. سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 11196 تاریخ انتشار : دوشنبه 3 خرداد 1395 | 03:46 ق.ظ

بررسی چالش های کشاورزی در جنوب کرمان / به قلم خدامراد میرآبادی

بد نیست بدانید که ایران نخستین کشور دنیاست که کشاورزی و زراعت در آن اولین بار توسط زنها صورت گرفت. با این توضیح که زمانی که مردان برای شکار حیوانات در کوه و جنگل مشغول بودند، زنها وظیفه ی نگهداری از احشام صید شده را بر عهده داشتند تا در موقع نیاز آنها را ذبح […]

بد نیست بدانید که ایران نخستین کشور دنیاست که کشاورزی و زراعت در آن اولین بار توسط زنها صورت گرفت.

با این توضیح که زمانی که مردان برای شکار حیوانات در کوه و جنگل مشغول بودند، زنها وظیفه ی نگهداری از احشام صید شده را بر عهده داشتند تا در موقع نیاز آنها را ذبح و به مصرف برسانند.

ناگزیر برای نگهداری احشام مقداری علوفه را جلوی آنها می ریختند و بعضا آغل آنها را جا به جا می کردند که در اثر همین جا به جایی ها متوجه شدند از دانه های ریخته شده ی بعضی علوفه ها و پنهان شدن آنها در زیر خاک، به طور چشمگیری تکثیر می شوند که بعدها رفته، رفته به کشاورزی نوین کمک کرد.

جهت یادآوری باید گفت که اولین بار در فلات ایران کشت همراه با آبیاری با احداث قنوات شکل گرفت که موید این نوشته حفاریهای انجام شده در تپه سیلک کاشان است که نشان می دهد حدود ۶۰۰۰ سال پیش ایرانی ها سامانه ی کشاورزی پیشرفته داشته اند و حدود ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد درخت در ری، کاشان، دامغان و…. به طرز مشابهی نقاشی شده و در کیش زرتشت و در اوستا کتاب مقدس آنها به کشاورزی اهمیت فراوان داده شده است. به طوری که سومین جای شاد زمین جایی را می داند که خدا پرستان بیشترین غله و گیاه و میوه را کشت کنند.

معهذا برای کشاورزی در ایران زحمتها کشیده شده و خون دلها خورده شده تا به این مرحله رسیده است.اما هم اینک با عنایت به این که پدیده ی شوم خشکسالی دست از سر ایران خصوصا جنوب کرمان بر نداشته است می توان گفت که برای تولید یک کیلو محصول علاوه بر زحمات طاقت فرسا و هزینه‌های مادی مقدار قابل توجهی آب مصرف شده تا تولید شود!

از آنجایی که معیشت مردم جنوب کرمان متکی بر کشاورزی است لیکن به وضوح دیدیم که عدم برنامه‌ریزی صحیح، عدم مدیریت صحیح کشت توسط دستگاههای متولی در سال زراعی جاری هزاران تن محصول مردم در زمین ماند و صرفه ی اقتصادی نداشت تا برداشت شود.که طبعا خود فقر،بدهکاری ، شرارت، دزدی، ناامنی، افسردگی و بدبختی مردم را به دنبال خواهد داشت. جنوب کرمان که از آن به عنوان بزرگترین گلخانه ی طبیعی و مینیاتور خاورمیانه یاد می کنند چه عواملی باعث شده که علی رغم تنوع محصولات کشاورزی در چهار فصل نتواند قوت لایموت ساکنان با سخاوتش را تامین کند؟

آن طور که فایو اعلام کرده بود سرانه ی مصرف آب در ایران تا سال ۲۰۳۰ به پایان رسیده چرا که در گذشته آب هر سرزمینی در قلمرو جغرافیایی همان سرزمین مصرف می شد اما اکنون با بسته بندی های پلاستیکی آب از مرزهای یک کشور هم فراتر می رود تا چه برسد به حوضه ی آب ریز یک منطقه!

اکنون باید پرسید چه کسی پاسخگوی این هزینه ها و اسراف و هدر رفت محصولات و آبها و زحمات مردم است؟

چه کسی نمی داند چرا باید جنوب کرمان محور اخبار قتل، سرقت، خرید و فروش مواد مخدر باشد؟
وجدان چه کسانی از این همه بیداد به اهتزاز در نمی آید؟

خدامراد میرآبادی

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + یک =