. سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳

کد خبر: 77189 تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1402 | 19:05 ب.ظ

داروهای هپاتیت اکنون ارزان تر هستند ، درمان کنیم تا جان بیماران را نجات دهیم

سرکار خانم مهندس طاهره بیگ زاده معاون محترم بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت  با اشاره به شعار روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۳ مصادف با ۲۸ جولای یا ۶ مرداد هر سال مبنی بر “تنها یک کبد برای تمام زندگی انسان است” و شعار منطقه ای “داروهای هپاتیت اکنون ارزان تر هستند ، درمان کنیم تا جان […]

سرکار خانم مهندس طاهره بیگ زاده معاون محترم بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت  با اشاره به شعار روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۳ مصادف با ۲۸ جولای یا ۶ مرداد هر سال مبنی بر “تنها یک کبد برای تمام زندگی انسان است” و شعار منطقه ای “داروهای هپاتیت اکنون ارزان تر هستند ، درمان کنیم تا جان بیماران را نجات دهیم “، گفت: هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی ها در خصوص این بیماری کبدی است که در صورت بی توجهی به آن می تواند با عواقب خطرناکی همراه باشد .

✅ وی افزود: اگرچه انواع مختلفی از ویروس‌های هپاتیت (A تا E) وجود دارد، هپاتیت B و C نگران ‌کننده ‌ترین آنها هستند و یکی از شایع‌ترین علل بروز سرطان کبد در کشورهای خاورمیانه می باشند ‌،خوشبختانه هر دو قابل درمان و پیشگیری هستند.

بیگ زاده گفت : این بیماری از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده ( شامل : استفاده مشترک از سرنگ ، سوزن وحتی قاشق ، فیلترو پایپ مشترک، خالکوبی / تاتو ، تیغ ریش تراشی ، قیچی و ماشین اصلاح آلوده ، مسواک آلوده ، تزریق خون و فرآورده های خونی غربال نشده ، تماس اتفاقی پرسنل بهداشتی درمانی با خون وترشحات بدن افراد مبتلا ، استفاده از تجهیزات غیر استریل در درمان پزشکی و دندانپزشکی ) ، از مادر به نوزاد،  از طریق تماس جنسی  ،در موارد نادر از طریق گاز گرفتگی و نیش برخی حشرات منتقل می شود .

✅ وی با اشاره به اینکه ایران متعهد به حذف هپاتیت تا سال ۲۰۳۰ شده است، اظهار کرد: از دی ماه سال قبل برنامه غربالگری و شناسایی بیماری هپاتیت در نظام شبکه بهداشتی ادغام شده است که این امر سبب افزایش توجهات به هپاتیت B و C و افزایش بیماریابی خواهد شد. در این راستا از بهورز تا پزشک هر یک شرح وظیفه مشخص خود را دارند.

✅ وی خاطر نشان کردند : در زمینه واکسیناسیون ، طی دو سال گذشته بالغ بر ۱۵۰۰۰ دز واکسن هپاتیت (بدون احتساب نوزادان تازه متولد شده که باید واکسن تزریق کنند) در سطح این دانشگاه به گروه های هدف به صورت رایگان تزریق شده است
-در زمینه تشخیص ، تشخیص رایگان هپاتیت B و C در سطح این دانشگاه انجام می شود که دراین راستا کیت تشخیصی رپید به میزان لازم تهیه و در اختیار محیط برای بیماریابی فعال در جمعیت پرخطر و سخت در دسترس قرار گرفته است
-در زمینه دارو ودرمان ، گروه‌ های آسیب پذیر و کمتر برخوردار (زندانی، معتاد، ‌ فاقد بضاعت مالی مناسب، افراد تحت پوشش کمیته امدام امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی) درمرکز مشاوره ی هپاتیت این دانشگاه به صورت رایگان درمان  دریافت می کنند  . خوشبختانه بیمه‌ها هم همکاری خوبی در تحت پوشش بردن داروها دارند.

✅ در پایان ، وی بر پیشگیری از ابتلای به هپاتیت های ویروسی به رعایت نکات ذیل تاکید کرد :
📌واکسیناسیون هپاتیت B درگروههای هدف شامل کلیه نوزادان و نیز گروههای پرخطر و در معرض خطر ابتلای به هپاتیت
📌تزریق ایمنوگلوبولین اختصاصی هپاتیت (HBIG) B به همراه تزریق واکسن در:
۱-نوزادان متولد شده از مادر مبتلا به هپاتیت B
۲-افراد غیر ایمنی که تماسهای اتفاقی شغلی یا غیر شغلی با ابزار تیز و برنده و سوزن مشکوک به آلودگی دارند،
۳-افراد غیر ایمنی که ارتباط جنسی محافظت نشده با افراد مشکوک به ابتلا دارند.
📌پرهیز از استفاده از وسایل تزریق مشترک شامل سرنگ، سوزن،تیغ اصلاح و مسواک
📌پرهیز از خالکوبی/ تاتو و حجامت با استفاده از وسایل غیر استریل و در مراکز غیرمطمئن
📌خویشتن داری در دوران مجرد بودن، وفاداری به همسر در زمان تاهل و روابط جنسی محافظت شده
📌رعایت اصول احتیاطات استاندارد برای پیشگیری از ابتلای شغلی و اتفاقی از جمله استفاده از دستکش، عینک، گان، ماسک صورت و دهان به منظور پیشگیری از تماس باخون و دیگر مایعات بالقوه عفونی افراد آلوده.

“شما می توانید با مراجعه به فرد ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی محل خود صحبت کنید تا دریابید که چگونه از خود وعزیزانتان در برابر هپاتیت محافظت کنید.”

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + پانزده =