. جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 2714 تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 مرداد 1394 | 04:38 ق.ظ

گفت و گو با زینب مهنی اسفندقه ، شاعر ،مدرس دانشگاه ،فعال فرهنگی و مجری توانمند جنوب کرمان

هر جامعه ای برای رشد و شکوفایی ،نیازمند جوانانی ست که در هر عرصه ای با همت والا و کار و تلاش برای پیشرفت سرزمین خود خدمت می کنند و در این راه با ایمان راسخ و بدون هیچ گونه چشم داشتی از کوچکترین کوششی دریغ نمی کنند. در این هفته گفت و گویی کوتاه داریم با یکی از جوانانی که در عرصه فرهنگی و اجتماعی زحمات زیادی از ایشان شاهد بودیم و باید قدردان این جوانان باشیم.

هر جامعه ای برای رشد و شکوفایی ،نیازمند جوانانی ست که در هر عرصه ای با همت والا و کار و تلاش برای پیشرفت سرزمین خود خدمت می کنند و در این راه با ایمان راسخ و بدون هیچ گونه چشم داشتی از کوچکترین کوششی دریغ نمی کنند. در این هفته گفت و گویی کوتاه داریم با یکی از جوانانی که در عرصه فرهنگی و اجتماعی زحمات زیادی از ایشان شاهد بودیم و باید قدردان این جوانان باشیم.

 

-لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از کی وارد عرصه شعر و نویسندگی شدید؟

به نام خدا. زینب مهنی اسفندقه هستم. کارشناس ارشد حقوق عمومی. مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی هنری جنوب کرمان.

بنده از سن ۱۶سالگی با انجمن اهل قلم و شعر سبزواران آشنا شدم ودرست از همان سن وارد دنیای زیبای نویسندگی شدم.

-از فعالیت های فرهنگی خودتان برایمان بگوئید؟ و چندسال است که به صورت جدی در عرصه ی فرهنگی فعالیت دارید؟

حدودا ۱۲سال هست که در جنوب استان کرمان؛ خصوصا شهرستان جیرفت فعالیت های فرهنگی هنری و اجتماعی زیادی دارم.

در دوره کارشناسی از همان آغاز تحصیل به عنوان کاردانشجویی وارد امور فرهنگی دانشگاه شدم و در طی این مدت برنامه های بسیار زیاد فرهنگی را در دانشگاه به انجام رساندم و همچنین مسولیت روابط عمومی بسیج دانشگاه را نیز عهده دار بودم..

در همین زمان دوره نشریات بسیج دانشجویی را در مرکز استان کرمان با موفقیت پشت سر گذاشتم و پس از اخذ گواهینامه آموزشی به عنوان مدیر مسول نشریه دانشگاه به چاپ چندین شماره نشریه نائل شدیم.

تابستان ها و تعطیلات عید را در سال ۸۹. ۹۰. ۹۱در اردو های جهادی مناطق محروم استان کرمان به عنوان مربی نقاشی و سرود حضور داشتم و به عنوان مربی نمونه توسط مسئول وقت بسیج دانشجویی شهرستان و استان مورد تقدیر قرار گرفتم.

و پس از اتمام تحصیلم در دوره کارشناسی حقوق به صورت جدی تر با جراید محلی همکاری کردم. از جمله نشریه مهر ما به عنوان دبیر سرویس ادبی و نشریه تمدن شرق به عنوان مدیر داخلی به مدت ۹ماه و در حال حاضر با نشریه کمنزیل همکاری دارم.

به مدت هفت ماه در سال ۹۰به عنوان مسول نیروی انسانی بسیج هنرمندان با این نهاد نیز همکاری داشتم و با اداره کل فرهنگ و ارشاد جنوب کرمان و فرمانداری شهرستان نیز در زمینه فرهنگی و هنری همکاری مداوم و پیوسته دارم و در برپایی جشن ها . مراسمات و طرح و ایده فرهنگی به زعم خویش سهیم هستم.

و همچنین در زمانی که در بسیج هنرمندان مشغول بودم به برپایی مراسمات بزرگی از جمله برگزاری اولین دوره بزرگداشت شهید آوینی سهم کوچکی داشتم

ودر سال ۹۰از طرف اداره ارشاد شهرستان جیرفت به عنوان نخبه فرهنگی و هنری در جلسه نخبگان کل استان در استانداری کرمان حضور یافتیم.

 -با توجه به اینکه شما چندین سال در عرصه فرهنگی کار کردید و زحمت کشیدید ،چه کمبودهایی در عرصه ی فرهنگی جیرفت و جنوب کرمان می بینید که باید مرتفع شود؟

شکر خدا جنوب کرمان خصوصا جیرفت دارای پتانسیل های عظیم بالقوه و بالفعلی هست که ما از تمام زوایا نیز بررسی کنیم باز حرفی برای گفتن داریم؛

اما متاسفانه در بحث فرهنگی ما خیلی جای بحث و کار داریم؛ تمام جوانان ما بایستی با فرهنگ و آداب و سنن اصیلمان بیشتر آشنا شوند؛ اخلاق و رفتار و کردار تمام ما باید باز خوردی از تمدن اصیلمان باشد.

وجود فضای کم برای ایده ها و فکرهای فرهنگی و انجام کارهای فرهنگی اولین مشکلی هست که تمامی هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر با آن مواجه هستند؛ به عنوان مثال ما به سالن های بیشتر و فضاهای بیشتری در خصوص برگزاری برنامه ها در سطح شهرستان نیازمندیم.

اینکه مسولین حمایت بیشتری را از موضوع حائز اهمیت فرهنگ و هنر داشته باشند بسیار خوب است. البته ناگفته نماند که عزیزان مرتبط با بحث های فرهنگی در شهرستان همگی زحمت های زیاد و بی شائبه ای را در خصوص ارتقا سطح فرهنگ و اخلاق و هنر این مرز و بوم کهن و معرفی آن یه سایرین داشته اند و دارند.

 – ما بارها شاهد مجری گری خوب شما در مراسمات مختلف بوده ایم. از این توانمندی اتان برایمان بگوئید و اینکه تاکنون چند اجرای بزرگ را در شهرستان جیرفت یا شهرستان های جنوبی دیگر انجام دادید؟

بنده به مجری گری تنها به عنوان یک فن و تکنیک خاص نگاه نمیکنم؛ به نظر بنده اجرا مقوله ای هست بسیار حساس و مهم، وقتی ما برنامه ای را به عهده می گیریم تمام زحمت هایی که در طی مدت ها مسولین دستندرکار آن برنامه کشیده اند یک طرف و کار مجری هم یک طرف…

اگر مجری برنامه را درست مدیریت کند و چارچوب کلی از آن برنامه و اهدافش را در ذهن داشته باشد ‘، در آن صورت به خوبی مقصود بانیان برنامه حاصل میشود و کار خوبی میشود؛ مجری گری تنها با گذراندن دوره های مجری گری حاصل نمیشود بلکه بستگی به استعداد ذاتی فرد و با تجربه و اجراهای پی در پی می توان به یک مجری خوب، مسلط، متبحر و محبوب تبدیل شد ‘، به دل نشستن یا همان مقبولیت مجری هم به زعم بنده بسیار مهم است، یک مجری خوب بایستی کلامش، رفتارش و شخصیتش بر دل و جان مخاطب ها بنشیند تا به چهره ای ماندگار در اذهان همگان تبدیل شود.

در پاسخ به بخش دوم سوال شما باید بگم در طی این شش سال اخیر که به صورت جدی در این زمینه کار کرده ام تقریبا می توانم ۳۵۰برنامه بزرگ را نام ببرم در شهرستان جیرفت و عنبر آباد..

 – تاکنون اجرای استانی و کشوری هم انجام داده اید؟ آیا قصد ادامه فعالیت بیشتر در این رشته را دارید؟

برنامه استانی برای مثال میتوانم اجرای اردیبهشت تئاتر سال ۸۹را نام ببرم و همچنین اجرای بزرگداشت مقام شهید چمران در دانشگاه چمران به مناسبت روز بسیج اساتید که در کرمان برگزار شد را نام ببرم.

در سطح کشور با صدا و سیمای سیستان و بلوچستان از طریق نهاد رهبری دانشگاهمان همکاری هایی داشتم و همچنین از رادیو میدان امام حسین ع تهران از بنده دعوت بعمل آمده است، که اگر خدا بخواهد بزودی در آنجا نیز اجرا خواهم داشت.

بله. قطعا. بنده به مقوله اجرا بی نهایت علاقه مندم، و چاشنی کار اجرا علاقه، اعتماد به نفس و ممارست و پشتکار در یادگیری بیشتر و تبدیل شدن به یک مجری حرفه ای است. من هنوز در آغاز راهم و به خواست خدا تا آخرین مرحله ادامه خواهم داد…

– الگویی برای اجرا مدنظرتان بوده است؟ چ داخلی؟ چ خارجی؟

در سطح استان بنده اجرای خانم نارویی رو می‌پسندم و در سطح کشور اجرای خانم مریم نشیبا و خانم خامنه را خیلی دوست دارم.

 – شما در زمینه تئاتر هم فعالیت داشتید؟ چه شد که ادامه ندادید؟ لطفا نام چند تا از تئاترهایی که شما در آن حضور یافتید را بگویید؟

در زمینه تئاتر در سال ۹۰در اثر کمدی با عنوان اکبر و گلابتون نقش گلابتون را ایفا کردم؛ و در جشنواره یتیم نوازی حضرت علی ع در طرح اکر ام و ایتام در تئاتر نخل های کوفه به ایفا نقش پرداختم و با گروه تئاتر صبا همکاری داشتم؛ چون بیشترین علاقه خود را در بحث اجرا و مجری گری دیدم تصمیم گرفتی روی بحث مجری گری متمرکز باشم..

– با توجه به اینکه ما هنوز شاهد چاپ اثری از شما نبوده ایم، آیا قصد چاپ کتاب هم دارید؟ در چ موضوعی؟

اگر خدا بخواهد در حال گرد آوری مجموعه دست نوشته های خویش و چاپ یک اثر ادبی میباشم و به امید خدا در حین ادامه تحصیل در آینده نزدیک در موضوع حقوق و تالیف کتب علمی…

-شما روزانه چقدر مطالعه دارید؟ و آخرین کتابی را که خواندید چه بود؟ و در چه موضوعی؟ وضعیت مطالعه در بین مردم جیرفت بخصوص جوانان را چگونه میبینید؟ و چه کمبودهایی در این زمینه وجود دارد؟

روزانه ۶ساعت مطالعه دارم . حقوق ثبت شهری با موضوع اسناد و املاک .

متاسفانه در عامه مردم مطالعه روزانه بسیار پایین است، و جوانان ما آنطور که باید به مطالعه کردن اهمیت نمی دهند، و فکر میکنم در زمینه مطالعه بایستی فرهنگ سازی بیشتری صورت بگیرد، که ما حتی وقتی در تاکسی می نشینیم از کتب جیبی کوچک استفاده کنیم و به مطالعه کتاب بپردازیم، و قرار دادن ایستگاههای مطالعه در اماکن عمومی مثل پارک ها که مردم بتوانند در این ایستگاهها کتابهایشان را به همدیگر امانت بدهند، و بعد از مطالعه به دیگری بسپارند تا فرهنگ کتابخوانی در شهرمون تقویت شود.

فکر میکنم تعداد کتابخانه های عمومی هم باید در سطح شهر ما بیشتر شود تا مردم جیرفت در تمام نقاط شهر به کتابخانه محله خودشان دسترسی داشته باشند. و راحتر به مطالعه بپردازند.

 – اگر بخواهید تنها از یک نفر تقدیر و تشکر کنید آن یک نفر چه کسی خواهد بود؟ چرا؟

خداوند، فکر میکنم چرایی این سوال شما بر همگان واضح هست. چون هر آنچه دارم از آن خداست و همه لطف و مهربانی خدا بوده در حقم…

-سخنی با مسولین

به مسولین عزیز و دلسوز شهرم خدا قوت میگم، اما خواهشمندیم بسترهای مساعد بیشتری را برای رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته و پیدای جوانان این مرز و بوم فراهم کنند، و از اقشار فرهنگی وفعالان این عرصه خطیر بیشتر حمایت کنند.

– حرف پایانی

وقتی خدا مشکلت رو حل میکنه به توانائیش ایمان داری، وقتی خدا مشکلت رو حل نمیکنه به تواناییت ایمان داره… روزگارتون پر از امید به خدا..

و تشکر می کنم از پایگاه خبری تحلیلی کنارصندل که به بنده لطف داشتند و این فرصت را در اختیار بنده قرار دادند

 

 

مهنی..

 

شب شعر اسفندقه 4

مهنی

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هشت =