. جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 10471 تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1395 | 04:28 ق.ظ

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

۴ میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند/ ۴۰ درصد افراد دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند

  به گزارش سایت کنارصندل، اسدالله احمدی صبح چهارشنبه در همایش بزرگداشت هفته سلامت با محوریت غلبه بر دیابت که توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار شد، اظهار داشت: افراد باید وزن خود را کاهش داده که در این راستا چربی و قند خون هم کاهش پیدا می‌کند و این امر موجب سلامتی افراد جامعه می‌شود. […]

 

به گزارش سایت کنارصندل، اسدالله احمدی صبح چهارشنبه در همایش بزرگداشت هفته سلامت با محوریت غلبه بر دیابت که توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار شد، اظهار داشت: افراد باید وزن خود را کاهش داده که در این راستا چربی و قند خون هم کاهش پیدا می‌کند و این امر موجب سلامتی افراد جامعه می‌شود.

IMG_5676

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت باید از دو دیدگاه مدنظر قرار گیرد، بیان داشت: فردی که دیابت ندارد، باید تلاش کند تا به این مرحله وارد نشود و پیشگیری‌های لازم را انجام دهد و فردی هم که دیابتی است، باید از خود مراقبت کند. ‌

 

IMG_5669

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه در کشور حدود چهار میلیون نفر دیابتی وجود دارد و تخمین زده می‌شود که حدود هفت درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند،‌ گفت: حدود ۴۰ در‌صد کسانی که دیابت دارند خودشان خبر ندارند و نتواستند آن را کشف کنند که به این بیماری مبتلا هستند.

 

IMG_5660

وی با بیان اینکه مشکلی که در عصر جدید وجود دارد، این است که انسان‌های عصر جدید با انسان‌های عصر قدیم وضعیت زندگی متفاوتی را داشتند، ابراز داشت: انسان‌های‌ قدیم کشاورز، شکارچی و … بودند و جمعیت‌ها در روستا ساکن و همچنین مشاغل و فعالیت‌های بدنی آن‌ها بسیار بود، اما امروزه پشت‌میزنشینی‌ها، شهرنشینی‌ها و دسترسی فراوان به غذا و منابع غذایی موجب شده است که حدود هفت درصد جامعه مبتلا به دیابت شود.

IMG_5681

 

احمدی با اشاره به اینکه بار اقتصادی ناشی از درمان و نگهداری افراد دیابتی یکی از دغدغه‌های جامعه است، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به این که سال غلبه بر دیابت است و به همین دلیل یک استراتژی کلی در ارتباط با دیابت وجود دارد و یک تلنگری به افراد جامعه در این زمینه زده می‌شود.

 

وی ادامه داد: در رسانه‌ها به این مسئله بسیار توجه می‌شود و از اهالی رسانه‌ انتظار می‌رود که با اطلاع‌رسانی موجب تغییر سبک زندگی و رفتار افراد شوند.

 

IMG_5639

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اینکه هنگامی که موضوع آموزشی در ذهن افراد نقش می‌بندد و هنگامی منجر به تغییر رفتار افراد می‌شود که تکرار انجام شود، گفت: امروزه در زمینه دیابت در هر مکانی و جامعه مطلب یا تصویری وجود دارد و باید در این زمینه از طریق رسانه‌هایی از جمله صدا و سیما اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف، علمی و آگاهی‌بخش انجام شود تا منجر به تغییر رفتار افراد شود که به نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است. وی بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد مبتلا به دیابت در سال آینده بیشتر شود که این امر تبعات زیادی به همراه خواهد داشت و این تبعات نه تنها برای خود افراد بلکه برای جامعه هم مضر است.

IMG_5648

 

احمدی با اشاره به اینکه مشکل بیماری دیابت دردسر فرد خاصی نیست و دغدغه تمام جامعه است، عنوان کرد: در این راستا بودجه کشور را باید صرف واردات و احداث تخت‌های بیمارستانی و در مجموع هزینه‌های بیماران دیابتی کرد.

 

وی ادامه داد: از طرفی دیگر دیابت موجب از کار افتادن افراد می‌شود و بنابراین عزم ملی را می‌طلبد و تمام افراد باید در این عزم ملی مشارکت و همکاری کنند تا این مشکلات برطرف شود.

IMG_5647

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار داشت: باید برای پیشگیری و غلبه بر بیماری دیابت تمام افراد جامعه به ویژه همکاران عرصه بهداشت و درمان تلاش زیادی را انجام دهند و می‌توان با برنامه‌ریزی و آموزش افراد این بیماری را کنترل کرد.

 

منبع:فارس

انتهای پیام

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 8 =