. دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 78545 تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 | 09:19 ق.ظ

ماموریت نماینده جیرفت برای بازدید از مزارع و انبارهای استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان / تذکرات لازم به وزیر کشاورزی داده شد

دکتر ذبیح الله اعظمی از وضعیت بحرانی کاهش شدید قیمت پیاز در استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان خبر داد و گفت: متاسفانه کشت بی رویه این محصول موجب شده تا کشاورزان متضرر شوند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز برداشت سیب زمینی در این استان ها، ابراز کرد: از […]


دکتر ذبیح الله اعظمی از وضعیت بحرانی کاهش شدید قیمت پیاز در استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان خبر داد و گفت: متاسفانه کشت بی رویه این محصول موجب شده تا کشاورزان متضرر شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز برداشت سیب زمینی در این استان ها، ابراز کرد: از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ماموریت داده شده تا از مزارع و انبارهای استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان بازدید کنم.

وی با بیان اینکه کشاورزان این استان های پیاز سفید، زرد و قرمز کشت کرده بودند، ابراز کرد: متاسفانه کشت بی رویه پیاز کم افت شدید قیمت را به دنبال داشته موجب شده بود تا کشاورزان رغبتی برای برداشت محصول نداشته باشند و محصولشان در زمین باقی بماند و بعضی زمین را با محصول شخم زدند.

دکتر اعظمی اظهار کرد: بیشترین ضرر شاید می توان گفت متوجه کشاورزانی شد که زمین برای کشت پیاز اجاره کرده بودند که در استان های چهار محال و بختیاری و اصفهان قیمت اجاره بهای هر هکتار زمین بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون است.

نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشاورزان مالک تا حدود کمی محصول پیاز را برداشت کردند.

وی از کشت بی رویه سیب زمینی در این استان ها خبر داد و گفت: سال گذشته به دلیل کشت بی رویه قیمت سیب زمینی دچار افت شدید شد و فصل پاییز نیز کل موجودی انبارهای سیب زمینی را کشت کرده بودند و حتی برای مصرف خوراکی سیب زمینی نگهداری نکرده بودند.

دکتر اعظمی خاطرنشان کرد: برداشت سیب زمینی در این استان ها آن طور که باید و شاید شروع نشده فصل برداشت این محصول نیمه مهرماه است که تا آبان ماه ادامه دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به پیش بینی بارندگی، امسال برداشت این محصول زودتر آغاز می شود و در سردخانه ها و انبارهای سرد نگهداری می شود و می تواند یک چالش پیش روی کشاورزان جنوب کرمانی باشد چرا که ممکن هست کشاورزان استان های چهار محال و بختیاری و اصفهان همزمان با فصل برداشت سیب زمینی در جنوب کرمان محصول خود را کم کم وارد بازار کنند و این قیمت سیب زمینی را کاهش خواهد داد چنانچه ما با این چالش در استان های همدان و اردبیل هم مواجه شدیم.

وی با اشاره به افزایش نسبی قیمت پیاز، عنوان کرد: با پیگیری و اصرار به وزارتخانه مرز ایران و عراق برای صادرات پیاز با تعرفه صفر بازگشایی شد و این مهم موجب شد تا شاهد افزایش قیمت پیاز در منطقه باشیم.

دکتر اعظمی ابراز کرد: جمع بندی مطالب گفته شده در قالب یک گزارش جامع امروز در حضور وزیر کمیسیون، اعضای کمیسیون، معاون وزیر جهاد کشاورزی ارائه شده و تذکرات لازم نیز به وزیر کشاورزی داده شد.

نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چنانچه انبارهای پیاز و سیب زمینی برای زمستان در استان های چهار محال و بختیاری و اصفهان پر باشند و صادراتی انجام نشود این محصولات زمستان در بازارهای کشور عرضه می شوند بنابراین عرضه زیاد باعث پایین آمدن تقاضا می شود.

وی اضافه کرد: براساس منحنی تار عنکبوتی کشاورزان جنوب که از اول آبان ماه حداقل از ۱۵ تا ۲۰ آبان ماه برداشت محصولات شان آغاز می‌شود و ضرر می کنند و یک بحران و چالش به وجود می آید که در این خصوص تذکرات لازم داده شد.

دکتر اعظمی با اشاره به وجود بحران کود، عنوان کرد: اختلاف بین دولت و شرکت های پتروشیمی موجب شده بود تا قیمت کود ازته افزایش یابد و این کود نایاب شود بنابراین با فشارهای زیاد به وزیر جهاد کشاورزی خوشبختانه مشکل بین دولت و پتروشیمی حل شده و کود سفید به میزان زیادی موجود است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خبر خوب برای کشاورزان منطقه این است که با تاکید به وزیر کشاورزی، جنوب کرمان در اولویت توزیع کود شیمیایی ازته باشد زیرا فصل کشت در این منطقه آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: به اندازه کافی کود ازته با قیمت قبلی ۱۵۰ هزار تومان به جنوب کرمان داده می شود و ما در کمیسیون کشاورزی و مجلس شورای اسلامی جلوی افزایش قیمت کود را گرفتیم بنابراین کشاورزان نگران نباشند.

دکتر اعظمی تاکید کرد: کشاورزان به هر میزان که به کود نیاز دارید خریداری کنید و در انبارهای خود نگهداری کنید زیرا دولت قصد دارد قیمت کود را افزایش دهد.

نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش دوم نشست کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: در این نشست دکتر تهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور حضور داشتند و گزارش خوبی در خصوص فعالیت های دانشکده های کشاورزی و بخش های تکنولوژی و پژوهشی کشاورزی دانشگاه آزاد ارائه کردند.

وی ادامه داد: در این نشست گفتند، ما دانشجوی کشاورزی نداریم مسئله را شیفت بندی کردیم به سمت آموزش مهندس کشاورزی مهارت محور می رویم یعنی اینکه اگه دانشجوی کشاورزی قرار است درسی به دانشجو در مورد گلخانه ارائه شود این دانشجو یک ترم به جیرفت بیاید و اگر قرار است درسش در مورد برنج باشد یک ترم به شمال برود، برای درس در مورد نیشکر به خوزستان برود تا آموزش ببیند.

دکتر اعظمی خاطرنشان کرد: بر اساس این برنامه دانشگاه آزاد اسلامی به اصطلاح دانشجوی مهارت محور تربیت می کنند که این یکی از بخش های خیلی خوبی بود که کار انجام می دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: موضوع بعدی اینکه کشاورزی هوشمند در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است که کار روی بخش های استاندارد سازی محصولات کشاورزی می باشد و همین طور ظرفیت های مدارس سما و دانشکده کشاورزی را به این مهم اختصاص بدهند و فعال کنند.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی هنرستان های کشاورزی به منظور تربیت کشاورزان است که در حد دیپلم و فوق دیپلم تحصیل کنند و در این نشست در مورد دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت صحبت شد که آقای تهرانچی اطلاعات بسیار دقیقی از این مجموعه و در مورد گلخانه ها مزارع و باغات داشتند.

دکتر اعظمی تصریح کرد: همچنین در این نشست دکتر تهرانچی تاکید کرد که دانشگاه های آزاد اسلامی اجازه ندارند زمین های خود را اجاره دهند بلکه باید خودشان، اعضای هیات علمی و دانشجویان بروند روی زمین ها کار کنند و بخش عمده درآمد برای خودشان باشد و بخشی به دانشگاه آزاد پرداخت کنند.

نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: علاوه بر این در این نشست تاکید کردیم که قسمت پرورش و تولید جوجه های شترمرغ گسترش و توسعه پیدا کند و صنایع تبدیلی مربوط نیز راه اندازی شود کاری شبیه خراسان که در تولید بُزور هیبرید سبزی سیفی موفق عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: خراسان تعدادی بذر تجاری تولید کرده و تعدادی هم در نوبت تجاری سازی می باشند که پیشنهاد شد در جیرفت برای تولید بُزور هیبرید سبزی سیفی گلخانه‌ای سرمایه گذاری کنند که در حقیقت هم اشتغالزایی می شود و هم اعضای هیات علمی اینجا مشغول به کار می شوند و هم اینکه به اصطلاح یک برند هست و یک موقعیت بسیار استراتژیک برای تولید بُزور در جیرفت به وجود خواهد آمد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =