. جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 1155 تاریخ انتشار : شنبه 23 خرداد 1394 | 09:37 ق.ظ

تاسف رابین هود جنوب از اخلال در جشن نیمه شعبان در صحن امامزاده سید احمد ساردوییه

اخیرا مطلبی از فردی به نام رابین هود جنوب در مورد مراسم جشن نیمه شعبان در امامزاده سید احمد(ع) ساردوییه بدستمان رسیده که عینا نقل میشود: متاسفانه با خبر شدیم که در روزجمعه دو هفته گذشته بمناسبت نیمه شعبان در شهر ساردوییه و به دعوت مردم و مسولین این شهر جشنی در صحن حرم سید سلطان احمد برگزار شده و تعدادی از هنرمندان و شهروندان جیرفتی و جنوبی نیز برای ادای احترام به ساحت مقدس امام زمان (عج) به این جشن میروند . ولی اشخاصی با هدفی معلوم , که ظاهرا

اخیرا مطلبی از فردی به نام رابین هود جنوب در مورد مراسم جشن نیمه شعبان در امامزاده سید احمد(ع) ساردوییه بدستمان رسیده که عینا نقل میشود:

متاسفانه  در روزجمعه دو هفته گذشته بمناسبت نیمه شعبان در شهر ساردوییه و به دعوت مردم و مسولین این شهر جشنی در صحن حرم سید سلطان احمد برگزار شده و تعدادی از هنرمندان و شهروندان جیرفتی و جنوبی نیز برای ادای احترام به ساحت مقدس امام زمان (عج) به این جشن میروند . ولی اشخاصی با هدفی معلوم , که ظاهرا قبلا متولی این حرم بوده اند و بتازگی از طرف اداره اوقاف این تولیت به شخص دیگری واگذار شده, اقدام به اخلال در مجلس و جشن گرفته اند که جای بسی تاسف و تامل دارد .

تاسف برای اینکه این اشخاص چگونه به خود اجازه میدهند مجلس شادی امام زمان(عج) را به هم بزنند و به میهمان دعوت شده به این مجلس که در واقع میهمان امام زمان(ع) بوده اند توهین کنند , در حالی که خود را مسلمان و دوستدار ائمه میدانند . آیا مسلمانی همین است؟ آیا میهمان نوازی این است؟ اگر با کسی اختلاف دارید چرا حرمت امام و امامزاده را نگه نمیدارید؟

ظاهرا این افراد از نواختن موسیقی و نواهای محلی و سنتی ناراحت شده اند و آن را غیر اخلاقی تلقی کرده اند و حتی کار به جایی رسیده که شخصی میکروفن را از دست مجری برنامه گرفته و گفته که ( یه مشت بندری و …. آمده اند اینجا برا خوشگذرونی و ….) , باید به این عزیز گفت که اولا ساردوییه متعلق به ایران است و در انحصار کسی نیست. تفاوت لهجه نشانگر یک گویش است و همه طوایف نمیتوانند دارای گویش و لهجه خاص باشند چون اصالتشان این توان را ندارد و گذشته غنی و پُری ندارند . مثل اینکه ایشان هنوز تبعیض نژادی را مثل امریکایی ها میپندارد که باید به حالش تاسف خورد. اما ادب و متانت جنوبیها همچون میهمان نوازی شما نیست اقای محترم . و مردم از بندر و جنوب تا شمال از شرق تا غرب یا هر جای کشور متعلق به ایران هستند و ایران خاک مادری و محبوب و متعلق به همگان است و شهر ساردوییه نیز ایالتی خودمختار یا خارج از ایران نیست . همچنین امامزاده بزرگواری که در این مکان آرمیده نیز از خاندان ائمه و امامت و متعلق به همه شیعیان است و متعلق به افرادی خاص نمیباشد . وااسفا از این همه تعصب های بیجا…!!

همچنین این عمل که ظاهرا به بهانه نواختن موسیقی محلی صورت گرفته نیز نشانگر ادب و مهمانوازی ایشان است و این درحالیست که مراجع مربوط به این جشن و همچنین اداره فرهنگ و ارشاد نیز مجوز این کار را به این عزیزان داده اند و همه کارها در چهارچوب قوانین , عرف و شرع بوده و مشکلی نداشته و این عزیز خیلی متعصب نیز نمیبایست کاسه داغتر از آش انهم در حضور مسولین شهر و مراجع نظامی در محل میشد آنهم وقتی از ایشان شور و مصلحتی نیز خواسته نشده بود . در ضمن موسیقی های محلی و سنتی و حتی رقص محلی ما نیز از آثار ثبت شده در سازمانهای فرهنگی جهانیست که اجرا میشود و هر ساله نیز جشنواره ای به همین امر اختصاص داده میشوده که به معرفی موسیقی نواحی میپردازد و خوشبختانه جیرفت دارای چند دوره رکورد در این مسابقات که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برگزار میشود , بوده است .

در ضمن باید گفت که یکی از مسایلی که جوانان ما را به سمت فرهنگهای بیگانه و غریب میکشاند این امر است که فرهنگ خودمان را بد تلقی داده و آنرا کمرنگ کرده ایم و از معرفی آن به جوانان و تشویق دست اندرکاران این کار خود داری میکنیم . باید گفت که بسی جای تاسف دارد که چنین افرادی باعث جدایی فرزندان این خطه از اصالت و فرهنگ گذشتگان میشوند . بقول یکی از دوستان زمانی مشکل مسلمانان خوارج بودند که از دین خارج میشدند و امروزه مشکل ما دواخل هستند , افرادی مثل این شخص که مجلس صاحب الزمان را به بهانه ای الکی مثل نواختن آواهای محلی و سنتی بهم میزند که البته عصبانیت ایشان از جایی دیگر بوده و افراط زیادی بخرج میدهد که بسیار ناپسند است و این در حالیست که بنده چند بار در همین مکان در جشنواره هایی شرکت کردم که موسیقی و ساز و دهل نیز نواخته میشد و این عمل اخیر چیزی جز خالی کردن عقده ای شخصی آنهم بر سر میهمانان امامزاده و حضرت امام زمان (عج) ندارد . باشد که ایشان از کرده خود نادم گردد و عذر خواهی کند چراکه خارج از میهمان بودن مردم در شهر ساردو , شکستن دل میهمانان ائمه کار خوبی نبوده است .

رابین هود جنوب

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + بیست =