. جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 48254 تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 آبان 1400 | 12:55 ب.ظ

یازدهمین نشست “گفتمان برادری” در شهرستان قلعه گنج برگزار شد

به گزارش کنارصندل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان، شهرستان قلعه‌گنج پنجم وششم آبان ماه میزبان جمعی از روحانیان و علمای اهل تسنن و تشیّع در یازدهمین نشست گفتمان برادری بود. حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان مهمان ویژه در این همایش مباحث علمی در حوزه تمدن […]

به گزارش کنارصندل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان، شهرستان قلعه‌گنج پنجم وششم آبان ماه میزبان جمعی از روحانیان و علمای اهل تسنن و تشیّع در یازدهمین نشست گفتمان برادری بود.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان مهمان ویژه در این همایش مباحث علمی در حوزه تمدن نوین اسلامی ارائه داد.

این آیین با حضور حجت‌الاسلام علیدادی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، دکتر زینی‌وند استاندار کرمان، موحد رئیس کل دادگستری استان، سردار ناظری فرمانده انتظامی استان، جانشین فرمانده سپاه ثارالله کرمان، حجت‌الاسلام سیفائی مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی کشور، امامان جمعه اهل سنت و شیعه، اعضای شورای تامین استان کرمان و شهرستان قلعه‌گنج، امامان جمعه شهرستان‌های جنوبی و شرقی استان، مفتی‌ها و مولوی‌ها و سران وظایف استان در محل مسجد جامع قلعه‌گنج برگزاری گردید.

بررسی راه‌های تقویت اتحاد و همبستگی مذاهب، راه‌های تقویت جبهه مسلمانان برای مقابله با استکبار و دشمنان اسلام و نقش علما و سران طوایف در توسعه و اعتلای امور از جمله محورهای این همایش است و کارگاه‌های تخصصی با حضور علمای شیعه و سنی در نظر گرفته شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این همایش گفت: مهمترین کلید واژه فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی است که به عنوان عالی‌ترین آرمان در جامعه اسلامی باید به آن نگاه کرد.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری ادامه داد: نظریه تمدن نوین اسلامی به غیر از همکاری سرزمین‌ها و امت شیعه و سنی و طوایف محقق نمی شود. وی افزود: تمدن نوین اسلامی مفهمومی است که دو مفهوم امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی را در خود دارد و برای شکل‌گیری آن لازم هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از گسترش و ترویج دیدگاه جمهوری اسلامی و مکتب رهبر کبیر انقلاب اسلامی سخن گفت و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای بسیاری از کشورهای اسلامی، آرمان است، هر چند مشکلاتی نیز وجود دارد اما آرمان کشورهای اسلامی است که چگونه آمریکا بر آنها سلطه نداشته باشد.

حجت الاسلام شهریاری ابراز داشت: مقابله با دشمن به دشمن‌شناسی، ترویج روحیه استکبارستیزی، مرزبندی با جهان استکبار، و شرکت در جنگ نرم نیاز دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان در این آیین عنوان کرد: مردم، ملت، قبیله، ایل و طایفه عناوینی هستند که بشر به آنها هویت داد تا زیر یک بیرق واحد جمع شوند.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی افزود: اما اسلام چون بالاترین و برترین دین است، عنوان ” امت” را خلق کرد که متفاوت از دیگر عناوین بوده و مرز آن عقیده و فکر و اندیشه است و نژاد، زبان، جغرافیا را رسمیت نمی‌شناسد.

وی تاکید کرد: امت یعنی مردمی که در عقیده و فکر همراه و هم جهت هستند و محوریت آن مهمترین و بزرگترین و بالاترین محور نظام هستی ” توحید” است.

امام جمعه کرمان گفت: عقیده امت اسلامی حول توحید، نبوت و معاد است و لذا امت اسلامی یعنی انسانهایی که قصد واحد دارند. حجت الاسلام علیدادی افزود: امت اسلامی افراط وتفریطی نیست و وحدت مشخصه آنهاست.

دکتر علی زینی‌وند استاندار کرمان نیز به بیانات و منویات مقام معظم رهبری در خصوص تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی سخن گفت و افزود: در میان کشورهای اسلامی و جهان اسلام، شخصیتی را تقریبی‌تر از مقام معظم رهبری نمی‌شناسیم که معتقدانه و با ادبیات وزین و تاکیدی، تولید واژگان مورد پذیرش و عامل به مباحث تقریب مذاهب اسلامی باشند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از لحظه شکل گیری تاکنون مورد هجمه ها و تهدیدات فراوانی قرار داشته و اگر در دل اسلام و وحدت مردم ریشه نداشت، با بسیاری از تهدیدات مواجه شد که حکومت را ساقط کند. اما در دل این تهدیدات جمهوری اسلامی هر ساله قوی‌تر و مقتدرتر و موثرتر و با تاسیس و تبلیغ پایه‌های نظامات اسلامی منحصر به فرد، دوام آورد.

استاندار کرمان گفت: افتخار و آرمان جمهوری اسلامی این است که بیشترین هزینه مادی و معنوی را در بین سرزمین‌هایی داده است که بیشترین ساکنان آن برادران و خواهران اهل سنت هستند.

وی ادامه داد: نمونه حاضر این مسئله زندگی و اقدامات سردار شهید قاسم سلیمانی در مناطق سنی‌نشین داخلی و جبهه مقاومت و کشورهای جهان اسلام است که اگر آن اعتقادات راسخ به امت اسلامی و وحدت برادری مدنظر قرار نمی‌دادیم، درون کشور ممکن می‌شد بهتر و قوی تر از منافع خاص کشور و سرزمین ایران دفاع کرد.زینی‌وند افزود: اما عمق استراتژی و حضورمان را به خارج از مرزها برده ایم که به میمنت حکومت مقتدر و توانمند، چتر امنیتمان بر بالای سر سرزمین‌های برادران و خواهران ایمانی بگسترانیم.

استاندار کرمان، عنایت رهبری به مهمانان کشور افغانستان و تحصیل فرزندان آنان اشاره داشت و گفت: در هیچ نظام سیاسی بین المللی سراغ ندارید که چنین مرزهای خود را به روی اتباع خارجی باز کند و همه این موارد از افکار و رفتار تقریبی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

زینی‌وند بیان کرد: تفاوت در خدمت رسانی ظلم به جمهوری اسلامی است. تمام زیرساخت‌ها در منطقه اتصال مناطق سنی‌نشین استان از رمشک، رودبار جنوب، زهکلوت و ریگان جزو اولویت‌های اساسی در تخصیص اعتبارات گذاشته‌ایم. وظیفه ما این است که خدمات‌رسانی را به نفع احسن انجام دهیم.

حجت‌الاسلام سیفائی مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی کشور نیز بیان کرد: تا رسیدن به وضعیت مطلوب مدنظر و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تقریب مذاهب و وحدت برادری فاصله داریم.

وی افزود: برای آنچه که رهبری فرمودند که وحدت شاهراه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است، به افق‌های بالا و هم افزایی واقعی و صادقانه نیاز داریم.

وی ادامه داد: هفته وحدت زمانی است که بیاندیشیم چگونه طی سال ما هم افزایی وحدت اسلامی باشد. تلاش صادقانه و با عدم ترس از هزینه دادن نیاز داریم. وی گفت: وحدت مورد تاکید رهبری یک امر است و نباید فقط اخلاقی به آن نگاه کنیم.

گفتنی است، ۵ کارگروه تخصصی و علمی پیرامون وحدت شیعه و سنی، تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در مورد اهل سنت، گروه‌های تکفیری و سلفی‌، رسانه‌های فعال اهل سنت و مباحث مرتبط با سرزمین اشغالی فلسطین با حضور علمای اهل شیعه و سنی در جریان دو روز همایش گفتمان برادری برگزار شده است. 

یازدهمین گفتمان برادری به همت دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان و اداره کل اطلاعات استان طی روزهای پنجم و ششم آبان ماه و به میزبانی شهرستان قلعه‌گنج برگزار گردید.

در پایان بیانیه نهایی همایش قرائت و ضمن تاکید بر حفظ وحدت امت اسلامی، برگزاری چنین نشست‌های در راستای تبیین و گسترش تقریب مذاهب مورد تاکید قرار گرفت. 

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 5 =