. جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 10338 تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردین 1395 | 04:42 ق.ظ

دو کتاب «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های حوزه هلیل رود» و «اشعار و ترانه‌های شفاهی مردمان حوزه هلیل رود» منتشر شد

به گزارش سایت کنارصندل, منصور علیمرادی نویسنده و پژوهشگر ادبیات از انتشار دو کتاب از خود با عنوان «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های حوزه هلیل رود» و «اشعار و ترانه‌های شفاهی مردمان حوزه هلیل رود» خبر داد و گفت: در کتاب اول ضرب‌المثل‌های جاری در میان مردمان جیرفت، عنبرآباد، رودبار جنوب؛ کهنوج، قلعه گنج، منوجان، فاریاب و […]

به گزارش سایت کنارصندل, منصور علیمرادی نویسنده و پژوهشگر ادبیات از انتشار دو کتاب از خود با عنوان «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های حوزه هلیل رود» و «اشعار و ترانه‌های شفاهی مردمان حوزه هلیل رود» خبر داد و گفت: در کتاب اول ضرب‌المثل‌های جاری در میان مردمان جیرفت، عنبرآباد، رودبار جنوب؛ کهنوج، قلعه گنج، منوجان، فاریاب و بخش‌هایی از هرمزگان و سیستان و بلوچستان جمع آوری شده است.

علیمرادی با تاکید بر اینکه این فرهنگ لغت در سه مجلد منتشر می‌شود و جلد نخست شامل حرف الف تا ر می‌شود، گفت: برای جمع‌آوری این ضرب‌المثل‌ها از متد تحقیقی و تطبیقی استفاده شده است تا جایی که اگر یک ضرب‌المثل به شیوه‌های بیانی مختلف در میان مردمان هر شهر روایت شده است، هر یک از آنها در کتاب آمده و در کنار هر کدام نیز شاهد مثال‌هایی متنوع و متعدد برای رک محتوای اثر درج شده است.

علیمرادی افزود: در مجلد اول از این کتاب ۱۵۰۰ ضرب‌المثل، حکایت و شرح آن درج شده است که جمع آوری و تدوین آنها نزدیک به ۱۸ سال مان برده است. این مجموعه در واقع جزوی از مجموعه ۱۵ جلدی فرهنگ مردمان منطقه هلیل رود است که در دست کار دارم.
وی تاکید کرد: ضرب المثل‌ها، ضرب المثل‌هایی باشند برخاسته از فرهنگ و تجربه و ذوق جمعی مردمان آن سامان. این هم به خاطر این که تعداد صفحات کتاب بیشتر از حد معمول است.
این نویسنده در ادامه با اشاره به کتاب «اشعار و ترانه‌های شفاهی مردمان حوزه هلیل رود» نیز گفت: این مجموعه نیز که مجلد اول از این اشعار به شمار می‌رود به دوبیتی‌ها، لالایی‌ها، رباعی‌ها و لیکوهای مردمان این منطقه است که البته هر کدام از این اشعار دربرگیرنده زیر مجموعه‌های منحصر به فرد نیز هست.
این دو مجموعه به گفته نویسنده آن از سوی نشر فرهنگ عامه منتشر خواهد شد.
مهر
IMG12024132

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =