. جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 79114 تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | 20:06 ب.ظ

۱۵سال و تنها ۱۱درصد پیشرفت فیزیکی/موزه جیرفت درگیر و دار وعده‌ها

پروژه احداث موزه جیرفت که ۱۵ سال قبل آغاز شده علیرغم اهمیتی که در عرصه باستانشناسی دارد اما راکد مانده است و اقدامی برای رونق این پروژه نمی شود. به گزارش کنارصندل به نقل از خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: کشفیات تاریخی در شهرستان جیرفت در حوزه هلیل رود پس از بروز سیلاب گسترده در سال‌های گذشته پنجره‌ای جدید […]

پروژه احداث موزه جیرفت که ۱۵ سال قبل آغاز شده علیرغم اهمیتی که در عرصه باستانشناسی دارد اما راکد مانده است و اقدامی برای رونق این پروژه نمی شود.

به گزارش کنارصندل به نقل از خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: کشفیات تاریخی در شهرستان جیرفت در حوزه هلیل رود پس از بروز سیلاب گسترده در سال‌های گذشته پنجره‌ای جدید به روی باستان شناسی بر روی تاریخ بشریت باز کرد.

در این میان کشفیات صورت گرفته در تپه کنار صندل در مجاور رودخانه هلیل رود به خصوص الواحی که از آنها به عنوان نخستین خط بشر یاد می‌شود ضرورت احداث موزه جیرفت را بیش از گذشته نمایان کرد.

هزاران عتیقه ای که دیده نمی‌شود

کشف هزاران شیء تاریخی که حفاری‌های غیر قانونی به دست آمده بود این نیاز را بیش از گذشته نمایان کرد که این شهر تاریخی به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده بشری نیاز به احداث موزه‌ای برای معرفی بیشتر داشته‌های تاریخی دارد.

به همین دلیل نیز در سال ۸۷ کلنگ احداث موزه در مجاور رودخانه هلیل رود و در شهر جیرفت بر زمین زده شد.

اما این موزه پس از گذشت ۱۵ سال از کلنگ زنی به دلیل کمبود اعتبار و عدم تخصیص بودجه تنها ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و عملاً با وجود وعده‌های داده شده هیچ اقدام مؤثری برای احداث این موزه انجام نشد.

لزوم تأمین اعتبار پروژه موزه منطقه‌ای

بنا به گفتۀ معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان اتمام این موزه به ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و به نظر می‌رسد هیچ چشم انداز مشخصی برای تخصیص این اعتبار وجود نداشته باشد.

محمد قربانی یکی از فعالان میراث فرهنگی در استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: پس از دو سال خشکسالی مطلق در جنوب کرمان در سال ۱۳۸۰ چندین روز بارندگی شدید روی داد که به طغیان رودخانه هلیل رود به عنوان تنها رودخانه دائمی جنوب شرق کشور ختم شد.

وی افزود: شدت سیلاب به حدی بود که چندین رودخانه طغیان کرد و شهر جیرفت در محاصره سیل قرار گرفت اما در نهایت سیلاب فروکش کرد اما این پایان ماجرا نبود، مردم محلی در بستر رودخانه مجسمه‌ها و گاه جواهراتی می‌دیدند که از سال‌ها قبل در بستر این رودخانه مدفون شده بود.

وی ادامه داد: حفاری‌های غیر مجاز بسیاری در بازه زمانی کوتاهی انجام شد و پس از مدتی مسئولان از ادامه حفاری‌های جلوگیری کردند و کشفیات را نیز در فراخوانی جمع آوری کردند اما این کشفیات سالهاست به دلیل عدم وجود مکان مناسب به نمایش گذاشته نشده است.

قربانی ادامه داد: پس از مدتی حفاری‌های قانونی نیز آغاز شد و در منطقه کنار صندل شمالی و جنوبی کشفیات قابل توجهی انجام شد که در این کشفیات الواحی کشف شد که از آنها به عنوان نخستین خط جهان یاد می‌شود.

وی افزود: این لوح‌ها برای رمز گشایی به باستانش ناسان شهیر جهان داده شد با این وجود، هنوز هم این لوح‌ها رمز گشایی نشده است اما مطابق قدمتی که این لوح‌ها دارند بدون شک منشأ اختراع خط در جهان جنوب کرمان است.

تمدنی که فراموش شد

وی بیان کرد: در پاییز سال ۱۳۸۱، ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳، حفاری‌های علمی در این منطقه به سرپرستی دکتر یوسف مجید زاده آغاز شد اما پس از چند سال این محوطه‌های تاریخی که اهمیت بسیار زیادی در علم باستانشاناسی دارند به فراموشی سپرده شد و آنگونه که انتظار می‌رفت بحث گردشگری در جنوب کرمان رونق نگرفت.

وی ادامه داد: بحث احداث موزه نیز در سال ۸۷ مطرح و کلنگ زنی شد اما متأسفانه اعتبار مورد نیاز در دولتهای مختلف در نظر گرفت نشد و هم اکنون نیز موزه با ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هر چند این موزه پس از سال‌ها رکود بازطراحی شد و به گفته مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان کرمان سال گذشته قرار شد رونق جدیدی در اجرای این پروزه انجام شود اما تاکنون اقدام مشخصی صورت نگرفته است.

مساحت موزه منطقه‌ای جیرفت ۱۲ مترمربع است که فاز اول آن ۴۰۰۰ متر مربع شامل گالری‌ها و مخازن است و قرار است که این فاز از محل اعتبار دور اول سفر دولت به جیرفت احداث شود.

احداث موزه مطالبه مردم است

فرماندار جیرفت  بیان کرد: احداث موزه جیرفت در راستای معرفی داشته‌های تاریخی شهر جیرفت از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

احمد بلندنظر گفت: خوشبختانه اعتباری از محل دور اول سفر دولت به استان کرمان اختصاص یافته است که باید با استفاده از این فرصت سرعت اجرای پروژه افزایش یابد.

وی جیرفت را خواستگاه اختراع خط در جهان دانست و گفت: باید هزاران اثر تاریخی را در موزه منطقه‌ای جیرفت به نمایش گذاشت تا شاهد توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان باشیم.

فرماندار جیرفت افزود: همایش‌های متعددی در راستای معرفی تمدن هلیل رود برگزار شده است اما باید گام‌های عملی در راستای افزایش زیر ساخت‌های گردشگری در جنوب کرمان برداشته شود که ساخت موزه در اولویت قرار دارد.

وی احداث موزه را از مطالبات مردم شهرستان جیرفت دانست و گفت: گردشگری یکی از پتانسیل‌های اصلی اقتصادی در جنوب کرمان است که در این زمینه باید اقدامات جدی و علمی انجام شود و پس از سال‌ها رکود این موزه به نتیجه برسد و مردم بتوانند از داشته‌های تاریخی این شهر بازدید کنند.

احداث موزه در حالی مورد توجه قرار دارد و باید هر چه زودتر به نتیجه برسد که از سوی دیگر ادامه فصل‌های کاووش در کنار صندل و محوطه‌های تاریخی جیرفت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عدم شناخت کامل تمدن جیرفت و عدم معرفی جهانی این تمدن موجب می‌شود ظرفیتی جدی در زمینه تمدن سازی و نقش ایرانیان در کشف خط و تمدن سازی مورد توجه قرار نگیرد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =