. شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 93007 تاریخ انتشار : شنبه 15 اردیبهشت 1403 | 18:40 ب.ظ

کمبودهای بخش کارگری قلعه‌گنج نیازمند توجه مسئولان

نبود اداره تامین اجتماعی، بازرس کار در اداره کار و رفاه اجتماعی، جای خالی آموزش به دلیل مستقر نبودن اداره فنی و حرفه‌ای و مشکل بیمه کارگران ساختمانی به عنوان بخشی از مشکلات کارگران در شهرستان قلعه‌گنج واقع در جنوب کرمان، نیازمند توجه و رسیدگی مسئولان است. به گزارش کنارصندل به نقل از ایرنا، قلعه‌گنج […]

نبود اداره تامین اجتماعی، بازرس کار در اداره کار و رفاه اجتماعی، جای خالی آموزش به دلیل مستقر نبودن اداره فنی و حرفه‌ای و مشکل بیمه کارگران ساختمانی به عنوان بخشی از مشکلات کارگران در شهرستان قلعه‌گنج واقع در جنوب کرمان، نیازمند توجه و رسیدگی مسئولان است.

به گزارش کنارصندل به نقل از ایرنا، قلعه‌گنج یکی از جنوبی‌ترین شهرستان های استان کرمان و هم مرز با هرمزگان است که محرومیت های مختلفی دارد و این مشکلات دامنگیر قشر کارگر این منطقه نیز شده است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قلعه گنج در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سه هزار و ۵۰۰ کارگر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند اما قلعه گنج اداره تامین اجتماعی ندارد و راه‌اندازی این اداره در این شهرستان یک نیاز است.

ایوب شهدوستی افزود: البته بسیاری از کارگران جوان قلعه گنجی در جزایر کیش و قشم کار می کنند که تعداد آنها در آمار این شهرستان محاسبه نشده است.

وی ادامه داد: کل کارگرانی که در شهرک صنعتی شهرستان قلعه گنج در ۱۲ ماه سال کار می کنند ۳۰ نفر هستند در حالی که کارگران فصلی شهرک صنعتی که در فصل فعالیت کارخانجات رب گوجه فعال هستند به حدود ۲۰۰ نفر می رسد.

شهدوستی بیان کرد: یک کارخانه تولید کولر در شهرک صنعتی قلعه گنج هم به دلیل اینکه نتوانست مواد اولیه را تهیه کند تعطیل و کارگران آن سال گذشته با فشار بازرس، بیمه شدند اما حدود ۲۰ نفر از کارگران این کارخانه به بیکاری رسیدند.

نبود آموزش و ایمنی

این مسئول با بیان اینکه یکی از مهم ترین مسائل دیگر در حوزه کارگری قلعه گنج، نبود آموزش و ایمنی در محیط کار است یادآور شد: قلعه گنج اداره فنی و حرفه ای ندارد تا آموزش های لازم در خصوص حرفه و کسب و کار را به افراد ارائه کند به همین دلیل یکسری حرفه ها در قلعه گنج وجود ندارد لذا مجبوریم از خارج از شهرستان، نیروی کار حرفه‌ای تامین کنیم.

وی افزود: نیروی تعمیرات و تجهیزات شهرک صنعتی و کارگر ماهر برای برق شهرک صنعتی از جمله نیروهای مورد نیازی هستند که اگر اداره فنی و حرفه ای در شهرستان قلعه گنج وجود داشت و دوره های تخصصی برگزار می کرد شاید بخش مهمی از این کمبودها جبران می شد.

رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی قلعه گنج تاکید کرد: آموزش، مهم ترین اصل برای ورود به بازار کار است که کارگران قلعه گنجی از آن بی بهره مانده اند.

وی ادامه داد: سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در شهرستان قلعه گنج تعداد ۸۰ پرونده در خصوص شکایت کارگر و کارفرما در اداره کار پیگیری شد که در این زمینه ۱۵۰ میلیارد ریال بازگشت حقوق و دستمزد داشتیم که با صدور احکام قضایی و دیوان عدالت اداری انجام شد.

کارگران ساختمانی بیمه ندارند

شهدوستی اضافه کرد: یکی از مهمترین قشر کارگری قلعه گنج، قشر کارگران ساختمانی محسوب می شوند که تشکل و بیمه ندارند زیرا به صورت روزمزد حقوق دریافت می کنند.

وی گفت: سال ۱۴۰۲ یک مورد مرگ به علت حوادث ناشی از کار و ۲ مورد نقص و قطع عضو ناشی از حوادث کار در قلعه گنج داشتیم که به علت نداشتن آموزش های لازم و نبود ایمنی کار رخ داد.

شهدوستی افزود: باید موارد ایمنی کار در کارگاه های کسب و کار قلعه گنج رعایت شود اما متاسفانه اداره کار شهرستان هم بازرس کار ندارد که این موارد را پیگیری کند.

وی بیان کرد: حق و حقوق بیمه بسیاری از کارگران قلعه گنج در مراکز تامین اجتماعی مرکز استان پرداخت می شود که ۸۰ نفر از کارگران اداره برق این شهرستان از آن جمله‌ هستند لذا با تقویت مراکز اداری و خدمات رسان این شهرستان، مشکلات کارگری منطقه کمتر و توانمندسازی، همچنین تربیت نیروهای ماهر نیز بیشتر خواهد شد.

قلعه گنج در ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان واقع شده است.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =