. دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 47851 تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 مهر 1400 | 13:09 ب.ظ

گرای اشتباه راهزنان سیاسی برای زمینگیر کردن طرح تشکیل استانی مستقل در جنوب کرمان

تیر شبانه خبری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به طرح استان شدن جنوب کرمان شب ۱۹ مهرماه در حالی رها شد که مردم در پس از هیاهوهای روزانه در پی استراحت بودند…اعلام نظری کهمتنی با عنواناعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیرامون طرح استان مستقل در جنوب کرمان منتشر شد .چندین سال است موضوع […]

تیر شبانه خبری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به طرح استان شدن جنوب کرمان شب ۱۹ مهرماه در حالی رها شد که مردم در پس از هیاهوهای روزانه در پی استراحت بودند…
اعلام نظری که
متنی با عنوان
اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیرامون طرح استان مستقل در جنوب کرمان منتشر شد .
چندین سال است موضوع استقال جنوب استان کرمان بعنوان یکی از مطالبات اصلی مردم مطرح و وکلای مردم جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی هم به دنبال راهکارهای مختلف برای به ثمر نشستن این مطالبه بحق و قانونی مردم هستند .
جنوب کرمان متشکل بر ۷شهرستان و جمعیتی توجه به سرشماری سال ۱۳۹۵ است که خود جغرافیایی متفاوت را رقم زده است تا دریچه ای باشد برای استقلال یک استان در این منطقه .


در دوران دولت‌های نهم و دهم حرکتهایی در جهت کمک و آماده شدن زیر ساخت‌های توسعه ای منطقه برای نیل به استقلال استانی مستقل برداشته شد.تشکیل ادارات کل و استقلال مجموعه های خدمات رسان از مرکز استان و فراهم کردن دیگر زیرساخت‌ها، نظر مساعد دولتهای نهم و دهم با توجه به کارهای کارشناسی در حوزه های سیاسی،اقتصادی،اجتماعی ،فرهنگی و این منطقه را دارای شرایط استقلال تشخیص داد و نسبت به تسریع در روند استقلال مجموعه های خدمات رسان و ادارات کل با شاکله تشکیلاتی استان مستقل شدت گرفت .


از طرفی برخی متولیان سیاسی در شهرستان‌های رقیب جنوب کرمان با ایجاد جوهای تخریبی و ایجاد تنش چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه سیاسی در کمین از راه منحرف کردن مجموعه های تصمیم گیرنده که با دست گذاشتن بر روی جنوب کرمان قطار توسعه این منطقه را روی ریل پیشرفت قرار داده بودند تا با ترفندهای مخرب خود جلوی این اتفاق میمون و قریب الوقوع را بگیرند.
تشکیل ستاد ویژه جنوب کرمان با عضویت وزرای دولت و ریاست معاون اول رئیس جمهور از طرح های اولیه خروج جنوب استان از محرومیت و ایجاد زمینه برای تشکیل استان مستقلی بود که پس از چندین سال به بهانه های مختلف و دستهای پشت پرده در اواخر دولت‌های نهم و دهم این ستاد ویژه را منحل و به ستاد ویژه استان کرمان مبدل کردند .
برخی افراد در شهرستان‌های رقیب جنوب کرمان با حرکت‌های چراغ خاموش و تخریب‌های پشت صحنه همچنان دست بردار از خارج کردن این قطار از مسیر توسعه نبودند.
حالا این دسته از متولیان سیاسی با ایجاد جو روانی در جامعه حواسها را متوجه حواشی استقلال جنوب کرمان کردند و تا جایی پیش رفتند که دیگر زمانی برای دولت‌های نهم و دهم باقی نماند تا این مهم را با همکاری مجلس محقق کنند. اما از بد حادثه و درگیر شدن دولت به مسائل حاشیه ای جنوب کرمان هم به حاشیه رفت .
گراهای بد و اشتباه دادن از جنوب کرمان و پرونده سازی های مخفیانه و محرمانه و زیر آب زنی های سیاسی و از طرفی جو سازی‌های سیاسی،قومی و قبیله ای و منطقه ای و ایجاد تحرکاتی که مردم مناطق خود را شریک راه غیر اخلاقی خود کنند چنان رقم خورد که مرتبا همچنان دست بردار از سر جنوب کرمان نشدند و با راهکارهای مختلف نقشه های خود را پیش بردند .
حالا آنچه به نظر می رسد جنوب کرمان با داشتن پتانسیل‌های مختلف و مشکلات متعدد که در این نظریه کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس از آن بعنوان داشته های مشترک ۲۶ منطقه برای درخواست استقلال ذکر شده است بایستی مورو تجدید نظر کارشناسی قوی تر به دور از مصلحت سنجی هایی شود که حق یک منطقه محروم با استعدادهای سرشار را ضایع کند .
وجود لابی های قوی دیگر مناطق مدعی استقلال در کشور و چاشنی مسائل قانونی در گزارش مرکز پژوهش‌ها نباید حتی یک ذره( فَمَنْ یعمَل مِثقالَ ذَرهٍ شَراً یرَهُ ) از حق مردمی که امنیت ،توسعه اقتصادی ،اجتماعی و سیاسی بیشتر آن در گرو استانی مستقل است پایمال شود.
آنچه که مسلم است موقعیت و وضعیت سیاسی،اقتصادی و معیشتی مردم این مناطق برای متولیان و تصمیم سازان به درستی نمایان نشده است و از طرفی حالا دست خوش دستهای پشت پرده ای شده است که با پوشش قانونی در صدد از میدان به در کردن این منطقه مستعد از گردونه استقلال و توسعه یافتگی هستند.


جنوب کرمان با دارا بودن بیش از ۲۵ اداره کل و مجموعه مستقل و دیگر زیرساخت‌ها نسبت به دیگر رقبا یعنی ۲۶ منطقه در کشور که درخواست استقلال را داده اند از نظر سیستم مستقل اداری و تشکیلاتی جلوتر است چرا که با تشکیل زیرساخت‌ها و به سرانجام رسیدن جارتهای تشکیلاتی ادارات کل که یکی از پارامترهای تشکیل استانی مستقل است شاهد پیشرفت‌های خوبی بوده و هستیم.

حالا جای این سوال است آیا آمار و اطلاعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به آمار سال ۱۳۹۵ است یا آمار مستند و قابل اتکایی پس از گذشت ۶ سال از داشته های آماری جنوب کرمان موجود و رسمی است‌ که‌ برای‌ شفاف سازی بیشتر و تنویر افکار عمومی که بتوان با رجوع به آن و رصد کارشناسان خبره بومی این مهم و مطالبه بحق مردم را دنبال کرد؟

نطر نگارنده بر احتمال گرای اشتباه راه زنان سیاسی برای زمینگیر کردن طرح تشکیل استانی مستقل در جنوب کرمان خارج از ذهن نیست نیاز به شفاف سازی اطلاعات آماری در مرکز پژوهش‌های مجلس با پیگیری های نمایندگان مردم جنوب استان در مجلس دارد .
آنچه که مردم جنوب کرمان را در طول سالیان متمادی رنج داده است رنج فاصله طبقاتی جنوب کرمان با دیگر مناطق کشور در همه شاخسهای بهداشتی، امنیتی ، اقتصادی ،فرهنگی ،سیاسی،زیربنایی و….است .


مردمی که در دوران دفاع مقدس آنچه را که داشته اند در راه ارزش‌های این نظام نثار کردند و از دل همین کپرها ،خانه های خشت و‌گلی و چوبی در راه این کشور شهدا و ایثارگران زیادی را تقدیم کردند تا این خاک با افتخار بماند و زیر پوتینهای خناسان لگد مال نشود .

آقایان و تصمیم سازان اینجا جنوب کرمان است با چاه‌هایی که نه دریایی از مشکلات و محرومیت‌ها و آنچه تا کنون بر این مردم تحمیل شده است از

_طرح انتقال آب از سرشاخه های هلیل به دیگر مناطق و خشک شدن تالاب جازموریان گرفته تا

_ورشکستگی کشاورزان و دفن شدن چندین هزار تن از دست رنج کشاورزان جنوب کرمان در هر سال

-طرح بر زمین مانده احداث راه آهن جنوب کرمان و زیرساخت‌های توسعه ای

-کمبود امکانات آموزشی و پرورشی در عمق محرومیت مناطق جنوبی

_تعطیلی کارخانه های تراکتور سازی ،قند مایع خرما و دیگر کارخانه های واقع در شهرکهای صنعتی

-خشک شدن چاه‌های آب کشاورزی و‌منابع تامین آب کشاورزان و مهاجرت روستائیان به دامن شهر ها

_فقر و محرومیت مردم به واسطه تبعیض های ناجوانمردانه و‌ رعایت نکردن روند توازن منطقه ای

_عملی نشدن طرح و گفتمان تبعیض به منفع مناطق محروم و….

پس نگذارید این آرزوی دیرینه استقلال استانی مستقل در جنوب کرمان و در مدار قانون به نا امیدی چشمان امیدوار مردمانی نجیب رخنه کند و در ردیف از دست رفته های مردمان جنوب کرمان قرار گیرد .
می توان این موضوع را به شفافیت دید و لمس کرد که همه و همه این موارد مردم پایبند به ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را رنج می دهد.


خیلی از مسائل دیگر هم وجود دارد که بجهت برخی مسائل قابل کتابت نیست و آنچه در اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده است به نظر روی میدان مین دادن جنوب کرمان با ماده و تبصره های قانونی است تا به نوعی تکلیف اولیه ۲۶ درخواست دیگر استقلال استانی مناطق کشور را روشن کند .
مقام معظم رهبری در سفر سال ۱۳۸۴ خود به جیرفت بر انجام ۳ مقوله کار فرهنگی، اشتغال جوانان و امنیت در جنوب کرمان تاکید و این موارد را اولویت دار خوانند. ایشان در صحبت‌های خود در ورزشگاه تختی جیرفت تاکید داشتند که در قوه مجریه و همه دستگاه‌ها باید در هر مساله ای که متن زندگی مردم ارتباط دارد در درجه اول اهمیت قرار داشته باشد .

مظلومیتی که در سخنان مقام معظم رهبری در جیرفت به آن اینگونه اشاره فرمودند
فقر و محرومیت دو چیز درباره‌ی جیرفت( همان شهرستان‌های جیرفت ،کهنوج منوجان قلعه گنج عنبرآباد رودبار و فاریاب که در زمان تبعید ایشان بعنوان یک منطقه بزرگ بود) همیشه من را به فکر فرو می‌برد: یکی استعدادهای طبیعی و کشاورزىِ فوق‌العاده و کم‌نظیر و بعضاً بی‌نظیر در این منطقه است؛ یکی هم فقر و محرومیت زیادی که هنوز در این منطقه وجود دارد و غیرطبیعی است. استعداد طبیعی و فقر غیرطبیعی همیشه ذهن بنده و خاطر هر دلسوزی را به خود مشغول میکند.

اما آنچه از تحقیقات میدانی و وجود ظرفیت‌های موجود جنوب کرمان بر می آید و کارشناسان مسائل اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی به آن رسیده و به وضوح در رسانه ها به آن پرداخته شده است نشان دهنده آن است آنچه می تواند نسخه شفا بخش این دردها باشد استقلال استانی مستقل در قلب محرومیت جنوب کرمان برای رساندن منطقه به حق واقعی خود و خروج از محرومیت و مظلومیت اجباری است …
ارادتمند همه خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی

علی سعیدی فرزند کوچک جنوب بزرگ

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − شش =