. پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 85943 تاریخ انتشار : جمعه 13 بهمن 1402 | 11:24 ق.ظ

در آستانه دهه مبارک فجر، عملیات اجرایی طرح جنگل کاری چاه زیارت شهرستان فاریاب آغاز شد

به گزارش کنارصندل به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در آستانه دهه مبارک فجر با حضور سردار محمدعلی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، قاسم رحیمی نیا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، فرماندار، امام جمعه و جمعی از مسیولین شهرستان فاریاب طی […]

به گزارش کنارصندل به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در آستانه دهه مبارک فجر با حضور سردار محمدعلی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، قاسم رحیمی نیا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، فرماندار، امام جمعه و جمعی از مسیولین شهرستان فاریاب طی مراسمی عملیات اجرایی پروژه جنگل کاری چاه زیارت فاریاب آغاز شد.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در این مراسم ضمن تقدیر از اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در راستای تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی، بیان داشت: در راستای تفاهمنامه فی مابین سپاه ثارالله استان و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال و جنوب استان سهم ما در اجرای این طرح کاشت ۳۶ میلیون اصله نهال طی چهار سال است.

سردار نظری با بیان اینکه طی امسال ۹ میلیون اصله نهال بایستی به کمک پایگاههای بسیج استان غرس شود گفت: از این مجموع ۳ میلیون و ۵٠٠هزار اصله نهال سهم جنوب کرمان است که با مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری و پایگاههای بسیج در عرصه های منابع ملی جنوب کرمان غرس می شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون در راستای اجرای این تفاهمنامه بیش از یک میلیون  اصله نهال در عرصه های منابع طبیعی استان غرس شده است بر هر گونه همکاری در راستای تحقق اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت قول مساعد داد.

قاسم رحیمی نیا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز با اشاره به اینکه این پروژه جنگل‌کاری در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و پویش احیای هلیل تا جازموریان است افزود: این پروژه جنگلکاری در سطح ۱۶۶ هکتار از اراضی ملی منطقه چاه زیارت شهرستان فاریاب آغاز شد.

وی افزود: اعتبار مصوب برای اجرای این پروژه ۲٠ میلیارد ریال برآورد شده است که از محل اعتبارات آبخیزداری و آبخوانداری تامین خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اشاره به اینکه در پروژه جنگل‌کاری چاه زیارت، گونه جنگلی سازگار با منطقه شامل کنار کشت می شود افزود: تولید نهال سالم، بومی و سازگار با شرایط اکولوژیک منطقه لازمه و پیش نیاز توسعه جنگلکاری و افزایش سرانه فضای سبز در سطح منطقه است.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح، حفاظت و تثبیت خاک، کنترل آبهای سطحی و جلوگیری از هدر رفتن آب، افزایش نفوذپذیری آب به سفره های زیرزمینی است.

رحیمی نیا در ادامه با اشاره به طرح های درختکاری و بیابان زدایی  احیای پوشش گیاهی، افزایش سرانه فضای سبز و نیز کاهش آلودگی ناشی از پدیده ریزگردها و همچنین ایجاد تفرجگاه طبیعی برای منطقه را برخی از اهداف اجرای این پروژه دانست.

وی در ادامه با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در جنوب کرمان، تولید نهال‌های جنگلی و بیابانی با اجرای این طرح نسبت که مدت مشابه آن در سال گذشته ۵ برابر افزایش و به بیش از ۳ میلیون و ۱٠۸ هزار اصله رسیده است.

رحیمی نیا، سهم جنوب کرمان  را در تولید نهال در قالب طرح مردمی یک میلیارد درخت، تولید ۲٠ میلیون اصله ظرف چهار سال عنوان کرد.

وی میزان مشارکت صنایع و معادن این منطقه را در این طرح، برای سال نخست قابل قبول ارزیابی کرد و در عین حال گفت: انتظار داریم میزان مشارکت‌ها در بخش خصوصی افزایش یابد.

گفتنی است رضا سنجری معاون فنی، سرهنگ امیرافضلی فرمانده یگان حفاظت، زهرا قربانی سرپرست اداره آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی اداره کل، سلمان کریمی مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در حنوب کرمان، محمد بهبودی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فاریاب و جمعی از پرسنل اداره کل در این مراسم حضور داشتند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + یک =