. یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 71167 تاریخ انتشار : جمعه 1 اردیبهشت 1402 | 15:07 ب.ظ

استاندار کرمان : پرونده علت سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش تکمیل نشده است/پیمانکارخطاکار به سیستم قضا معرفی شد

استاندار کرمان گفت: با پیگیری های مکرر، دو بالگرد طی روزهای گذشته جایگزین بالگردی شد که اخیرا سقوط کرد . به گزارش کنارصندل به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان محمدمهدی فداکار عصر چهارشنبه در نشست خبری گفت: نتیجه بررسی تیم تخصصی و کارشناسی در مورد حادثه سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش و جوانان پس از […]

استاندار کرمان گفت: با پیگیری های مکرر، دو بالگرد طی روزهای گذشته جایگزین بالگردی شد که اخیرا سقوط کرد .

به گزارش کنارصندل به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان محمدمهدی فداکار عصر چهارشنبه در نشست خبری گفت: نتیجه بررسی تیم تخصصی و کارشناسی در مورد حادثه سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش و جوانان پس از تکمیل، اطلاع رسانی می شود.

وی عنوان کرد: حادثه سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش و جوانان در بافت که مشاور وزیر ورزش نیز در این حادثه جان باخت، به علت نقص فنی بوده و سقوط بالگرد نبود.

پیش بینی افزایش تولید پسته در کرمان

فداکار با اشاره به خسارت سرمازدگی پسته در سال گذشته در استان کرمان بیان کرد: برای پیشگیری از سرما زدگی محصول پسته جلساتی با شرکت های دانش،بنیان برگزار شد و از طریق رسانه ها اطلاع رسانی هم انجام گرفت و هم‌چنین در همین جهت یک میلیون لیتر گازوئیل بین کشاورزان استان توزیع شد.

استاندار کرمان افزود: در رفسنجان حدود ۱۰ درصد و به صورت نقطه ای سرمازدگی پسته را شاهد بودیم، البته در زرند آسیب سرما به پسته بیشتر بوده است اما در مجموع امسال زیاد سرمازدگی در پسته نداشتیم.

فداکار تاکید کرد: با بازدید و برآوردی که توسط کارشناسان جهاد کشاورزی پیش،بینی ۶۰ هزار تن محصول پسته را داریم که ۴۰ درصد بیشتر از پارسال است.

استاندار کرمان ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی برای کمک به کشاورزان و باغات پسته انجام شده است و شرکت های معدنی نیز در شهرستان سیرجان هم کمک خوبی در این رابطه کردند وامید واریم  امسال شاهد محصول پسته بیشتری باشیم تا درآمد نصیب کشاورزان شود.

پیمانکار مقصر پروژه تقاطع نیکزاد به سیستم قضایی معرفی شد

او درباره ترافیک تقاطع نیکزاد کرمان نیز علت را رفع مشکل درآسفالت وزیرسازی بلوار ابوالفضل کرمان ذکر کرد.

موسوی معاون عمرانی استاندار درپاسخ به سوال خبرنگار باشگاه درخصوص چرایی تنبیه نشدن مدیران اجرا کننده پروژه که باعث طولانی شدن این پروژه ونارضایتی شدید مردم همراه با ترافیک های چند ساعته وتصادف شده است گفت: درمورد نشت آب به زیر آسفالت این خیابان از فضای سبزهمجوار آن، شهرداری مقصر شناخته شده و پیمانکار نیز به سیستم قضایی معرفی شده تا پاسخگو باشد .

آخرین اخبار از استان جنوب کرمان؟

فداکار همچنین درپاسخ به سوالی درباره آخرین اخبار از وعده دولت برای تشکیل استان کرمان جنوبی اظهار داشت: این یک مصوبه دولتی بود که درنهایت نیز باید به تایید مجلس برسد از طرفی جازموریان نیز به هفت شهرجنوبی افزوده شده است ما نیز منتظر نتیجه از سوی دولت هستیم ومطمئنا از سوی مجلس نیز دراین بحث خبری نیست.

چرا درآمد سرانه مردم شهر کرمان در آخرین رتبه کشور است؟

 استاندار کرمان درباره سوالی درخصوص آمار مرکز آمار ایران درباره درآمد سرانه شهرها و رتبه آخر برای کرمان گفت: درآمد سرانه رابطه مستقیم باهزینه زندگی دارد که درحوزه استان در شمال وجنوب عدد متفاوت است درآمدکشاورزان شمال کرمان تفاوت دارد، بعضا جنوب در این مساله پیشی می‌گیرد واین آمار را بهم می‌ریزد.

او افزود: درجنوب کارخانجات جدید درحال احداث بوده ومعادن درحال فعال شدن است، اما قبول داریم توزیع درآمد سرانه نامتوازن است،قطها جنوب در ۴ سال آینده ان شالله با ظرفیت سازی معدنی ازکشاورزی صفرخارج ودر درآمد عدد بالایی خواهد داشت.

او درباره پایین بودن سطح درآمد شهری کرمان نیزگفت:وجود  ۴۰ هزارنفر حاشیه نشین درکرمان یکی از دلایل کاهش درآمد شهری کرمان است، همچنبن توسعه صنعتی کم بوده است در کرمان درنتیجه در درآمد نهایی سرانه شهری موثر است والبته مشکل عمدتا مشکل فرهنگی است، دستگاه‌ها بعضا همکاری نمی‌کنند.

پیگیری برای انتصابات

استاندار کرمان در پاسخ به اینکه چرا باوجود گذشت ۲ سال از دولت سیزدهم و یک سال از انتصاب استاندار کرمان تغییر مدیران برای ایجاد گفتمان دولت هنوز کامل انجام نشده است،گفت: تغییرات مدیریتی و جابجایی استان کرمان یک سال دیرتر انجام شد و اگر توجه کنید، استان های دیگر نیز ۱۰۰ درصد تغییرات نداشتند و در این زمینه خود دولت مسایل را رصد می کنند.

فداکار تصریح کرد: برخی مدیران در دستگاه های تخصصی و زیربنایی کار خود را انجام می دهند و بنا به صرف تغییر در دولت نداریم، نیروهای تخصصی برخی دستگاهها نیز امتیازاتی دارند تا به سطح بالاتر بروند.

او تاکید کرد: اینکه بشینیم تا ببینیم چه کسی چه می گوید؟ درست نیست ، بنده سعی می کنم ازحرف ها  بگذرم زیرا وظیفه من پیگیری کار مردم است و کارها را نیز پیگیری می کنم؛ بیش از این نمی گویم، اما انجام کار مردم وظیفه ما است و ورود به دعوای سیاسی را خیانت می دانم.

فداکار با بیان اینکه اگر وارد این بازی های سیاسی شویم از انجام کار خود می مانیم تصریح کرد: باید وظیفه خود را انجام دهیم در سالی که انتخابات داریم برای حاشیه دار نشدن انتخابات وارد بازی های حاشیه ای نمی شویم.

فولاد بافت بیش از سهم خودش آب دارد!

مدیراجرایی استان در پاسخ به سوالی درخصوص نیاز به آب درصنایع معدنی فولاد بافت اظهار کرد: تخصیص تمامی سهم صنعت از آب سد بافت را به فولاد این شهر دادند و اگر یک صنعت دیگری آب بخواهد مجوزی از سد بافت نمی دهند و اکنون فولاد آب کافی دارد و می تواند در قالب چرخه آب نیاز خود را تامین کند.

حتی شل حجاب ها هم با کشف حجاب مشکل دارند

استاندار کرمان در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص لزوم عدم برخورد نامتعارف با قضیه کشف حجاب، اظهار کرد:بخش بزرگی از مشکل حجاب در استان کرمان، بخاطر کاهلی عده ای است که اسیراین مساله شده اند، این مساله با تذکر لسانی مردم رفع می شود، اما برخورد با برخی افراد که اندک هم هستند و حجاب را رعایت نمی کنند باید برابر مقررات باشد.

فداکاربیان کرد: تذکر مردم به مشکل بد حجابی به‌صورت زبانی باشد و رسانه ها نیز می توانند به حذف این ناهنجاری در جامعه کمک کنند.

درپروژه جاده  رابر به کرمان باشرکت مس رفتار مهربانانه تری لحاظ شود

استاندار کرمان در ادامه گفت: ساخت راه رابر به کرمان مصوبه مجمع شرکت ملی مس شده اما اجرای این پروژه ۲ مشکل داشت، ابتدا اینکه باید از پهنه‌های معدنی عبور می کرد لذا طراحی پروژه اصلاح شد و کار تا مناقصه پیش رفت و شرکت مس به تعهدات خود در ساخت این راه عمل کند، اما در سطح استان نیز باید با مس مهربانانه تر رفتار کنند تا این پروژه را تکمیل کند.

تامین آب جنوب کرمان از دریا و سد جیرفت

او بیان کرد: بنیاد مستضعفان کار خوبی در قلعه گنج انجام داده و انتقال آب جیرفت و عنبرآباد از سد این شهرستان آغاز شده که این طرح تقریبا آب مورد نیاز نصف جنوب استان را تامین می کند.

فداکار افزود: برای تامین آب مابقی جنوب استان کرمان مجوز استفاده از آب دریا را داریم اما اجرای این پروژه، سرمایه گذار می خواهد، البته بخشی از مشکل آب جنوب استان کرمان به مشکل شبکه ها و توسعه شهرها برمی گردد و برخی جاهها حجم آب باید افزایش یابد و بخشی عمده از فعالیت قرارگاه امام حسن مجتبی مربوط به جنوب است.

استاندار کرمان تاکید کرد: به دستور دولت مشکل آب ۳۵ روستا در منطقه رمشک رفع می شود و این مشکل تعیین تکلیف شده؛ تصمیمات وزیر نیرو در این حوزه ابلاغ شده و امیدوارم که مشکل رفع شود.

فداکار درخصوص مشکلات بانکی نیز گفت: دستورالعمل بانک ها گاهی کار ها را دشوار می کند ، بانک کشاورزی جنوب کرمان بیشترین مطالبات را دارد که بخشی از مساله به موضوع همین مطالبات برمی گردد.

پاسکاری وزارت نیرو و سازمان مدیریت برای تامین اعتبار تصفیه خانه رابر

فداکار در پاسخ به اینکه وزیر نیرو و معاون رییس جمهور قول تخصیص یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای تصفیه خانه آب رابر اختصاص داده اما این اعتبار تا امروز تخصیص نیافته است گفت: وزیر نیرو در سفر به استان کرمان قول تامین آب این شهرستان را داد.

او بیان کرد: در این زمینه آمادگی داشت اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی تامین اعتبار آن را تقبل نکرد و با حضور معاون رییس جمهور، وزیر نیرو و استاندار کرمان مصوبه ای داشتیم.

استاندار کرمان گفت: بخشی از این اعتبار توسط وزارت نیرو و بخشی سازمان مدیریت باید تامین شود که انجام نشد و اجرای این پروژه تجهیزاتی می خواهد که پیگیر رفع این مشکل هستیم.

وی افزود: عملیات اجرایی باند دوم محور روستای قنات ملک به رابر و ساخت محور رابر – کرمان مشکل تملک دارند و بزرگترین مشکل ما بحث فرهنگی است.

فداکار توضیح داد: اگر تامین آب از دامنه تونل انتقال آب از سد صفارود رابر برای شرکت مس و معدن درآلو انجام می شد، اشتغال و توسعه در منطقه اتفاق می‌افتاد.

کرمان درتامین زمین طرح نهضت ملی مسکن جز استان های رتبه دار است

استاندار کرمان گفت: وضعیت مسکن ملی استان های همجوار پایین تر از ما است اما انتخاب زمین یکی از سخت ترین کارها بود که آبفا، محیط زیست و آب منطقه ای باید در این مورد نظر دهند و در این حوزه متغیرهای زیادی دخیل هستند ، مشکل تامین زمین شهرستان رفسنجان و انار تا یک ماه آینده تعیین تکلیف می شود و مشکل زمین استان تقریبا رفع شده است.

وی یادآور شد: سه هزار هکتار زمین برای مسکن ملی کرمان تامین شده و در شهر کرمان مشکل انتخاب زمین داریم و یک نقطه در کرمان نیز به ادامه منابع آب این شهر برخورد می کند درنتیجه در کرمان چندین نقطه را برای اجرای نهضت ملی مسکت درنظر گرفتیم از طرفی به سبب کمبود زمین در کرمان مسکن آپارتمانی و دردیگر شهرهای استان ویلایی یا دو طبقه ساخته می شود.

موسوی معاون عمرانی استاندار در بخش توضیحاتی درخصوص قیمت بالای زمین به عنوان معضل سد راه کار ارائه کرد.

او گفت: با وزارتخانه بحث های زیادی شده است و چانه زنی هایی برای کاهش قیمت نهایی انجام شده تا با قیمت مناسب تری امکان ادامه کار فراهم شود.

۲۰ میلیارد تومان برای روشنایی معابر کرمان

وی در خصوص روشنایی شبانه معابر نیز گفت: ابتدای سال گذشته جلسه ای بین شهرداری کرمان، شرکت توزیع و فرمانداری برگزار شده که این طرح تامین اعتبار شود اما اجرایی نشد.

فداکار بیان کرد: پیش از سال جاری پیگیری کردیم هزینه ای به شهرداری داده شد که با همکاری شرکت توزیع کار را شروع کنند.

استاندار کرمان ادامه داد: مجوز های لازم گرفته شده و بودجه ای در شهرداری تخصیص یافته که پیش بینی اولیه برای آن ۲۰ میلیارد تومان است و کار در حال انجام است.

مولدسازی در کرمان بصورت جدی آغاز شده است

وی گفت: قانون مولدسازی ظرفیتی قانونی برای تکمیل طرح های نیمه تمام و پروژه های بزرگ استان کرمان است و ظرفیت زیادی در این حوزه داریم.

فداکار بیان کرد: در این زمینه هیات هایی در دولت تعیین و املاکی انتخاب شده و در نشستی با رییس جمهور در مورد اصلاحات آیین نامه بحث کردیم و کار به صورت جدی آغاز شده است.

وی افزود: آموزش پرورش و وزارت نیرو ظرفیت های خوبی بویژه در مولدسازی املاک مراکز تجاری شهرها دارند که در صورت مولد سازی به آنان ارزش افزوده می دهیم و پیشرفت کار در این حوزه اطلاع رسانی می شود.

استفاده از فاضلاب برای تامین آب صنعت

وی با اشاره به لزوم اجرای شبکه فاضلاب در استان کرمان بیان کرد: شبکه فاضلاب سرمایه گذاری و بهره برداری طولانی مدت نیاز دارد که شرکت های بزرگ باید پای کار بیایند و در برخی شهرها مثل کرمان و سیرجان کار در حال انجام است.

وی ادامه داد: فاضلاب ظرفیت بزرگی برای تولید آب است، به طور مثال در شهرستان رفسنجان امکان ۷۰۰ لیتر بر ثانیه،استحصال آب از فاضلاب داریم، که مکاتباتی با شرکت مس داشتیم تا به این پروژه ورود کند چرا که بازیافت آب دراین پروژه می تواند بخش بزرگی از نیاز آبی صنعت را تامین کند.

کاهش ۲۲ درصدی تصادفات نوروزی کرمان

وی با اشاره به اعلام آمارهای متفاوت از تصادفات نوروزی در استان کرمان اظهار داشت: آمار بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن تحلیل آمار باید باشد، اختلاف آمار در تصادفات نوروزی به دلیل تفاوت آمار پلیس در رابطه با گزارش صحنه تصادفات است، زیرا آمار اورژانس ممکن است به دلیل فوت در بیمارستان متفاوت باشد.

فداکار تصریح کرد: در نوروز امسال تصادفات درون شهری ۵۳ درصد، فوتی تصادف درون شهری ۵۶ درصد کاهش جدی نشان داد همچنین فوتی های تصادف برون شهری ۳۷ درصد کاهش و در مجموع نیز تصادفات استان کرمان ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد.

استاندار کرمان گفت: بانک ها برای وام دادن دستورالعمل هایی دارند که کار را سخت کرده و البته بیشترین مطالبات در جنوب استان مربوط به بانک کشاورزی است که به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی ها است.

تاسیس منطقه ویژه اقتصاد جازموریان

او گفت: تاسیس منطقه ویژه اقتصاد جازموریان در جنوب استان حدود سی سال است که در دستور کار قرار دارد، اما به دلایلی به نتیجه نرسیده است. اخیرا جلساتی با سه شرکت معدنی و صنعتی بزرگ استان در این رابطه تشکیل شد که شرکتی برای این منظور تاسیس شده تا از طریق آن تاسیس منطقه اقتصادی جازموریان به نتیجه برسد و این منطقه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه دارد.

ساخت کارخانه سیمان در جنوب کرمان

وی گفت: البته بحث هزینه انتقال محصولات و کالاها در استان نیز باعث افزایش قیمت خدمات و کالا و تورم می شود، به طور مثال یک پاکت سیمان به دلیل هزینه حمل در جنوب استان قیمت زیادی پیدا می کند که اخیرا در حال پیگیری هستیم تا کارخانه سیمان در جنوب استان ساخته شود.

استاندار کرمان بیان کرد: در حوزه گردشگری زیر ساخت ها در برخی نقاط استان وجود ندارد که باید سرمایه گذاری شود، البته در برخی مناطق مثل سیرجان و رفسنجان برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شرکت های معدنی ورود پیدا کرده اند.

برخورد جدی با فساد اداری

وی اظهار داشت: در بحث فساد اداری نیز مشکلاتی در برخی دستگاه ها وجود دارد و سیستم قضایی و دستگاه های نظارتی در این خصوص به جد پیگیر هستند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + چهارده =