. جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 79234 تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1402 | 00:03 ق.ظ

دستگاه قضایی، متعهد به حمایت از اصحاب رسانه مطالبه گر است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان گفت: دستگاه قضایی، متعهد به حمایت از خبرنگاران و روزنامه نگاران مطالبه گر است. به گزارش کنارصندل به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، سید مهدی قویدل در نشست هم اندیشی مسئولان قضایی با اصحاب رسانه جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه قوه قضاییه به عنوان یکی […]

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان گفت: دستگاه قضایی، متعهد به حمایت از خبرنگاران و روزنامه نگاران مطالبه گر است.

به گزارش کنارصندل به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، سید مهدی قویدل در نشست هم اندیشی مسئولان قضایی با اصحاب رسانه جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه قوه قضاییه به عنوان یکی از ارکان حاکمیت و قوای سه گانه کشور عملکرد خود را در معرض نقد سازنده قرار داده است، گفت: مسئولان دستگاه قضایی اعلام کرده اند صاحب نظران، اندیشمندان، اصحاب رسانه و نخبگان جامعه از عملکرد دستگاه قضایی انتقاد سازنده و علمی داشته باشند.

او هدف از برگزاری این نشست در جنوب استان کرمان را تقویت اقدامات تعاملی دستگاه قضایی با اصحاب رسانه در جنوب استان دانست و افزود: امیدواریم با برگزاری این نشست‌های هم اندیشی بتوانیم گامی مهم برای برطرف کردن دغدغه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ارتقای چهره رسانه‌ای قوه قضاییه برداریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان بیان داشت:دستگاه قضایی استان کرمان موضوع حمایت از خبرنگاران, روزنامه نگاران و نویسندگان در استان کرمان را در دستور کار خود دارد و ما تعهد کرده ایم که در کنار همکاری و همگرایی، در چارچوب قانون از اصحاب رسانه مطالبه گر حمایت حقوقی وقضایی کنیم. 

او با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به چهارمین جشنواره رسانه و عدالت از یکم تا ۱۵ آبان ماه است، گفت: در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش مشارکت ۷۰ درصدی اصحاب رسانه در جشنواره نسبت به دوره‌های قبل از آن بودیم و امسال هم امیدواریم که شاهد رشد در مشارکت اصحاب رسانه در چهارمین دوره آن باشیم.

قویدل بحث پیشگیری از وقوع جرم، احیای حقوق عامه، ارتقای کیفیت رسیدگی پرونده ها، اجرای اثربخش و سریع آرای قضایی، تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایتمندی مراجعین به دستگاه قضایی، مبارزه با فساد و برخورد با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه و… را از جمله موضوعات مهم در فراخوان این جشنواره برشمرد.

او تاکید کرد: ۴۳ موضوع از اهداف جشنواره هستند که مهم‌ترین آن پیشگیری از وقوع جرم است که اگر همه رسانه ها، مسئولان و مردم در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند، خیلی از مشکلات نیز کاهش خواهد یافت.

رسالت مهم اصحاب رسانه، تقویت ارتباط بین مردم و مسئولان است 

این مقام قضایی یکی دیگر از رسالت‌های مهم اصحاب رسانه را تقویت ارتباط بین مردم و مسئولان دانست و گفت: دستگاه قضایی به دنبال این است که از این رکن مهم و مترقی جامعه که از نخبگان جامعه تشکیل شده، برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کند.

نقشه‌های دشمن در شهریورماه امسال نقش بر آب شد 

او  بیان کرد: دشمنان در شهریور ماه امسال اهدافی را دنبال می‌کردند و به امیدی واهی نقشه‌هایی را در سر می‌پروراندند که خوشبختانه با هوشیاری مردم و مسئولان و به خصوص اصحاب رسانه، نقشه‌های آنان نقش برآب شد.

قویدل با اشاره به اینکه دستگاه قضایی در سال‌های اخیر به سمت تحولی بزرگ و برمحور تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، گام برداشته است، تصریح کرد: در جامعه امروز با جرائم و آسیب‌های اجتماعی نوپدیدی مواجه هستیم که همزمان با آن با یک جنگ ترکیبی و هیبریدی از سوی دشمن روبه رو هستیم که همگی دست به دست هم داده اند که با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ستیز برخیزند.

او  اضافه کرد: جرائم و آسیب‌های جدید در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم که در حال رشد هستند که برای جلوگیری از این آسیب‌ها باید همه دست به دست هم دهیم تا اقداماتی پیشگیرانه داشته باشیم؛ چراکه دستگاه قضایی به تنهایی قادر به مبارزه با این تهاجمات و جرائم نیست.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه نگاه جامعه را باید به سمت و سوی اقدامات فرهنگی سوق دهیم، تاکید کرد: این امر بیشتر متوجه متولیان امر فرهنگ و اصحاب رسانه است و به هرحال با مسائل پیچیده‌ای مواجه هستیم و در کنار این جنگ ترکیبی دشمن، یکسری افراد در داخل کشور به دلیل ناآگاهی یا خباثت، خیانت‌هایی می‌کنند و در پی آب به آسیاب دشمن ریختن هستند که نقش رسانه در مقابله با این تهاجم‌ها بسیار پر رنگ است.

او افزود: خوشبختانه در کشور ما و استان کرمان، اصحاب رسانه همراهی بسیار خوبی با مردم و مسئولان و اهداف نظام دارند و نقش اصحاب رسانه در جهاد تبیین و خنثی کردن اهداف دشمن، پاسخ به شبهات در افشا سازی نقشه‌های دشمن و… بسیار تاثیر گذار می‌باشند.

این مقام قضایی بیان کرد: ما اعتقاد داریم که در دستگاه قضایی در کنار اقدامات کیفری و مجازات‌های بازدارنده به همراهی، هم افزایی و کمک فکری شما اصحاب رسانه به منظور فرهنگ سازی، فرهنگ گرایی و حساس سازی افکار عمومی برای مواردی که نیاز به پیشگیری از آسیب‌ها و جرائم است،   نیاز داریم.  

راه اندازی قرارگاه عملیاتی اجرای فرامین رهبری در دادگستری کرمان 

او  با اشاره به اینکه در راستای فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرارگاه عملیاتی اجرای فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دادگستری کرمان  راه اندازی شده است، بیان داشت: این قرارگاه در استان با کارگروه‌هایی تشکیل شده که ذیل آن نیز کارگروه علمی و مشورتی رسانه‌ای در دادگستری کرمان شکل گرفته است که پیرو آن از همه اصحاب رسانه برای شرکت در این کارگروه دعوت به عمل می‌آید.

قویدل بیان  کرد: هدف از این کارگروه، افکار سنجی عمومی است که بسیار کمک دهنده در بحث آموزش و پیشگیری می باشد و اطلاع رسانی در ۲ مقوله پرونده‌های مهم و موثر و همچینن اطلاع رسانی موضوعات مهمی که نیاز به همراه سازی و تبیین با دستگاه قضایی است؛ بنابراین این امر نیز در روند رسیدگی پرونده بسیار موثر است.

او به برگزاری جشنواره نقد برتر در قوه قضاییه نیز اشاره کرد و گفت: این جشنواره پارسال  آغاز شده است و اولین دوره آن برگزار شد و  قطعا روند برگزاری این جشنواره تداوم خواهد داشت.

دستگاه قضا از آثار فاخر در زمینه نقد سازنده و برتر قوه قضائیه قدردانی می کند

اصغر ستائی مختاری، رییس دادگستری شهرستان جیرفت نیز گفت: جشنواره رسانه و عدالت با هدف ایجاد رقابت سالم و تخصصی در بین اصحاب رسانه در حوزه حقوق و قضا در استان کرمان به مرحله نهایی خود رسیده است.

او افزود: به دنبال هدفمندسازی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از رویداد‌های دستگاه قضایی استان به منظور توسعه اعتماد عمومی هستیم. 

این مقام قضایی اعلام کرد: یکی از اهداف این جشنواره افزایش رضایت مندی مردمی و مبارزه با فساد و فسادستیزی و همچنین از بین بردن زمینه‌های فساد در دستگاه قضایی است. 
او  از پذیرش آثار مختلف در بخش‌های مختلف مانند خبر، تیتر گزارش یادداشت، مصاحبه ـ چند رسانه‌ای و بخش ویژه خبر داد و  از نقد عملکرد قوه قضائیه با توجه به سند تحول قضائیه استقبال کرد و گفت: دستگاه قضایی استان از آثار فاخر در زمینه نقد سازنده و برتر قوه قضائیه قدردانی می‌کند.

همه باید برای خلوت شدن راهروهای دادگاه ها تلاش کنیم

حجت الاسلام سید احمد حسینی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان نیز گفت: جشنواره رسانه و عدالت، یک حرکت تبلیغی ارزشمند و فاخر است و ضرورت دارد دستگاه قضایی استان کرمان نشست های مطبوعاتی  با رویکرد بیان اقدامات امید آفرین قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه به صورت مستمر برگزار کند.

او یکی از رسالت های این اداره کل را فعالیت در عرصه کاهش آسیب های اجتماعی دانست و بیان داشت: همه باید در کنار هم برای تحقق این مهم حرکت کنیم تا شاهد خلوت شدن راهروهای دادگستری شویم.

دیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان  با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم، نیازمند فرهنگ سازی است، تصریح کرد: با فرهنگ سازی می توان زمینه کاهش آسیب های اجتماعی و ورودی پرونده ها به دادگستری را فراهم کرد و بدین منظور باید از ظرفیت کارشناسان قوه قضاییه بهره برد. 

او بیان کرد: در کاهش آسیب های اجتماعی در کنار مجموعه قضایی استان خواهیم بود، همان طور که پارسال جشنواره تئاتر خیابانی جنوب کرمان را برگزار کردیم.

این مقام مسئول خبرنگاران را سربازان خط مقدم مبارزه با جنگ نرم دشمن دانست و تاکید کرد: اهالی رسانه در بدترین و سخت ترین شرایط همواره همراه تمام دستگاه ها هستند.

او ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر اهمیت اطلاع رسانی و روشنگری بیان داشت: اطلاع رسانی یک هنر است و برای هر اقدامی یک پیوست تبلیغی نیاز است و  بایستی اصحاب رسانه برای اقدامات مثبتی که دستگاه قضایی استان انجام شده است، اطلاع رسانی مناسبی داشته باشند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =