. دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 18277 تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 آبان 1395 | 17:31 ب.ظ

جفت شش دکتر احمد حمزه در تخته نرد سیاسی جنوب کرمان

به گزارش سایت کنارصندل, خدامراد میرآبادی مدرس دانشگاههای جنوب کرمان در تحلیل سیاسی خود نوشت:  تخته نرد، ابزاری است فکری،  ورزشی نظیر شطرنج،  متشکل از دو قطعه چوب مستطیل شکل که به وسیله ی لولا به هم متصل شده و به شکل صندوقچه ای در می آید. چند مهره ی بازی به اضافه ی دو […]

به گزارش سایت کنارصندل, خدامراد میرآبادی مدرس دانشگاههای جنوب کرمان در تحلیل سیاسی خود نوشت: 

تخته نرد، ابزاری است فکری،  ورزشی نظیر شطرنج،  متشکل از دو قطعه چوب مستطیل شکل که به وسیله ی لولا به هم متصل شده و به شکل صندوقچه ای در می آید.

چند مهره ی بازی به اضافه ی دو عدد تاس مکعبی شکل دارد که در هر طرف طاس ها اعداد یک تا شش منقوش شده است این بازی دو نفره با هر بار تاس انداختن حریف ها شروع می شود و مهره ها به ترتیب اعداد در خانه های مخصوص قرار می گیرند.

این بازی در ایران قدیم بسیار مرسوم بوده به طوری که هم در اشعار شاعران فارسی زبان آمده و هم بعضی اصلاحات آن نظیر همین ” جفت شش” ضرب المثل گشته

به عنوان مثال منوچهری می گوید:

منه مهره کز راست بازان معنی       در این تخته نرد آشنایی نیابی

و یا خاقانی گوید:

زلعل و زمرد یکی تخته نرد          بساطی ز یاقوت و زر سرخ و زرد

و یا نظامی گوید:

خیز و بساط فلکی در نورد          زانکه وفا نیست در این تخته نرد

اصطلاح جفت شش در بازی تخته نرد یعنی آن که شانس با یکی از بازیکن ها چنان یار شود که هر دو طاسش طوری بیفتند که هر دو عدد شش را نشان دهند!

و معمولا این حالت را به بازیکن خوش شانسی می گویند که اقبال به طرفش رو کرده است.

و اما جناب آقای دکتر احمد حمزه نه تنها شانس بلکه هوش، ذکاوت،  تلاش،  مردم داری و پرهیز از غرور را در یک جا جمع کرده است این را از پذیرش وی در بهترین رشته ی گروه تجربی در کنکور و خدمات ارزنده اش در مطب و مرکز درمان رودبار در سالهای دور می توان بافت.

خصوصا که مزین و متعلق به خانواده ی شهدا نیز هست.

این بزرگمرد با تدبیر که هر از گاهی علاوه بر طبابت نیم نگاهی هم به سیاست داشت،  پس از آنکه در رقابت نتوانست رقیب جدی و مطرح خود یعنی حجه الاسلام حاج شیخ مختار وزیری را که از قدرت کلام نافذی هم برخوردار است را از پیش رو بر دارد،  رهسپار تهران گردید تا بتواند با تمرکز فکر و اندیشه و بهره گیری از برنامه ریزی و تجارب دوستانش سد و موانع پیش رو در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بر دارد.

وی با اتکال و اتکا بر همین اصل توانست اصطلاحا رکورد دار اولین نماینده ی ” کت و شلواری ” حوزه ی انتخابیه کهنوج باشد و مصداق ” توانا بود هر که دانا بود” قرار گیرد.

به طور کلی می توان ادعا کرد که آن چه که در پیروزی آقای دکتر حمزه نمود بیشتری دارد نیت خالص و چتر گسترده ای از نیروهای متخصص،  مجرب و توانمندی بود که ایشان به خدمت گرفت تا بتواند در آن ماراتن انتخاباتی نظر مردم را جلب کند.

چنان که علاوه بر کسانی که حضور فیزیکی داشتند می توان به یک چهره ی نام آشنا،  صاحب فکر،  روزنامه نگار،  طنز پرداز،  نویسنده و محقق جنوب, معلم دیروز و همکار امروزم جناب استاد ” اسلام نیک نفس دهقانی” یا همان ابوفرهاد خودمان نام برد که ایشان با همان دید ریزبین از زاویه ی خبرنگاری به مشاوره پرداخت که ماحصل آن علاوه بر برد انتخاباتی معرفی چهره های پر تلاش،  مردمی،  جوان نظیر  آقایان ” علی نیک نفس” به عنوان فرماندار فاریاب،  ابوذر عطاپور به عنوان فرماندار کهنوج و آقای حسین صادقی به عنوان فرماندار منوجان شد که هر سه بزرگوار از نیروهای وزارت کشور و مسلط به کار می باشند.

اما با حضور مشورتی استاد اسلام نیک نفس در کنار دکتر حمزه انتظار می رفت که این بزرگوار یادآور شود تا دکتر هر چه نه زودتر بتوانند دفتر ارتباطات مردمی خود را باز هم برای اولین بار در این حوزه بالا ببرد تا در این زمینه هم رکورددار باشد تا کلکسیون خدمت گزاری های دکتر حمزه در منطقه تکمیل و برگ زرینی باشد بر فعالیت ها و باقیات صالحاتی برای سرای باقی

ان شاءالله

آبان ۹۵ کهنوج

میر

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هشت =