. پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 3506 تاریخ انتشار : یکشنبه 15 شهریور 1394 | 19:50 ب.ظ

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان خبر داد: خرما در جنوب کرمان با روش مکانیزه برداشت شد

به گزارش سایت کنارصندل، سید یعقوب موسوی در بازدید از باغات خرما اظهار داشت : جنوب کرمان با سطح زیر کشت ۳۱ هزار و ۴۰۰ هکتار و تولید سالانه بیش از ۱۸۲ هزار تن خرما رتبه نخست تولید و رتبه دوم سطح زیر کشت خرمای کشور را دارد. وی با اشاره به هزینه های بالای […]

به گزارش سایت کنارصندل، سید یعقوب موسوی در بازدید از باغات خرما اظهار داشت : جنوب کرمان با سطح زیر کشت ۳۱ هزار و ۴۰۰ هکتار و تولید سالانه بیش از ۱۸۲ هزار تن خرما رتبه نخست تولید و رتبه دوم سطح زیر کشت خرمای کشور را دارد.
وی با اشاره به هزینه های بالای تولید محصول خرما تصریح کرد: سالانه هزینه های بالایی برای گرده افشانی، بستن خوشه های خرما و همچنین برداشت این محصول به کشاورزان تحمیل می شود که با روش مکانیزه این هزینه ها بسیار کاهش می یابد.
وی گفت: علاوه بر هزینه های مالی، برداشت خرما به طور سنتی باعث ضررهای جانی نیز به کشاورزان می شد زیرا برخی درختان خرما بیش از ۲۰ متر ارتفاع دارند و با استفاده از روش مکانیزه این ضررها به صفر رسیده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: این سازمان نخستین بار دو دستگاه مکانیزه برداشت خرما را با همکاری بخش خصوصی تهیه کرده که یکی از این دستگاه ها تمام مکانیزه و از نوع کششی و دستگاه دیگر از نوع آسانسوری است.
وی گفت: دستگاه بالابر خرما با هزینه ۴۰۰ میلیون ریال در کشور ساخته شده است و اکنون کشاورزان منطقه محصول خرمای خود را با این دستگاه برداشت و به بازارهای هدف ارسال می کنند.
موسوی با اشاره به ضایعات محصول خرما در برداشت به صورت سنتی بیان کرد: در روش مکانیزه این ضایعات تا ۸۰ درصد کاهش یافته و از سوی دیگر سرعت برداشت و گرده افشانی خرما را افزایش می دهد.
وی افزود: امیدواریم با پرداخت تسهیلات به کشاورزان جنوب استان کرمان بتوانیم این دستگاه ها را در اختیار آنها قرار دهیم تا همه مراحل داشت و برداشت خرما در این منطقه به صورت مکانیزه انجام شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به ارگانیک بودن محصول خرمای این منطقه تصریح کرد: برای داشت و برداشت محصول خرمای منطقه از هیچ نوع سم و کود شیمیایی استفاده نمی شود که موجب شده خرمای جنوب کرمان در بازارهای حوزه قفقاز، آسیای میانه و آسیای شرقی، فرانسه، روسیه، اندونزی، مالزی و چین طرفداران خاص خود را داشته باشد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم به خبرنگار ایرنا گفت: ۷۲ واریته خرما در جنوب کرمان وجود دارد که چهار واریته آن اقتصادی و در سطح بالایی تولید می شود.
اسلام شاهرخی افزود: سیاست سازمان جهاد کشاورزی بر این است که رقم های اقتصادی مانند پیاروم، زاهدی و متور که خرماهای خشک و نیمه خشک هستند را در منطقه توسعه دهد.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ هزار تن خرمای تولیدی را می توانیم در سردخانه ها نگهداری کنیم و ۳۰ هزار تن هم توان بسته بندی داریم.
وی گفت: برنامه پیش رو این سازمان برندسازی و شناسایی بازارهای هدف بیشتر در سایر کشورهاست.
سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان زیر پوشش سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تولید می شود.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =