. یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 76281 تاریخ انتشار : شنبه 24 تیر 1402 | 07:09 ق.ظ

انتقال آب سرشاخه های هلیل ، دغدغه کنشگران بوشهر

آبی که در پایین دست چرخ زندگی مردمان و تأمین منافع عمومی است چرا باید گرداننده ی چرخ صنایع شود که سود سرشارش به جیب سرمایه داران و فلاکتش نصیب مردم باشد. ✅ این پروژه انتقال آب همانند پروژه های مشابه، ضد محیط زیستی و بوم ناسازگارانه است و در حالی که سد صفا رود […]

آبی که در پایین دست چرخ زندگی مردمان و تأمین منافع عمومی است چرا باید گرداننده ی چرخ صنایع شود که سود سرشارش به جیب سرمایه داران و فلاکتش نصیب مردم باشد.

✅ این پروژه انتقال آب همانند پروژه های مشابه، ضد محیط زیستی و بوم ناسازگارانه است و در حالی که سد صفا رود مجوز و گزارش ارزیابی محیط زیستی ندارد اما اداره کل محیط زیست استان کرمان برای تونل انتقال آب این سد مجوز داده است!!

۱۱٠ کیلومتر تونل و لوله گذاری با تخریب زیستگاهها در زیست بومی شکننده و این حجم تخریب و برهم خوردگی طبیعت از یک سوی و از سوی دیگر با خشکیدگی کامل جازموریان و پیدایش پیامدهای ناگوار زیست محیطی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی و… چرا باید انجام گیرد؟ تفاوت هامون و جازموریان چیست؟

چرا جازموریان را با دست خودمان با همان الگوی افغانستان به سرنوشت هامون می نشانیم؟! تفاوت دستگاههای متولی داخلی با دولت طالبان چیست؟ چرا عبرت نمی گیریم و رطب خورانِ منع رطب کن باشیم! چرا بر شاخه نشسته و بن می بریم؟

سد صفارود و پروژه انتقال آب این سد، کپی برابر اصل با سد کمال خان و کجکی و بندهای انحرافی و تغییر مسیر جریان طبیعی آب به گود زره است و جازموریان نیز بسان هامون دارای حقابه است و به قانون طبیعت، حقوق زیستمندان، عدالت زیستی و اخلاق زیستی پایبند باشیم و فراموش نکنیم که نجات محیط زیست در عملگرایی است و نه با شعار.

     داریوش محبی
کنشگر محیط زیست

انجمن دیده بان زیست بوم برازجان

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + یک =