. دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 67002 تاریخ انتشار : دوشنبه 24 بهمن 1401 | 20:24 ب.ظ

درخشش قلعه‌گنج با کسب ۲ تندیس افتخار در حوزه گردشگری و صنایع دستی

در نخستین جشنواره کارآفرینان نمونه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور؛ قلعه گنج تنها شهرستانی است که موفق به کسب دو تندیس افتخار در حوزه صنایع دستی و گردشگری کشوری شد. حصیربافی از قدیمی‌ترین صنایع دستی و کهن ترین هنر در جنوب کرمان است که با تلاش مردم هنرمند قلعه گنج این هنر اصیل […]

در نخستین جشنواره کارآفرینان نمونه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور؛ قلعه گنج تنها شهرستانی است که موفق به کسب دو تندیس افتخار در حوزه صنایع دستی و گردشگری کشوری شد.

حصیربافی از قدیمی‌ترین صنایع دستی و کهن ترین هنر در جنوب کرمان است که با تلاش مردم هنرمند قلعه گنج این هنر اصیل و ریشه دار اکنون جنوب کرمان و خصوصا شهرستان قلعه گنج را به یکی از قطب های تولید صنایع دستی حصیری تبدیل کرده است و حصیربافی به عنوان یک فعالیت اقتصادی در قلعه گنج توانسته زمینه اشتغال تعداد زیادی را فراهم کند، به طوری که اکنون بخش زیادی از مردم این منطقه از این طریق ارتزاق می کنند.

در سال ۱۳۹۳ با ورود بنیاد مستضعفان به قلعه گنج به عنوان شهر پایلوت اجرای ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی به منظور رفع محرومیت با برنامه های مختلف توانمندسازی جوامع روستایی، نقش زیادی در ایجاد بازار فروش و رواج هر چه بیشتر این هنر اصیل در منطقه داشت که ماحصل آن در حوزه گردشگری و صنایع دستی حصیری افتخارات زیادی برای جنوب کرمان به ارمغان آورده است.

کمال الدین ضیاءکمالی نماینده اداره کل میراث فرهنگی استان در جنوب کرمان، ضمن تبریک به مردم منطقه خصوصا مردم هنردوست  شهرستان قلعه گنج، گفت: در نخستین جشنواره کارآفرینان نمونه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور که ۲۰ بهمن‌ماه جاری در تهران برگزارشد، شهرستان قلعه گنج توانست با کسب تندیس افتخار و لوح تقدیر در هر دو حوزه صنایع دستی و گردشگری رویدادی بزرگ و پرافتخار برای جنوب کرمان رقم بزند که مرهون تلاش و زحمت مردم هنرمند این دیار است.

ضیاءکمالی با ابراز خرسندی از درخشش هنر دست اهالی یکی از مناطق دوردست استان کرمان اظهار کرد: قلعه گنج تنها شهرستانی در کشور است که توانست دو تندیس افتخار در دو حوزه صنایع دستی و گردشگری کسب کند.

 وی حضور بنیاد مستضعفان در قلعه گنج و ایجاد هتل کپری با ساختار فرهنگی منطقه و معماری بومی به عنوان اولین هتل کپری در ایران و جهان را نقطه عطفی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی به قلعه گنج عنوان کرد و افزود: بدون شک وجود هتل کپری قلعه گنج به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش زیادی در رونق گردشگری و اقتصاد منطقه دارد.
نماینده اداره کل میراث فرهنگی استان در جنوب کرمان جذب گردشگر و آشنایی با صنایع دستی حصیری منطقه را موثر بر توانمندی هر چه بیشتر تولیدکننندگان حصیرباف دانست و افزود: در این راستا ره‌آورد تلاش خانم اکرم قلندری در توانمندسازی زنان روستایی در حوزه صنایع دستی حصیری و همچنین آقای محمدجواد جهان پور، مدیر هتل کپری به عنوان کارآفرین نمونه گردشگری افتخار بزرگی برای جنوب کرمان و قلعه گنج است که شایسته تقدیر هستند .

وی در ادامه افزود: نتیجه تلاش مردم و کارآفرینان حوزه صنایع دستی در شهرستان قلعه گنج و همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان به ثبت ملی هنر حصیربافی قلعه گنج در سال ۹۸ و همچنین ثبت قلعه گنج به عنوان شهر ملی حصیربافی در سال ۱۴۰۰ انجامید که بدون شک آینده پررونق تر را برای تولیدکنندگان صنایع دستی منطقه رقم خواهد زد.

 صنایع دستی را می توان پلی میان اقتصاد و فرهنگ عنوان کرد که با توسعه آن، نه تنها به اشتغال‌زایی و اقتصاد کمک می‌کند، بلکه گام بلندی در جهت معرفی فرهنگ اصیل ایرانی خواهد بود.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 12 =