. شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 74729 تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | 11:38 ق.ظ

آغاز برداشت نوبرانه رطب مهتری در جنوب کرمان/ لزوم اخذ گواهی سلامت برای صادرات

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از آغاز برداشت رطب نوبرانه در منطقه خبر داد و گفت: جنوب کرمان با سطح زیرکشت ۳۱ هزار هکتار و تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن خرما رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است. به گزارش کنارصندل به نقل از ایسنا ، صادق  حسین زاده با […]

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از آغاز برداشت رطب نوبرانه در منطقه خبر داد و گفت: جنوب کرمان با سطح زیرکشت ۳۱ هزار هکتار و تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن خرما رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش کنارصندل به نقل از ایسنا ، صادق  حسین زاده با اشاره به سطح کیفی محصول نخلستان‌های جنوب کرمان اظهار کرد: برداشت محصول رطب و خرما از نیمه دوم خردادماه با نوبرانه المهتری که از ارقام زودرس است، از نخلستان‌های منطقه آغاز شده و با ارقام تجاری کلوته، مضافتی و مرداسنگ و با ارقام دیررس هلیله‌ای تا اوایل مهرماه ادامه دارد.

وی افزود: جنوب کرمان با هشت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، رودبارجنوب، قلعه گنج، فاریاب، کهنوج، منوجان و جازموریان با سطح زیر کشت ۳۱ هزار هکتار و تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن به لحاظ سطح، رتبه سوم و میزان تولید خرما، رتبه دوم در کشور را  به خود اختصاص داده که در چرخه اقتصادی این محصول جایگاه ویژه‌ای دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیشترین سطح زیرکشت خرما در  جنوب کرمان را از نوع مضافتی عنوان کرد و گفت: بعد از خرمای مضافتی رقم کلوته بیشترین سطح زیرکشت را دارد که در سال گذشته بیش از ۶۵ هزار تن خرما از این ارقام از مبدا نخلستان‌های منطقه به کشورهای روسیه، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و سایر کشورهای اروپایی صادر شده است.

 حسین زاده داشتن گواهی بهداشتی را  برای صادرات خرما الزامی دانست و افزود: داشتن گواهی بهداشتی و یا کد QR الزامی است. با توجه به اینکه مرحله داشت باغات خرما و مصرف سموم و کودهای شیمیایی آغاز شده، بنابراین نخل داران باید هرچه سریع‌تر و از همین امروز نسبت به ثبت نام در سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی (سماک) اقدام کنند.

وی صدور گواهی سلامت را مستلزم ثبت نام در سامانه سماک دانست و افزود: تمامی واحدهای فرآوری خرما لازم است نسبت به اجرای ضوابط و اخذ پروانه های بهداشتی اقدام نمایند. در صورت عدم ثبت نام در سامانه سماک، گواهی ارتقاء سلامت صادر نمی‌شود و از اواخر شهریور سال ۱۴۰۲ از صادرات محصولات فاقد QR کد جلوگیری خواهد شد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =