافت، رفسنجان، زرند، بم، شهربابک، کهنوج و  منوجان هرکدام یک شورای حل اختلاف ویژه زندان فعالیت دارد.

تقی زاده بیان کرد: تعداد پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف ویژه زندان در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، تعداد  سه هزار و ۷۴۵ فقره پرونده که تعداد سه هزار و ۸۱۸ فقره مختومه شده است.

وی با اشاره به این مطلب که در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ دو هزار و ۶۴۶ فقره پرونده در شعب شورای حل اختلاف ویژه زندان به صلح و سازش ختم شده است، گفت: تعداد ۶۸۱ مددجو نیز با وساطت و وقت گذاری کارکنان شوراهای حل اختلاف ویژه زندان از زندان آزاد شده اند.

معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان کرمان عنوان کرد: تعداد کل پرونده های قتل سازش شده در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ توسط شوراهای حل اختلاف ۲۷ فقره می باشد که تعداد ۱۰ فقره مربوط به شهر کرمان، ۷فقره مربوط به جیرفت و بقیه مربوط به سایر شهرستان ها است.

تقی‌زاده عنوان کرد: تعداد صلح یاران فعال در ستاد صبر استان و شهرستان‌ها ۲۸۷ نفر می‌باشد که بیشترین این صلح یاران به تعداد ۱۱۰ نفر در شهرستان کرمان مشغول فعالیت در راستای ایجاد صلح و سازش و گرفتن رضایت در پرونده‌ها هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: تعداد ۳۷ نفر متقاضی میانجی گری در سال ۱۴۰۰ احراز صلاحیت شده اند که ۳۳ نفر پذیرفته و قبول شده اند که از این تعداد، ۷ نفر بدون آزمون و ۲۶ نفر با آزمون جذب شده اند.

این مقام قضایی بیان کرد: در حوزه داوری نیز در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۶ نفر متقاضی داوری احراز صلاحیت شده‌اند که از این تعداد ۱۵۸ نفر بدون آزمون و ۱۸ نفر با آزمون در دو رشته داوری عمومی و داوری تخصصی خانواده بوده اند.

تقی زاده عنوان کرد: در سال گذشته آزمون داوری و میانجی‌گری در ۵ اسفند ماه برگزار شد که تعداد  477  نفر سهمیه استان است که از این تعداد ۳۴۷ نفر داوری عمومی و تخصصی خانواده و ۱۳۰ نفر مربوط به میانجی‌گران هستند.

وی یادآور شد: تعداد ۵۲ نفر از کارکنان شوراهای حل اختلاف در آزمون سال گذشته استخدامی دادگستری شرکت کرده و جذب شده‌اند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =