. یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 79787 تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 | 16:59 ب.ظ

رییس دادگستری شهرستان جیرفت :استفاده از ظرفیت های مردم برای پیشگیری از وقوع جرم

اصغر ستایی مختاری با اشاره به این که در سند تحول قضایی تاکید فراوان شده تا استفاده از ظرفیت مردم برای پیشگیری از وقوع جرم نهادینه شود، خاطرنشان کرد: در همین راستا در طرح حکمین و مصلحین قرآنی، افراد ذی نفوذ و کسانی که دارای جایگاه اجتماعی موثر و مهم هستند شناسایی می شوند و […]

اصغر ستایی مختاری با اشاره به این که در سند تحول قضایی تاکید فراوان شده تا استفاده از ظرفیت مردم برای پیشگیری از وقوع جرم نهادینه شود، خاطرنشان کرد: در همین راستا در طرح حکمین و مصلحین قرآنی، افراد ذی نفوذ و کسانی که دارای جایگاه اجتماعی موثر و مهم هستند شناسایی می شوند و دوره های آموزشی برای آنها برگزار می شود.

به گزارش کنارصندل به نقل از خبرگزاری شبستان اصغر ستایی مختاری با اشاره به استفاده از ظرفیت مساجد برای موارد پیشگیرانه از وقوع جرم، گفت: طرح هر مسجد یک حقوقدان یک طرح مسجد محور است که توسط دادگستری استان کرمان برنامه ریزی شده به صورت دائمی در حوزه های قضایی استان از جمله جیرفت در حال اجرا است.

رییس دادگستری جیرفت بیان کرد: این طرح از طریق هماهنگی با اداره تبلیغات اسلامی و سپاه در مساجد محلات هدف که آمار وقوع جرم و آسیب های اجتماعی در آنجا نسبتا زیاد است و فراوانی کیفری وجود دارد، اجرا می شود.

وی افزود: پس از شناسایی این محلات، معمولا قضات دادگاه و دادسرا با هماهنگی صورت گرفته به صورت انتخابی وارد مسجد آن محله می شوند و پاسخ گوی سوالات و مشکلات حقوقی مردم هستند.

ستایی مختاری با بیان اینکه طرح هر مسجد یک حقوقدان یک کار ساده بدون پیچیدگی های سازمانی اما اثرگذار است، اظهار کرد: با یک اطلاع رسانی ساده مردم پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در این مسجد حضور می یابند و قاضی پاسخگوی سوالات آنها است و البته در این طرح از ظرفیت امام جماعت مسجد محله نیز برای کاهش و رفع مشکلات و معضلات استفاده می شود.

این مقام قضایی شهرستان جیرفت عنوان کرد: یکی دیگر از طرح های مسجد محور دادگستری، طرح حکمین و مصلحین قرآنی است که در مساجد محلات هدف اجرا می شود.

وی با اشاره به این که در سند تحول قضایی به عنوان یک سند بالا دستی تاکید فراوان شده تا استفاده از ظرفیت مردم برای پیشگیری از وقوع جرم نهادینه شود، خاطرنشان کرد: در همین راستا در طرح حکمین و مصلحین قرآنی، افراد ذی نفوذ و کسانی که دارای جایگاه اجتماعی موثر و مهم هستند شناسایی می شوند و دوره های آموزشی برای آنها برگزار می شود.

ستایی مختاری با بیان اینکه قریب ۵ سال است که از عمر طرح حکمین و مصلحین قرآنی می گذرد، یادآور شد: در گام اول اجرایی شدن این طرح، با توجه به وضعیت و موقعیت هر شهرستانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با شناسایی این افراد و برگزاری دوره های آموزشی در مرکز استان، هسته های مرکزی تشکیل داده است.

رییس دادگستری شهرستان جیرفت تصریح کرد: اصل و اساس طرح حکمین و مصلحین قرآنی بر پایه حل مسائل و مشکلات خانوادگی است تا با ورود و مداخله این افراد، اختلافات خانوادگی به صلح و سازش بیانجامد.

وی با بیان این که اختلافات خانوادگی از معضلات اصلی دامن گیر جامعه ما است، اظهار کرد: طلاق، نفقه و تمکین  از جمله این اختلافات است البته متاسفانه در برخی موارد این مسائل حقوقی با ضرب و شتم و توهین و یا حتی قتل به یک مسئله کیفری تبدیل می شوند.

ستایی مختاری اضافه کرد: در همین راستا این ضرورت احساس شد تا هسته های مرکزی طرح حکمین و مصلحین قرآنی تشکیل شوند و در گام بعدی نیز این هسته ها گسترش یابند و به همین منظور افرادی با نظارت معاونت اجتماعی شناسایی و توسط اعضای هسته های مرکزی آموزش داده می شوند.

این مقام قضایی شهرستان جیرفت تاکید کرد: جامعه آماری طرح حکمین و مصلحین قرآنی را توسعه دادند تا بتوانند از ظرفیت مردم که در بطن جامعه و اجتماع هستند برای حل و فصل اختلافات خانوادگی بهره ببرند.

وی بیان کرد: طرح حکمین و مصلحین قرآنی در شهرستان جیرفت در حال اجراست و خدمات پیش بینی شده به مردم ارائه می شود و خدا را شکر تا به امروز نتایج خوبی هم داشته است.

ستایی مختاری بسیاری از آسیب های اجتماعی را مبتنی بر مسائل فرهنگی دانست و افزود: برخورد سلبی کردن شاید آن طور که باید و شاید نتواند در کاهش آسیب‌ های اجتماعی تاثیرگذار باشد بنابراین بای معضلات اجتماعی ریشه یابی شوند.

رییس دادگستری جیرفت ابراز کرد: یکی از عوامل اصلی بروز معضلات اجتماعی، مشکلات فرهنگی و اقتصادی است، قاعدتاً انسان وقتی بتواند به طور سالم امرار معاش کند به سمت جرائمی مثل خرید و فروش مواد مخدر نمی رود.

وی با بیان اینکه دادگستری به جایگاه معنوی مساجد، حسینیه ها و تکایا و به عنوان محل اجتماع مردم و مخصوصا جوانان واقف است، خاطرنشان کرد: وقتی برای اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان به این امکان معنوی می رویم مردم مشکلات شان را بیان می کنند و از ما مسئولین انتظار و توقع رسیدگی و رفع آن را دارند.

ستایی مختاری ادامه داد: در هفته قوه قضائیه در راستای اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان، در تکیه علمدار کربلا بیشترین درخواست مردمی، تهیه دستگاه های سرمایشی بود گر چه رسالت دادگستری تامین زیرساخت ها نیست اما با توجه به انتظار مردم، از طریق جلب کمک های خیرین و حمایت فرماندار ۴ دستگاه اسپیلت و یک کولر گازی پنجره ای خریداری و به این تکیه اهدا شد.

این مقام قضایی شهرستان جیرفت اظهار کرد: رویکرد دادگستری تغییر کرده و به نحوی شده هر جایی احساس کند که می تواند مفید و اثرگذار باشد ورود پیدا می کند هر چند در نگاه اول آن مشکل در حوزه کاری دادگستری نباشد اما برای کاهش و پیشگیری از وقوع جرم ورود پیدا می کند.

وی تصریح کرد: پیشگیری گاهی مستقیم و گاهی غیر مستقیم است، تامین مالی برای زیرساخت ها عملا وظیفه دادگستری نیست اما دادگستری سعی می کند از هر فضایی برای حل مشکلات مردم استفاده کند.

ستایی مختاری یکی دیگر از طرح های مسجد محور دادگستری برای پیشگیری از وقوع جرم را طرح هیئت های صلح و سازش برشمرد و گفت: مسجد امام علی (ع) به عنوان پایلوت این طرح قرار داده شده است.

رییس دادگستری جیرفت افزود: گاهی ما با پرونده های مختلف و متعددی مواجه هستیم که ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی می گوید؛ وظیفه اولیه قاضی یا محکمه دعوت به سازش می باشد و سپس فصل خصومت است.

وی بیان کرد: احقاق حق موضوعی است که در دست باریتعالی است و انسان نمی تواند احقاق حق را به درستی انجام دهد چون علم و ابزار را ندارد بنابراین احقاق حق در ظرفیت بشری نمی گنجد به همین دلیل قانون می گوید اول به سازش دعوت کنید، بعد فصل خصومت انجام دهید.

ستایی مختاری با اشاره به این که فصل خصومت با احقاق حق بسیار متفاوت است، اظهار کرد: فصل خصومت یعنی پایان دادن به یک دعوا یا نزاع است و تلاش خودمان را انجام می دهیم تا خصومت ها به صلح و سازش بیانجامد.

این مقام قضایی شهرستان جیرفت خاطرنشان کرد: ما در مواجه با پرونده های مختلف اعم از پرونده قتل یا موضوعات ساده مثل توهین و اختلافات خانوادگی از ظرفیت هیئت های صلح و سازش استفاده می کنیم که تاکنون آمار قابل توجهی از اختلافات با تلاش این هئیت ها به صلح و سازش رسیده است.

وی با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف وظیفه برقراری صلح و سازش را بر عهده دارند، عنوان کرد: شوراهای حل اختلاف دو نوع سازشی و رسیدگی کننده هستند و از حیث اداری یک ساختار مستقل می باشند.

ستایی مختاری با یادآوری این مطلب که طرح حکمین و مصلحین قرآنی یک ساختار مستقل است، ابراز کرد: طرح های هر مسجد یک حقوقدان، حکمین و مصلحین قرآنی، هئیت های صلح و سازش و شوراهای حل اختلاف با هم همپوشانی دارند و در واقع استفاده از ظرفیت های مختلف برای حل و فصل اختلافات می باشد.

رییس دادگستری جیرفت تصریح کرد: گاهی در طرح مسجد محور هیئت های صلح و سازش براساس نوع و شدت اختلافات از ظرفیت امام جمعه، فرماندار و سایر مسئولین شهر استفاده می شود.

وی طرح همیار عدالت را یکی از طرح های صلح و سازش برشمرد و اظهار کرد: اصل این طرح نیز استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای صلح و سازش می باشد و افرادی که شاخص و اثرگذار در محله هستند.

ستایی مختاری گفت: در طرح همیاران عدالت از ظرفیت امام جماعت محله، دو نفر از ریش سفیدان و دو نفر از جوانان محله جهت ایجاد صلح و سازش ‌استفاده می شود.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 18 =